RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

L’Oréal Business Club: beleving is ook een kwestie van overleving

icon
Schoonheid/verzorging4 november, 2019

80% van de bedrijven vindt dat zijn beleving top is, maar is dat wel zo? In de kapperszaak van morgen in de retailhub van RetailDetail toont L’Oréal Business Club hoe de klantenreis er in een echt klantgerichte zaak uit hoort te zien.

 

Wat klanten voelen, daar gaat het om

Van alle bedrijven vindt 80% dat de beleving bij hen goed zit, maar verrassend weinig klanten (slechts 8%!) zijn het daarmee eens. Dat is een probleem, want 95% van de klanten met een slechte ervaring zegt het verder, zo vertelt Chris De Waele van L’Oréal Business Club.

 

Waarom er zo’n grote kloof is tussen wat bedrijven denken en klanten ervaren? “Fantastische producten tellen niet meer alleen. Mensen vergeten wat je gezegd hebt, wat je gedaan hebt, maar nooit hoe je hen hebt laten voelen”, legt De Waele uit aan een groep professionele kappers die in retailhub een workshop volgt over het professionaliseren van hun zaak.

 

Om marketinggoeroe Seth Godin te parafraseren: mensen kopen geen goederen en diensten, ze kopen relaties, verhalen en magie. Vandaag klopt dat meer dan ooit, aangezien 59% van de ‘millennials’ meer interesse toont in nieuwe ervaringen dan in nieuwe producten. In het geval van de kapperszaak is techniek zo nog maar de eerste laag: het is geen onderscheidingsmiddel meer, maar een ‘conditio sine qua non’. Service komt daar bovenop als tweede laag en de derde, cruciale laag is emotie.

 

Beleving naar ‘Cirque du Soleil’-niveau

“Oorspronkelijk dachten we dat het voornamelijk om hardware gaat, maar het grote verschil zijn de mensen”, aldus De Waele, die garandeert dat het niet zo wollig is als het klinkt. “We moeten van kappers een beetje meer managers maken, want zonder cijfers ga je er op termijn niet geraken. Je moet vandaag ‘biz savvy’ zijn, want sinds 2014 is de loonkost met 30% gestegen terwijl de omzet maar met 15% omhoog is gegaan. Je moet je prijzen dus kunnen optrekken.”

 

Hogere prijzen betekent meer service en vooral meer emotie: op 20.000 kapsalons in België wil L’Oréal Business Club er duizend van ‘Cirque du Soleil’-niveau, die dusdanig extra beleving creëren dat de klant er weer van droomt om naar de kapper te gaan. Hoe dat te bereiken valt? Door soms resolute keuzes te maken, meent De Waele. Hij deelt de klantenreis in zeven stappen op: dan is de sleutel zorgvuldig kiezen op welke momenten je wil inzetten.

 

Hetzelfde geldt voor de klanten: je kunt niet iedereen tevreden houden, hoe hard het ook klinkt. “Zorg dat de ene klant de andere niet buiten jaagt. Maak duidelijke keuzes wie je doelpubliek is, ook al gaat dat ten koste van sommige bestaande klanten.”

 

Principes voor alle menselijk contact

De Business Club van L’Oréal begeleidt aangesloten kappers in die keuzes met seminaries en 1-op-1 ondersteuning. Al vijf jaar lang organiseert de L’Oréal Business Club vormingen en sinds vorig jaar is de ‘customer journey’ ook op een fysieke plek te beleven: samen met PAC Projects bouwde L’Oréal een modelsalon in retailhub, het kennis- en innovatiecentrum van RetailDetail. 

 

‘Salon Emotion’ van L’Oréal Business Club toont in retailhub concreet hoe het ultieme klantgerichte kapsalon kan werken, maar de principes zijn ook zo te vertalen naar de retail of horeca. Regelmatig komen dan ook niet-kappers op bezoek: “Overal waar klanten zijn en waar menselijk contact is, kunnen dezelfde principes worden toegepast.”

 

 

Dompel je zelf onder in het model-kapsalon en de filosofie erachter tijdens de inspiratietours voor professionals bij retailhub, waar de nieuwste retailtrends en technologische toepassingen zoals AR/VR, RFID en 3D-bodyscanners zijn samengebracht. Klik hier voor meer informatie.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging5 juni, 2025
    Nederlandse optiekketen EyeCare doet overname in België

    De Nederlandse optiekgroep EyeCare neemt zeven Belgische winkels van Vision Over Sight over. Hiermee groeit de keten uit tot meer dan 160 vestigingen in beide landen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging3 juni, 2025
    The Body Shop keert via Inno terug naar België

    The Body Shop komt terug naar België: de nieuwe licentiehouder voert verregaande gesprekken met warenhuisketen Inno over een shop-in-shopconcept. Daar stoppen zijn ambities evenwel niet: ook eigen Belgische winkels en een herintrede in Zwitserland zitten in de pijplijn.

  • icon
    Schoonheid/verzorging27 mei, 2025
    Medi-Market opent donderdag eerste Spaanse winkel

    Na het Nederlandse debuut vorige week gaat Medi-Market nu ook van start in Spanje: donderdag opent de retailer een eerste winkel in Madrid, de eerste van vijf vestigingen die de keten nog dit jaar in het land wil openen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN