RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Peter Somers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nivea-baas waarschuwt voor opkomende nichemerken

icon
Schoonheid/verzorging28 februari, 2019

De Belgische topman van Beiersdorf, Stefan De Loecker, kondigt een groot investeringsprogramma aan voor de topmerken van de groep. Daarmee wil hij de opkomst van de nichemerken counteren.

 

Massamerken versus nichemerken

Zijn nieuwe strategie krijgt de naam C.A.R.E.+, dat staat voor dat staat voor ‘courage, aspiration, responsibility and empathy’. Het bedrijf wil de huidverzorgingsproducten in zijn portefeuille versterken en voorziet daarvoor de komende jaren telkens 70 tot 80 miljoen euro. Dat is volgens De Loecker nodig om zich te wapenen tegen de opkomende nichemerken: “Kleine opkomende merken die op specifieke groepen mikken, palmen al 40% van de Europese huidverzorgingsmarkt in”, stelt hij vast in De Tijd.

 

Beiersdorf moet het vooral hebben van massamerken als Nivea of Hansaplast: die maken driekwart van de omzet van het concern uit. Hoewel de resultaten globaal genomen nog zeer goed zijn – in 2018 steeg de omzet naar 7,2 miljard euro en ging de nettowinst bijna 10% hoger – moet er volgens De Loecker snel ingegrepen worden, want de klant vraagt nu een persoonlijkere aanpak.

 

Innoveren

Om die nieuwe merken te bevechten zet De Loecker in op innovatie: “Mensen willen nog altijd betalen voor echte innovaties”, geeft hij aan. Daarnaast wil hij de ‘digitale band’ met de klant versterken. Het bedrijf is er zich van bewust dat grote reclamecampagnes op tv niet meer werken als voorheen. Nieuwe vormen van reclame, zoals gebruik maken van ‘influencers’, worden steeds belangrijker om de juiste doelgroep te bereiken.

 

Barbara Geusens, die met haar nichemerk Nomige gepersonaliseerde huidcrèmes op de markt brengt, treedt de analyse van De Loecker bij: “Vroeger stonden alle merken op hetzelfde winkelrek en maakte marketing het verschil. Nu komen mensen via de digitale wegen, zoals sociale media of e-commerceplatformen, zelf in contact met merken.”

Meer over... Schoonheid/verzorging
Zie meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging26 juni, 2025
    Hoe de gezondheidstrend de cosmeticamarkt verandert

    Gezondheid is voor consumenten een essentieel criterium in de keuze van verzorgingsproducten. Ook de impact van influencers op sociale media is groot. Dat blijkt uit een nieuw trendrapport van Henkel en trendwatcher Herman Konings.

  • icon
    Schoonheid/verzorging26 juni, 2025
    Google investeert in Gentle Monster voor modieuze wearables

    Google heeft een belang van 4% verworven in de Zuid-Koreaanse brillenmaker Gentle Monster, goed voor een deal van zo'n 107 miljoen euro. Samen willen ze de snel evoluerende markt van slimme brillen veroveren.

  • icon
    Schoonheid/verzorging25 juni, 2025
    [Interview] TOOP: hoe eigenzinnige kinderbrillenwinkels de weg tonen

    Service blijft de essentie, dat bewijst TOOP als geen ander. Net als de mascottes – molletjes – volgt het groeiende concept voor kinderbrillen resoluut een eigenzinnig pad, één waar zorg en vertrouwen centraal staan.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN