RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten staan sterk in crisistijd

icon
Food15 juni, 2012

“In 2011 is de omzet met 2,7 procent gestegen tot ruim 33 miljard euro en voor dit jaar verwacht het CBL 2 à 3 procent omzetgroei. Het supermarktkanaal is tot nog toe redelijk conjunctuurongevoelig gebleken”, aldus CBL-voorzitter Bert Roetert gisteren tijdens de presentatie van het jaarverslag van de brancheorganisatie van Nederlandse supermarkten in Scheveningen.

 

Supermarkten wint terrein op foodservice

Dat is een heel wat rooskleuriger beeld dan de dieprode omzetontwikkeling in andere detailhandelssectoren, met name in de non-food. Ook vergeleken met foodservice en speciaalzaken blijkt de supermarkt terrein te winnen.

 

Van alle voedingsbestedingen heeft de supermarkt in 2011 een aandeel van 49 procent, tegen 32 procent voor foodservice en 19 procent voor speciaalzaken. Daarmee scoren de supermarkten 0,6 procentpunt meer dan in 2010, vooral ten koste gaat van de omzet van de foodservice die 0,4 procentpunt daalde.

 

Scherper op aanbiedingen en huismerken

Toch zijn er ook zorgen, want het consumentenvertrouwen is sinds 2003 nog nooit zó laag geweest. “Dat drukt de bestedingen, maar meer bij de horeca en bedrijfskantines dan in de supermarkt”, zegt Marcel van Aalst, directeur van de EFMI Business School, dat het onderzoek voor het CBL heeft uitgevoerd.

 

Slechts 11 procent van de consumenten zegt sterk te bezuinigen op de dagelijkse boodschappen. Wel let 60 procent scherper op aanbiedingen en kiest 48 procent vaker voor het huismerk. “Wij merken het aan de omzet”, zegt Jumbo’s formuledirecteur Colette Cloosterman-Van Eerd. “Onze laagsteprijsgarantie maakt Jumbo interessant voor meer consumenten.”

 

‘Prijzen in supermarkten zullen stijgen’

Ook Detailresult, eigenaar van onder meer DekaMarkt en Dirk van den Broek, beklaagt zich niet. “Dirk is een prijsdiscounter, dus onze klantenaantallen en de gemiddelde besteding zijn fors toegenomen”, zegt directeur René van Klooster. “Vandaar ook dat wij een marktconforme omzetgroei realiseren.”

 

De relatieve ongevoeligheid voor de crisis zorgt er ook voor dat de prijzen door de crisis niet naar beneden hoeven te worden bijgesteld. “Het prijspeil is in Nederland structureel erg laag, ook in Europees perspectief”, zegt Van Aalst. “Het is eerder te verwachten dat de prijzen in de supermarkten zullen stijgen, want grondstoffen worden almaar duurder.”

 

Online: gedragsverandering kost tijd

Onlineverkoop maakt in Nederland slechts 0,6 procent uit van de totale supermarktomzet. In het Verenigd Koninkrijk is dat 4 tot 5 procent. Is dat ook in Nederland haalbaar? “De technologie is er, dus dat is niet de grootste barrière. Het gaat echter om consumentengedrag en dat verander je niet zomaar”, zegt Van Aalst.

 

“In het VK gaat het heel snel, maar daar is de dekking van online levensmiddelenverkoop ook landelijk. Alle grote retailers zijn ermee bezig en bieden naast thuisbezorgen nu ook de service van ophaalpunten aan. Een tweede belangrijke verschil met Nederland is het feit dat het prijsniveau daar veel hoger ligt.”

 

Dekadrive succesvol getest

Albert Heijn is druk doende om een online infrastructuur met ophaalpunten te testen. Verschillende kleinere organisaties bewegen echter sneller dan de marktleider. “Wij hebben nu één jaar een pilootproject gedraaid met Dekadrive en dat is succesvol”, zegt Van Klooster. “Vandaar dat we deze service in nog eens acht winkels gaan aanbieden.”

 

Van Klooster zegt voorts dat daarna Dekedrive nóg verder zal worden uitgerold. Naar hoeveel filialen van Dekamarkt het komt, wil hij nu echter nog niet vertellen. “Toch denk ik niet dat online een grote markt zal worden”, zegt hij. “De meeste consumenten zullen toch de producten zélf willen zien, ruiken en proeven.”

 

Jumbo werkt aan e-commerce

Jumbo Supermarkten experimenteerde in het begin van de jaren ’90 van de vorige eeuw al met het minitel-systeem om de consument in staat te stellen thuis boodschappen te bestellen. In die digitale prehistorie liep het toen nog kleine Jumbo al in de voorhoede.

 

Vandaar dat het niet verwonderlijk is dat e-commerce ook in Veghel serieus onderwerp van gesprek is. “We zijn er zeer zeker mee bezig”, aldus Cloosterman-Van Eerd. “Het is een belangrijke trend en niets doen zou heel onverstandig zijn. We werken aan een e-commerceapplicatie, maar meer kan ik daar nu nog niet over zeggen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food20 juni, 2025
    AB InBev raakt maar niet af van Russisch dochterbedrijf

    Opnieuw hebben de Russische autoriteiten de verkoop van het belang van AB InBev in haar Russische joint venture met de Turkse brouwer Anadolu Efes geblokkeerd. De brouwer probeert al jaren af te raken van het Russische filiaal.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Europese retailers maken bezwaar tegen overname Kellanova door Mars

    De Europese Commissie gaat de overname van Pringles-producent Kellanova door Mars uitgebreid onderzoeken, nadat retailers hun bezorgdheid hebben geuit over een mogelijk te grote machtpositie van de fabrikant.

  • icon
    Food19 juni, 2025
    Paul Bulcke neemt afscheid van Nestlé-top

    Na een loopbaan van bijna een halve eeuw bij Nestlé legt Paul Bulcke in april 2026 zijn functie als voorzitter van de raad van bestuur neer. De Belg wordt opgevolgd door de Spanjaard Pablo Isla, ex-topman van Inditex.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN