RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven InditexZara
  • Onderwerpen Bedrijfsresultaten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Zara-eigenaar Inditex groeit iets trager

icon
Mode5 juni, 2024
Shutterstock.com

Opnieuw heeft de Spaanse modegroep Inditex robuuste resultaten gepubliceerd. Het beursgenoteerde bedrijf ziet nog volop groeikansen en gaat daarom zijn logistieke capaciteit fors uitbreiden.

Collecties goed onthaald

De omzet van de Spaanse modegroep achter Zara, Pull&Bear, Bershka, Stradivarius en Massimo Dutti steeg in het eerste kwartaal van zijn boekjaar (van 1 februari tot 30 april) met 7% naar 8,2 miljard euro. Dat is wel beduidend minder dan de 13% groei die het bedrijf een jaar eerder neerzette. De nettowinst ging bijna 11% hoger, naar 1,3 miljard euro. In het eerste kwartaal van 2023 was er nog een winststijging met 54%.

Toch liggen de cijfers in de lijn van de verwachtingen. Inditex zelf noemt de resultaten “robuust”. Een jaar geleden profiteerde de retailer immers nog van een koopgolf na de pandemie. “De lente- en zomercollecties werden zeer goed onthaald door de klanten”, meldt de modegroep in een persbericht. Tussen 1 mei en 3 juni steeg de omzet bovendien opnieuw met 12%.

Sterke groeiopportuniteiten

Het bedrijf opende dit voorjaar bijkomende winkels in 28 markten en opende een eerste Zara in Oezbekistan. De retailer heropende ook 19 winkels en de webshop in Oekraïne. De teller staat nu op 5.698 winkels voor de hele groep. Massimo Dutti ging in China van start op het platform van JD.com. Om de online-omzet in Europa en de Verenigde Staten op te krikken, gaat de modereus hier van start met live shopping.

Inditex wijst op sterke groeiopportuniteiten: het bedrijf is actief in 214 markten, met een laag marktaandeel in een zeer versnipperde sector. Om verdere groei mogelijk te maken, gaat de groep dit en volgend jaar telkens 900 miljoen euro investeren in een forse uitbreiding van de logistieke capaciteit.

Meer over... Mode
Zie meer
  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Groei met dubbele cijfers voor Hoka en Ugg

    Deckers Brands, de eigenaar van schoenmerken als Hoka en Ugg, wist in het eerste kwartaal met 17% te groeien. De internationale groei bedroeg zelfs bijna 50%, al gaan niet alle merken van de Amerikaanse groep erop vooruit.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    Puma waarschuwt voor verlies na tegenvallend kwartaal

    De Duitse sportgigant Puma kampt met tegenvallende resultaten, omdat het bedrijf niet blijkt te kunnen profiteren van wereldwijde vraag naar retro-sneakers. Terwijl concurrenten profiteren van de heropleving van klassieke sportschoenen, moet Puma nu toegeven dat het een omzetdaling én verlies verwacht voor 2025.

  • icon
    Mode25 juli, 2025
    LVMH raakt nog niet uit het slop

    Na een zwak begin van het jaar vindt luxegroep LVMH nog geen tweede adem: het moederbedrijf van Louis Vuitton en Dior verkoopt minder mode en lederwaren en moet hopen op snelle duidelijkheid over handelstarieven.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN