RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Kuipers
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Supermarkten staan sterk in crisistijd

icon
Food15 juni, 2012

“In 2011 is de omzet met 2,7 procent gestegen tot ruim 33 miljard euro en voor dit jaar verwacht het CBL 2 à 3 procent omzetgroei. Het supermarktkanaal is tot nog toe redelijk conjunctuurongevoelig gebleken”, aldus CBL-voorzitter Bert Roetert gisteren tijdens de presentatie van het jaarverslag van de brancheorganisatie van Nederlandse supermarkten in Scheveningen.

 

Supermarkten wint terrein op foodservice

Dat is een heel wat rooskleuriger beeld dan de dieprode omzetontwikkeling in andere detailhandelssectoren, met name in de non-food. Ook vergeleken met foodservice en speciaalzaken blijkt de supermarkt terrein te winnen.

 

Van alle voedingsbestedingen heeft de supermarkt in 2011 een aandeel van 49 procent, tegen 32 procent voor foodservice en 19 procent voor speciaalzaken. Daarmee scoren de supermarkten 0,6 procentpunt meer dan in 2010, vooral ten koste gaat van de omzet van de foodservice die 0,4 procentpunt daalde.

 

Scherper op aanbiedingen en huismerken

Toch zijn er ook zorgen, want het consumentenvertrouwen is sinds 2003 nog nooit zó laag geweest. “Dat drukt de bestedingen, maar meer bij de horeca en bedrijfskantines dan in de supermarkt”, zegt Marcel van Aalst, directeur van de EFMI Business School, dat het onderzoek voor het CBL heeft uitgevoerd.

 

Slechts 11 procent van de consumenten zegt sterk te bezuinigen op de dagelijkse boodschappen. Wel let 60 procent scherper op aanbiedingen en kiest 48 procent vaker voor het huismerk. “Wij merken het aan de omzet”, zegt Jumbo’s formuledirecteur Colette Cloosterman-Van Eerd. “Onze laagsteprijsgarantie maakt Jumbo interessant voor meer consumenten.”

 

‘Prijzen in supermarkten zullen stijgen’

Ook Detailresult, eigenaar van onder meer DekaMarkt en Dirk van den Broek, beklaagt zich niet. “Dirk is een prijsdiscounter, dus onze klantenaantallen en de gemiddelde besteding zijn fors toegenomen”, zegt directeur René van Klooster. “Vandaar ook dat wij een marktconforme omzetgroei realiseren.”

 

De relatieve ongevoeligheid voor de crisis zorgt er ook voor dat de prijzen door de crisis niet naar beneden hoeven te worden bijgesteld. “Het prijspeil is in Nederland structureel erg laag, ook in Europees perspectief”, zegt Van Aalst. “Het is eerder te verwachten dat de prijzen in de supermarkten zullen stijgen, want grondstoffen worden almaar duurder.”

 

Online: gedragsverandering kost tijd

Onlineverkoop maakt in Nederland slechts 0,6 procent uit van de totale supermarktomzet. In het Verenigd Koninkrijk is dat 4 tot 5 procent. Is dat ook in Nederland haalbaar? “De technologie is er, dus dat is niet de grootste barrière. Het gaat echter om consumentengedrag en dat verander je niet zomaar”, zegt Van Aalst.

 

“In het VK gaat het heel snel, maar daar is de dekking van online levensmiddelenverkoop ook landelijk. Alle grote retailers zijn ermee bezig en bieden naast thuisbezorgen nu ook de service van ophaalpunten aan. Een tweede belangrijke verschil met Nederland is het feit dat het prijsniveau daar veel hoger ligt.”

 

Dekadrive succesvol getest

Albert Heijn is druk doende om een online infrastructuur met ophaalpunten te testen. Verschillende kleinere organisaties bewegen echter sneller dan de marktleider. “Wij hebben nu één jaar een pilootproject gedraaid met Dekadrive en dat is succesvol”, zegt Van Klooster. “Vandaar dat we deze service in nog eens acht winkels gaan aanbieden.”

 

Van Klooster zegt voorts dat daarna Dekedrive nóg verder zal worden uitgerold. Naar hoeveel filialen van Dekamarkt het komt, wil hij nu echter nog niet vertellen. “Toch denk ik niet dat online een grote markt zal worden”, zegt hij. “De meeste consumenten zullen toch de producten zélf willen zien, ruiken en proeven.”

 

Jumbo werkt aan e-commerce

Jumbo Supermarkten experimenteerde in het begin van de jaren ’90 van de vorige eeuw al met het minitel-systeem om de consument in staat te stellen thuis boodschappen te bestellen. In die digitale prehistorie liep het toen nog kleine Jumbo al in de voorhoede.

 

Vandaar dat het niet verwonderlijk is dat e-commerce ook in Veghel serieus onderwerp van gesprek is. “We zijn er zeer zeker mee bezig”, aldus Cloosterman-Van Eerd. “Het is een belangrijke trend en niets doen zou heel onverstandig zijn. We werken aan een e-commerceapplicatie, maar meer kan ik daar nu nog niet over zeggen.”

Meer over... Food
Zie meer
  • icon
    Food8 december, 2025
    Britten steken stokje voor overname Délifrance door Vandemoortele

    De Britse mededingingsautoriteit CMA vindt de geplande overname van Délifrance door Vandemoortele hinderlijk voor de vrije concurrentie. Specifiek geeft de CMA één week de tijd om meer garanties te geven voor het segment van diepgevroren bladerdeeg.

  • icon
    Food8 december, 2025
    Mars krijgt (eindelijk) groen licht van EU voor overname Kellanova

    Na een diepgaand onderzoek dat maanden in beslag nam, komt de Europese Commissie tot de conclusie dat de overname van Kellanova (de eigenaar van Pringles en Kellogg's) door Mars geen risico vormt voor de concurrentie of de consument.

  • icon
    Food8 december, 2025
    EU-verbod op benamingen als veggieburger is illegaal, zegt Foodwatch

    Foodwatch noemt het geplande EU-verbod op vleesbenamingen voor plantaardige producten in de huidige vorm onwettig. De Europese voedselwaakhond baseert zich op een juridisch advies dat verwijst naar het Europees Hof van Justitie en de Europese regels voor voedselinformatie.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN