RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Torfs
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
  • Geografie België
  • Personen Lise Conix
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Torfs haalt broeksriem aan na boerenjaar

icon
Mode19 april, 2023
Lise Conix, Torfs

Na een sterk 2022 nopen stijgende kosten schoenketen Torfs tot besparingsmaatregelen de komende jaren, om de rentabiliteit te vrijwaren. Van ontslagen of winkelsluitingen is echter geen sprake, verzekert CEO Lise Conix.

Omzetgroei dankzij verbouwingen

De omzet groeide bij Torfs vorig jaar met 8% naar 190,2 miljoen euro. Van die mooie groei komt 7% van schoenen en 1% van kledij. De EBITDA bedroeg 10,2% of 16 miljoen euro. De marge daalde licht, doordat de operationele kosten met 14% stegen. “We hebben onze marges goed onder controle en ons voorraadniveau is gezond”, aldus Conix. De omzet ligt nu 10% hoger dan in 2019, de coronacrisis is dus verteerd.

In de fysieke winkels groeide de omzet met 10%. De winkels in centrumsteden en overdekte winkelcentra gingen er zelfs met 23% op vooruit, maar zitten nog altijd 6% onder het pre-COVID niveau. Torfs verbouwde vorig jaar vijf winkels naar het nieuwste concept. Zo’n remodeling kost zo’n 600.000 euro, maar levert wel een omzetgroei van 10 tot 15% op. 45 winkels gingen al over, ook dit jaar verbouwde de keten er al zes.

Kostenbesparingen noodzakelijk

De onlineverkopen bleven stabiel in 2022, maar liggen wel 28% hoger dan in 2019. “We houden de digitale versnelling vast.” De webshop vertegenwoordigt nu bijna 20% van de totale omzet van de keten en is even rendabel als de fysieke winkels. “We winnen marktaandeel in een dalende modemarkt, terwijl de onlinespelers het moeilijk hadden,” aldus een tevreden Conix.

Ook de eerste maanden van 2023 tonen een mooie groei, maar de komende jaren worden uitdagend, beseft de CEO. De winstmarges staan onder druk door stijgende huurprijzen en hogere operationele kosten, en de rentabiliteit van de stadswinkels blijft een uitdaging. “Het is alle hens aan dek. Kostenbesparingen worden nu een belangrijk onderdeel van onze strategie, en dat is nieuw.” Torfs kan en wil nu eenmaal niet alle gestegen kosten doorrekenen aan de consument: “We blijven inzetten op een betaalbaar aanbod.”

Efficiënter werken

Torfs stelt geen concreet besparingsdoel, maar wil alle medewerkers transparant meenemen in een verhaal van slimmer werken en besparen op overtollige uitgaven. Op dit manier hoopt de ketende EBITDA weer op een gezond niveau te krijgen, al zal dat wellicht niet voor dit jaar zijn. Van winkelsluitingen en/of ontslagen is geen sprake, wel wil Torfs efficiënter werken. De retailer bestelde bijvoorbeeld een automatische inpakmachine die 20% minder lucht zal verpakken, waardoor er bespaard kan worden op verpakkingsmateriaal en transportkosten.

Expansie staat voorlopig niet op de agenda: Vlaanderen is zo goed als helemaal gedekt met 75 winkels. De twee Waalse winkels zijn rendabel, maar Torfs heeft naar eigen zeggen het succesrecept nog niet gevonden en wacht daarom met een verdere uitrol. “Ik geloof nochtans dat er in Wallonië ruimte is voor een Torfs met een sterk merkenaanbod.” Dit jaar viert de schoenketen haar 75e verjaardag.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN