RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Tags VLOP
  • Bedrijven Zalando
  • Onderwerpen E-commerceWetgeving
  • Geografie Europa
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zalando wil geen “heel groot onlineplatform” zijn

icon
Mode27 juni, 2023

Zalando wil niet de grootste zijn: de modewebshop verzet zich tegen de titel van Very Large Online Platform (VLOP). Europa categoriseert het e-commercebedrijf voortaan zo, waardoor het onder de strengste digitale regels valt.

Adverteren aan banden

Sinds eind april is er een akkoord over de Europese Digital Services Act, dat de spelregels voor onlinespelers zoals platformen en zoekmachines vastlegt. De regelgeving wil consumenten online beschermen en de verspreiding van illegale inhoud voorkomen, met als centrale principe dat wat offline niet mag, ook online niet zou mogen.

Vooral omgang met gebruikersdata wordt strenger gereguleerd: zo mogen de grootste platformen en zoekmachines geen aanbevelingen meer doen op basis van profilering. Minderjarigen ‘targeten’ is zelfs helemaal verboden vanaf nu. Marktplaatsen worden bovendien verplicht “zorgvuldig” om te gaan met wat ze (laten) aanbieden door externe verkopers. Webshops als Amazon moeten daarom meer informatie tonen over de producten en diensten, met als doel de transparantie te verbeteren.

Klacht ingediend

Alleen zijn de regels niet voor iedereen gelijk: wie meer dan 45 miljoen actieve maandelijkse gebruikers per maand heeft, valt onder de categorie VLOPs en moet aan de hoogste criteria voldoen. Zo komt het dat behalve reuzen als Amazon en Google ook onder andere Zalando, Booking.com en AliExpress aan de strengste regels moeten voldoen. Wie die drempel niet haalt, krijgt vrijstelling van bepaalde regels.

Zalando dient nu een aanklacht in bij het Europese Hof van Justitie, tegen de aanduiding als VLOP. De modemarktplaats vindt dat er geen “duidelijke en consistente methodologie” is om te beoordelen of een specifiek bedrijf een VLOP is. Zalando meent ook dat de Europese Commissie geen rekening heeft gehouden met zijn hybride bedrijfsmodel en dat het geen “systemisch risico” vormt voor de verspreiding van schadelijke of illegale inhoud, zoals wordt verondersteld voor VLOP’s.

Het bedrijf zegt ook “slechts” 31 miljoen maandelijkse gebruikers te tellen bij de partnerprogramma’s en ‘Connected Retail’: het bedrijf meent dat klanten die rechtstreeks bij Zalando (willen) kopen, niet mogen worden meegeteld. Wordt die redenering gevolgd, zou het Duitse platform dus ruim onder de grens van 45 miljoen blijven.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode4 december, 2025
    Hugo Boss: eerst omzetverlies, dan nieuwe strategie

    Hugo Boss gaat zijn organisatie herschikken en zet een nieuw meerjarenplan in om vanaf 2027 weer te groeien. De maatregelen drukken de omzet in 2026, maar moeten daarna voor herstel zorgen.

  • icon
    Mode4 december, 2025
    Nieuwe structuur moet bestuur Nike slagvaardiger maken

    Sportmodemerk Nike gaat zijn managementstructuur herzien: de invoering van de functie operationeel directeur moet het dagelijks bestuur flexibeler maken. De functie van commercieel directeur verdwijnt: financieel directeur Matthew Friend krijgt daar nu de verantwoordelijkheid over.

  • icon
    Mode3 december, 2025
    H&M werkt opnieuw samen met Stella McCartney

    Twintig jaar na hun eerste samenwerking lanceren H&M en Stella McCartney een nieuwe collectie: de eerste tip van de sluier wordt volgende week opgelicht tijdens de Fashion Awards in Londen, in het voorjaar verschijnen de stukken ook in de winkels en webshop.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN