RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Grote reorganisatie bij parfumgigant Coty

icon
Schoonheid/verzorging4 juli, 2019

Bijna drie jaar nadat het de beautytak van Procter & Gamble overnam, kondigt parfumgigant Coty een grondige reorganisatie aan. “We hebben de neerwaartse trend van de overgenomen activiteiten onderschat”, zegt Pierre Laubies, de vierde baas in vijf jaar tijd.

 

Lijken uit de kast

Toen Coty, het bedrijf dat in 1904 in Parijs werd opgericht en sinds 1992 gecontroleerd wordt door de Duitse familie Reimann en haar Luxemburgse holding JAB, in 2016 de beautytak van P&G overnam voor 12 miljard dollar, leek ‘the sky the limit’. Met een 40-tal merken erbij ‑ waaronder de parfums Hugo Boss, Dolce & Gabbana en Gucci, de haarverzorgingsproducten van Wella of de make-up van MaxFactor ‑ werd Coty in één klap het nummer drie op de cosmeticamarkt (na L’Oréal en Estée Lauder) en de onbedreigde numero uno in de parfumwereld.

 

Drie jaar later kondigt Coty-topman Pierre Laubies, een verwant van de controlerende familie, een ‘grote schoonmaak’ aan. “De integratie van P&G Beauty was tijdrovender en complexer dan voorzien. Wij hebben de neerwaartse trend van de overgenomen activiteiten onderschat.” Laubies, de gewezen topman van koffieproducent Jacobs Douwe Egberts die in november vorig jaar CEO werd van Coty, erkende ook dat de merken uit de P&G-stal “in werkelijkheid minder gezond” waren dan ten tijde van de deal werd aangenomen.

 

Om zijn schuldenberg te verminderen en de rendabiliteit op te krikken, gaat Coty voor 3 miljard dollar aan activa afschrijven, wil de groep de komende vier jaar 600 miljoen dollar besparen, wordt de merkenportefeuille tegen het licht gehouden en wordt de regionale structuur gereorganiseerd. Zo verhuist het management van Londen naar Amsterdam, dat als “minder duur en fiscaal stabieler” wordt gezien. De groep, die eind vorig jaar zo’n 20.000 medewerkers telde, heeft niet gezegd of bij de hele operatie ook banen gaan sneuvelen, laat staan hoeveel.

 

De consument is veranderd

Terwijl de professionele markt en het luxesegment nog altijd floreren, staat vooral de markt van de grootpublieksmerken, die in warenhuizen en supermarkten worden verkocht, onder druk. En laat nu net dat segment van producten goed zijn voor bijna de helft van de omzet van Coty. Dit jaar zou de omzet zo’n 3 procent dalen. Het management hoopt de daling zo snel mogelijk te stoppen en mikt voor 2023 op een omzetgroei met 1 à 2 procent.

 

Sinds de aankondiging van de overname is het Coty aandeel op de beurs van Wall Street al 60% van zijn waarde kwijt en moest JAB 1,75 miljard euro extra in het bedrijf pompen (waardoor de holding nu 60% van het kapitaal controleert).

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 juni, 2025
    Hoe de gezondheidstrend de cosmeticamarkt verandert

    Gezondheid is voor consumenten een essentieel criterium in de keuze van verzorgingsproducten. Ook de impact van influencers op sociale media is groot. Dat blijkt uit een nieuw trendrapport van Henkel en trendwatcher Herman Konings.

  • icon
    Schoonheid/verzorging26 juni, 2025
    Google investeert in Gentle Monster voor modieuze wearables

    Google heeft een belang van 4% verworven in de Zuid-Koreaanse brillenmaker Gentle Monster, goed voor een deal van zo'n 107 miljoen euro. Samen willen ze de snel evoluerende markt van slimme brillen veroveren.

  • icon
    Schoonheid/verzorging25 juni, 2025
    [Interview] TOOP: hoe eigenzinnige kinderbrillenwinkels de weg tonen

    Service blijft de essentie, dat bewijst TOOP als geen ander. Net als de mascottes – molletjes – volgt het groeiende concept voor kinderbrillen resoluut een eigenzinnig pad, één waar zorg en vertrouwen centraal staan.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN