RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Ikea groeit met 4%, maar wil meer via webverkoop

icon
Wonen10 oktober, 2017

De omzet van de Zweedse woonketen Ikea is in het voorbije boekjaar met 3,8% gegroeid naar 34,1 miljard euro. In Nederland lag de groei net iets hoger en in België was er zelfs een nog sterkere groei.

Vijftien nieuwe winkels

De groei van de Ikea Group is met name te danken aan de opening van vijftien nieuwe vestigingen in het voorbije boekjaar. In totaal kreeg de keten 817 miljoen bezoekers over de vloer en brachten nog eens 2,1 miljard mensen een bezoek aan Ikea.com. Dit jaar moeten er 22 nieuwe winkels openen, onder andere in Letland en India. Binnen vijf jaar wil Ikea ook aanwezig zijn in Zuid-Amerika.

 

“Dankzij onze stabiele financiële positie kunnen we blijven investeren in een nóg betere klantervaring in al onze winkelkanalen,” zegt Jesper Brodin, sinds 1 september dit jaar president en CEO van Ikea Group. Het Zweedse bedrijf blijft ook investeren in duurzaamheid: zo heeft het ondertussen al 415 windturbines, die moeten helpen om het bedrijf tegen 2020 volledig energieneutraal te krijgen.

 

Sterke groei in België

In Nederland steeg de omzet met 4,3% naar 1,2 miljard euro. “We hebben profijt van de aangetrokken economie en de optimistische stemming op de woningmarkt,” aldus Lena Herder, countryretailmanager Ikea Nederland. “Op alle terreinen zijn we sterk gegroeid, met maar liefst dubbele cijfers bij de verkoop van complete keukensystemen.” Ook de nieuwe dienst ‘Bestellen en Ophalen’ is naar eigen zeggen een groot succes.

 

België deed het zelfs nog dubbel zo goed, met een omzetgroei van 7,9% naar 903 miljoen euro. Dat was vooral te danken aan de twee nieuwe vestigingen in Hasselt en Bergen, die voor het eerst een volledig jaar in de resultaten werden opgenomen. “Daarnaast tekenden wij een sterke stijging op in de verkoop van matrassen en keukens”, zo stelt Catherine Bendayan, CEO van IKEA België. Ook in België kunnen klanten sinds een jaar bij acht van de zeventien vestigingen hun online bestellingen ophalen. Vanaf volgend jaar moeten die bestellingen ook aan huis kunnen worden geleverd.

 

Nieuw digitaal platform

Tot slot worden ook de plannen van Ikea om hun producten bij externe partijen te verkopen steeds concreter. In juni waren er al geruchten dat Ikea lonkte naar Alibaba en Amazon om de online omzet van het bedrijf verder op te krikken. Het wil zo ook reageren op het feit dat er bij heel wat winkels minder volk over de vloer komt. Er komt tevens een nieuw digitaal platform waar consumenten mee kunnen helpen aan het ontwikkelen en testen van nieuwe producten.

 

In datzelfde opzicht zal het stadsconcept verder aangepakt worden, om in de toekomst het volledige assortiment op een kleinere ruimte te kunnen tonen aan de klant. Ikea denkt daarbij aan het gebruik van digitale hulpmiddelen.

Meer over... Wonen
Zie meer
  • icon
    Wonen14 juli, 2025
    Ikea: stadswinkels werken niet, klanten willen balletjes en vaste route

    Ikea gaat weer voor schaal en keert terug naar zijn mastodont-wortels: de woonwinkelketen zegt kleine stadswinkels vaarwel, maar gooit zijn gewicht in de strijd met prijsverlagingen om marktaandeel te veroveren.

  • icon
    Wonen9 juli, 2025
    [Interview] “Onze unieke winkelervaring biedt shoppers ademruimte” (Mikkel Grene, Søstrene Grene)

    De komende twee jaar wil Søstrene Grene groeien van 340 naar 500 winkels in Europa. De succesfactoren volgens CEO Mikkel Grene: het combineren van een zintuiglijke winkelervaring met toegankelijke prijzen.

  • icon
    Wonen7 juli, 2025
    [In Beeld] Van Marcke verkoopt dromen in innovatieve showroom

    In zijn nieuwe showroom in Aalst breekt Van Marcke met traditionele productpresentaties. De retailer legt de nadruk op inspiratie, persoonlijke begeleiding en “de realisatie van badkamerdromen”.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 juni, 2025
    Zware Europese boete dreigt voor AliExpress
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?
  • icon
    Food24 juni, 2025
    Ongeziene breuk: Jumbo wisselt van broodleverancier
  • icon
    Food17 juni, 2025
    GoodLife Foods neemt krokettenspecialist TNS Food over
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN