RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Decathlon
  • Onderwerpen In beeldwinkelconcept
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Dit is het nieuwe winkelconcept van Decathlon

icon
Vrije tijd13 maart, 2024

Decathlon gaat de komende jaren al zijn winkels herinrichten. In België is de primeur binnenkort voor Evere. Hoe ziet de nieuwe winkelinrichting eruit? RetailDetail bezocht het eerste verbouwde filiaal, in Parijs.

“Immersieve” ervaring

Afgelopen dinsdag kondigde Decathlon een grote rebrandingoperatie aan, die onder andere ook een impact zal hebben op het fysieke winkelnetwerk van de retailer. De meer dan 1700 winkels wereldwijd worden de komende jaren omgebouwd naar een nieuw concept, dat veel verder gaat dan enkel een aanpassing van het merkbeeld en de wat fellere blauwe kleur in de huisstijl. Decathlon wil shoppers naar eigen zeggen een “immersieve” ervaring bezorgen in zijn winkels.

Om de krachtlijnen van de verbouwing te ontdekken, bezocht RetailDetail het 3500 m² grote filiaal Decathlon Rive Gauche in het 13de arrondissement van Parijs, de allereerste winkel met de nieuwe inrichting. Straks komt dat nieuwe concept ook naar België: de primeur is voor het filiaal in Evere. Tegen eind 2025 moet de ombouwoperatie hier volledig zijn afgerond.

Fietsen en diensten

Prominent bij de inkom word je als bezoeker eerst geconfronteerd met het fietsherstelatelier. Er is een mecanicien aan het werk, kleine herstellingen (de banden oppompen bijvoorbeeld) kunnen klanten ook zelf uitvoeren. Dat fietsen de belangrijkste afdeling zijn voor deze winkel, is geen toeval: Parijs levert grote inspanningen om een echte fietsstad te worden.

Dat atelier bij de inkom zet meteen de toon: Decathlon geeft ook elders meer ruimte aan diensten, met naast herstellen ook tweedehands, verhuur, een balie voor het afhalen van bestellingen, lockers die 24/7 toegankelijk blijven…

Intuïtief navigeren

De retailer opteert voor een circulaire winkelroute, waarbij bezoekers in elk gangpad in elke afdeling links en rechts artikelen uit dezelfde sport zien. Je wordt bij wijze van spreken ondergedompeld in elke sport. Dat moet het shoppers makkelijker maken om intuïtief te navigeren in het ruime assortiment, efficiënter te zoeken en makkelijker producten te vergelijken.

Zogenaamde “showcases” tonen hoe de producten gebruikt en gecombineerd kunnen worden. Deze displays fungeren ook als herkennings- en rustpunten in de winkel. Een interessante innovatie zijn de “discovery stations”: zuilen waarop je producten kan leggen, waarna je op het beeldscherm erboven alle specificaties te zien krijgt. Leg je een tweede product op de zuil ernaast, dan kan je vergelijken.

Kleinere winkels

Deze Parijse winkel is een typische “big box” zoals Decathlon er heel veel heeft. De retailer test elders ook andere concepten: “We moeten onze retailstrategie aanpassen aan de consument”, zegt retaildirecteur Steve Dykes. “We missen sommige klanten, die meer gemak of een digitale ervaring verwachten. Daarom testen we bijvoorbeeld kleinere stadsconcepten en ‘connected stores’, want de klantreis begint vaak al thuis.”

In Azië is Decathlon succesvol met kleinere franchisewinkels. De retailer denkt ook aan flagshipstores voor zijn topmerken, zoals het racefietsmerk Van Rysel bijvoorbeeld. Naast de fysieke winkels ondergaat trouwens ook de webshop een ingrijpende transformatie. De nieuwe digitale winkelbeleving is al live in het Verenigd Koninkrijk en zal gefaseerd worden uitgerold naar andere landen.

Meer Vrije tijd
Bekijk meer
  • icon
    Vrije tijd26 mei, 2025
    [In Beeld] A.S.Adventure introduceert eerste dienstenhub

    In de zopas vernieuwde winkel in Hognoul (bij Luik) introduceert A.S.Adventure een nieuw concept: een dienstenhub waar klanten items kunnen laten herstellen, bestellingen afhalen en tweedehands items inleveren.

  • icon
    Vrije tijd23 mei, 2025
    Club gaat voor nieuwe look en “versnelde groei”

    Club, het Franstalige zusje van Standaard Boekhandel, wil na de reorganisatie van vorig jaar “fors investeren” om de groei te versnellen in Wallonië en Brussel. Het assortiment en de branding worden onder de loep genomen.

  • icon
    Vrije tijd22 mei, 2025
    Gaat Lidl met sportmerk Crivit de strijd aan met Decathlon?

    Lidl wil van zijn huismerk voor sportartikelen Crivit “het sterkste bewegingsmerk van Europa” maken. De discounter geeft merk dan ook een eigen identiteit en zet het in de schijnwerpers met een grootschalige campagne.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN