RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rituals test omnichannel in België uit

icon
Schoonheid/verzorging20 januari, 2016

“Omnichannel moet ons helpen om onze klanten nog beter te kunnen bedienen”, zegt COO Arjen Schouten van de lifestyle- en cosmeticaketen Rituals. Schouten is een van de sprekers op het RetailDetail Omnichannel Congress, dat plaatsvindt op 4 februari.

Ken je klanten bij naam

Schouten: “Soms vraag ik aan onze winkelverantwoordelijken: kent u uw klanten? Natuurlijk, antwoorden ze dan. Maar kennen ze echt hun naam en hun gewoonten? Kennen ze die van hun top honderd klanten? Dat is nochtans belangrijk. Iemand met zijn naam aanspreken, geeft een meer persoonlijk contact. Het blijft langer hangen, het creëert vertrouwen en zij zullen meer kopen.”

“De technologie kan ons daarbij helpen”, meent Schouten. “Als de klant de winkel binnenkomt, willen we bijvoorbeeld weten wie hij of zij is en wat die klant voordien al bij ons gekocht heeft.”

Bedoeling is de klant dus aan te spreken als hij binnenkomt en hem zijn naam te vragen of automatisch te herkennen. “Dat laat ons toe om de koopgeschiedenis op te vragen, zodat we hem of haar nog beter kunnen bedienen. Misschien heeft zij vorige keer een handcrème gekocht, waarvan zij nu het ritueel niet meer weet. Wij kunnen haar dan direct voorthelpen. Of we kunnen andere producten voorstellen, die in zijn of haar geurvoorkeur zitten.”

Rituals wil die omnichannel-aanpak in België uittesten. “Belgen zijn een zeer trouw publiek. Bovendien is de markt er overzichtelijk. En al onze winkels zijn er in eigen beheer, in tegenstelling tot in Nederland waar we ook een aantal franchisewinkels hebben.”


Service wordt opgetrokken in plaats van verlaagd

De app voor het personeel die dat moet mogelijk maken, wordt momenteel ontwikkeld. Schouten: “Ons grote voorbeeld daarin is Apple. Daar weet men wie er binnenkomt in de winkel en wat hij al gekocht heeft, zowel in de fysieke winkel als online.”

“We willen op drie manieren onderscheidend zijn voor onze klant. De eerste is met ons merk. De tweede met onze producten en de derde met onze service. Die service verdwijnt meer en meer uit de winkelstraten, onder andere door de stelselmatige druk op de kosten, waardoor er minder tijd blijft om aandacht te schenken aan de klant. Wij willen daarom net in moeilijke tijden extra investeren in de service.”

Schouten: “De klanten ondervinden dat. Ze zijn er ook gevoelig voor. Er is niets mooiers dan een klant te horen zeggen hoe hij de vorige keer fantastisch werd geholpen in de winkel.”


Waar, wanneer en hoe de klant het wil

De app voor het personeel maakt deel uit van een groter geheel. “Omnichannel moet aan de klant ook toelaten om te kiezen waar en wanneer zij producten bestelt, waar en wanneer hij die wil geleverd zien en hoe hij die wil betalen. Het maakt daarbij niet uit of dit op het werk, onderweg, in de winkel of thuis is”, aldus nog Schouten.

Schouten is een van de sprekers op het komende Omnichannel-congres van RetailDetail, dat plaatsvindt op 4 februari in Utopolis Mechelen. Centraal staat het gegeven dat de noodzaak van omnichannel al volop is doorgedrongen in de retailsector en het er nu op aankomt om daarin de goede praktijken te vinden en toe te passen.

 

Schrijf je nog snel in voor het RetailDetail Omnichannel Congress via retaildetail.be/events.

Meer Schoonheid/verzorging
Bekijk meer
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen

    De coöperatieve apotheekgroep Multipharma wist in 2024 mooi te groeien, nog los van de overname van de Goed-apotheken. Toch halveerde de nettowinst door aanzienlijke investeringen, onder meer in IT en innovatie.

  • icon
    Schoonheid/verzorging5 juni, 2025
    Nederlandse optiekketen EyeCare doet overname in België

    De Nederlandse optiekgroep EyeCare neemt zeven Belgische winkels van Vision Over Sight over. Hiermee groeit de keten uit tot meer dan 160 vestigingen in beide landen.

  • icon
    Schoonheid/verzorging3 juni, 2025
    The Body Shop keert via Inno terug naar België

    The Body Shop komt terug naar België: de nieuwe licentiehouder voert verregaande gesprekken met warenhuisketen Inno over een shop-in-shopconcept. Daar stoppen zijn ambities evenwel niet: ook eigen Belgische winkels en een herintrede in Zwitserland zitten in de pijplijn.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN