Algemeen

Forse winstdaling voor Marks & Spencer

Ondanks een lichte omzetstijging is de winst voor belastingen bij het Britse Marks & Spencer vorig jaar met meer dan de helft teruggevallen. Zoals verwacht was er bij de verkoop van kleding een omzetdaling.

Shoptalk Europe maakt agenda bekend en geeft tickets weg

(publireportage) De beurs Shoptalk Europe, die van 9 tot 11 oktober doorgaat in Kopenhagen, heeft naast haar agenda ook een programma bekendgemaakt waarmee retailers gratis kaarten en een deelname in de reiskosten kunnen krijgen.

Duurzame strategie werpt vruchten af voor Unilever

Het is al een tijdje een discussiepunt binnen Unilever, maar de duurzame strategie werpt wel degelijk zijn vruchten af. Zo waren de duurzame merken in 2016 goed voor 60% van de omzetgroei van het bedrijf.

Amsterdamse Beethovenstraat gaat retailinnovaties testen

Vandaag werd het startschot gegeven van het Shopping Street Innovation Lab: de Beethovenstraat in Amsterdam wordt het komende jaar een plek waar handelaars nieuwe technologieën op vlak van retail gaan uittesten.

Analyse: Redt Blokker het met Blokker?

De ingrijpende ontmanteling die Blokker Holding nu inzet betekent het einde van een iconisch retailconcern. Maar kan de herstructurering ook het begin van iets nieuws betekenen, of is het gewoon te laat? 

Breaking: Blokker Holding kiest voor volledige focus op Blokker

Blokker Holding heeft besloten zich volledig te gaan richten op Blokker, de winkel waarmee het allemaal begon in 1896. De overige winkelbedrijven van het concern (Intertoys, Maxi Toys, Xenos, Big Bazar en Leen Bakker) zullen worden verkocht. 

Zo boort Amazon steeds nieuwe markten aan

Ook in categorieën waar e-commerce vandaag nog een bescheiden aandeel heeft, zet Amazon de grote middelen in om snel marktaandeel te veroveren. Meubilair en doe-het-zelf behoren tot de volgende doelwitten. 

Wall Street verwacht donkere retailweek

Deze week maken een aantal Amerikaanse klassieke retailers hun resultaten over het eerste kwartaal van 2017 bekend. Goede rapporten worden alvast niet verwacht.

Archie Norman is nieuwe voorzitter bij Marks & Spencer

De Britse winkelketen Marks & Spencer heeft Archie Norman aangeduid als de nieuwe voorzitter van de raad van bestuur. Hij volgt vanaf 1 september Robert Swannell op, die na zeven jaar terugtreedt.

Pro-actief winkelpersoneel: minder showrooming

Maar liefst een kwart van de consumenten doet aan showroomen: shoppen in een fysieke winkel, maar bestellen bij een andere, online retailer. De remedie tegen deze kwaal? Pro-actiever winkelpersoneel, zegt een studie.

Grote overname op Nederlandse fietsenmarkt komt er niet

De overname van fietsenmaker Accell door zijn sectorgenoot Pon komt er voorlopig niet. Accell, dat eigenaar is van merken als Batavus en Sparta, zegt dat het bod van Gazelle-eigenaar Pon helemaal niet voldoende is.

GrandVision ziet mooie groei in eerste kwartaal

In het eerste kwartaal van 2017 heeft GrandVision, moederbedrijf van ketens als Pearle en Eye Wish Opticiens, zijn omzet met meer dan 5% zien groeien. Ook op vergelijkbare basis was er een mooie vooruitgang.

Ombouw Bart Smit in België stopgezet

Blokker Holding heeft besloten om de ombouw van de speelgoedwinkels van Bart Smit naar Intertoys in België voorlopig stil te leggen. Dat tweede merk is immers nog onvoldoende bekend in België.

Technologie én beleving centraal op RetailDetail Congress

De sterke internationale line-up stelde niet teleur op het RetailDetail Congress 2017. Vooral ‘retailprofeet’ Doug Stephens wist de zaal te overtuigen. Technologie en beleving gaan hand in hand in de winkel van de toekomst.

Omzet daalt licht bij Procter & Gamble

Procter & Gamble heeft in het derde kwartaal van zijn boekjaar 2016/2017 opnieuw magere resultaten getoond. Op autonome basis steeg de omzet nog wel met 1%, maar de netto-omzet ging er met 1% op achteruit.

Winkels Neckermann verdwijnen volledig

De winkels van Neckermann.com zullen geen doorstart maken en zijn in handen gevallen van opkoper Hahebo. De curators hebben lange tijd naar een overnemer gezocht, maar zijn daar uiteindelijk dus niet in geslaagd.

Wat na de digitalisering? Vier grote trends

De digitale disruptie heeft meer gevolgen dan alleen de digitalisering van de retailsector. Veel meer, meent Annick Lemaylleux, VP Global Retail Market bij Atos. Op het RetailDetail Congress maakt ze ons wegwijs in de grootste trends.

 

Philip Morris verkocht ruim tiende minder sigaretten

Tabaksgigant Philip Morris, de fabrikant van onder meer Marlboro, L&M en Chesterfield, verkocht het voorbije kwartaal 11,5% minder sigaretten dan in dezelfde periode een jaar eerder. De omzet zakte met 1,4%, de winst ging er wel met 4% op vooruit.

Circulaire economie zet retail op zijn kop

Nederland wil in 2050 volledig circulair zijn. Dat betekent dat producten en de energie die nodig is om deze te produceren, grotendeels hernieuwbaar zijn. Voor alle value chain partners, de retail incluis, zal deze nieuwe economie aangrijpende gevolgen hebben.

Back to top