RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenE-commerce
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando raakt pedalen kwijt na coronaklim

icon
Mode5 mei, 2022
Shutterstock.com

Hoewel Zalando vorig kwartaal 5% meer klanten bediende, verloor de modemarktplaats omzet en steeg het verlies. Plots kelderde de verkoop en de Duitsers wisten niet hoe te reageren.

Duik in het rood

Zalando ontpopt zich steeds meer tot een echt platform, een draaischijf waar modemerken en consumenten elkaar vinden, in plaats van zijn vroegere functie als retailer. In het voorbije eerste kwartaal steeg het aantal aangesloten merken en handelaars opnieuw sterk en vandaag dankt Zalando al 32% van alle verkopen aan platformverkopers.

Op die manier steeg het aantal actieve klanten vorig kwartaal met 5,2%, maar daar stopt het goede nieuws wel. De omzet stagneerde en klokte af op 2,2 miljard euro, goed voor slechts 1% meer verkopen (brutovolume) en zelfs 1,5% minder netto-omzet. Ook dook de Duitse modespeler weer in het rood met een aangepast EBIT van -51,8 miljoen euro, oftewel een winstmarge van -2,4%.

Plotse crash van de vraag

Aan het begin van het kwartaal zag Zalando de vraag plots kelderen, legt co-CEO Robert Gentz uit in een perscall. Het bedrijf heeft toen de marketinguitgaven de hoogte in gejaagd, maar zelfs dat bleek geen zin te hebben. Sindsdien zijn de promoties dus weer teruggeschroefd.

De hoge energieprijzen en arbeidstekorten zorgden ook voor hogere fulfilmentkosten. Elke bestelling kost Zalando nu 10% meer dan een jaar geleden. Gentz wil daarom een minimum ordervolume gaan opleggen in meer landen – momenteel is dat er al in negen markten.

De topman bevestigt bovendien dat het assortiment niet was aangepast aan de terugkeer naar kantoor. Zalando zit met heel wat overstocks van ‘casual’ kledij en heeft heel snel meer andere producten moeten inkopen via groothandels.

“E-commerce kan nog groeien”

De cijfers mogen evenwel niet verwonderen na de uitzonderlijke piek tijdens de coronapandemie. Lockdowns en coronabeperkingen zorgden ervoor dat consumenten hun toevlucht wel moesten nemen tot e-commerce, maar nu is er weer meer keuze. De markt is ook bijzonder volatiel, beklemtoont Gentz: door de oorlog in Oekraïne ebben mensen andere dingen aan hun hoofd en de problemen in de toeleveringsketen spelen parten.

Op lange termijn verwacht de directie nochtans geen impact. Zalando houdt vast aan zijn ambities om in 2025 meer dan dertig miljard euro verkoopvolume te bereiken en breidt dit jaar uit naar Hongarije en Roemenië. “Als platform zijn we wendbaarder”, stelt Gentz, die nog veel potentieel ziet om inefficiënties uit de Europese moderetail te halen en rotsvast gelooft dat e-commerce nog altijd niet volgroeid is.

Meer Mode
Bekijk meer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest

    Op een bijzondere ondernemingsraad volgende week donderdag vrezen de 5.000 Belgische medewerkers van Nike voor ontslagen. Het sportmerk is zijn voorsprong aan het verliezen en CEO Elliott Hill moet op zoek naar 2 miljard dollar aan besparingen.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    Shein wijzigt beursplannen: ruilt Londen voor Hong Kong

    Omdat Shein geen goedkeuring kreeg van de Chinese toezichthouders voor een beursgang in Londen, zou het controversiële e-commercebedrijf nu binnen het jaar op de beurs in Hong Kong willen noteren.

  • icon
    Mode28 mei, 2025
    [In Beeld] H&M stopt Gentse flagshipstore in nieuw jasje

    H&M zet zijn vernieuwingstraject in België voort met de heropening van de winkel in de Langemunt in Gent. Volgens de keten wil de nieuwe architecturale aanpak — helderder, ruimer en verfijnder — bijdragen aan “meer inspirerende modeverhalen” en een “vlottere, omnichannel winkelervaring”.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN