RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

SD Worx heeft uniek all-in concept voor retailbedrijven.

icon
In bleed13 oktober, 2010

Heren, eerst en vooral, hoeveel mensen stellen jullie tewerk?
H.J. : Alleen al in België geven wij werk aan 1640 mensen. In de landen rondom ons hebben we nog eens 250 medewerkers extra.

 

Wij bieden een aparte service aan kmo’s, grote en zeer grote ondernemingen en publieke sector. De meeste retailers zijn grote ondernemingen.

Wie zijn jullie gesprekspartners?
P.V.O. : Meestal zijn dat de HR managers, maar tegenwoordig wordt het vaak uitgebreid met de CFO of CEO. De bedrijfshoofden merken namelijk dat wij hun personeelsdienst efficiënter kunnen maken.

 

De laatste tijd krijgen wij zeer veel vraag van in landen als Nederland. Veel Nederlandse ondernemingen kennen dit soort dienstverlening niet! We stellen vast dat veel  Nederlandse retailers hun volledige traject bij ons Nederlands kantoor laten opvolgen, omdat de efficiëntie dusdanig de hoogte in gaat dat het geld opbrengt. Of liever gezegd, omdat ze dankzij ons geld besparen.

alt

Ook volgen wij de retailer met buitenlandse ambities naar andere landen, zodat hij daar net zozeer een full service krijgt als in België! Die  service in andere Europese landen was echt een vraag uit de retailsector. Ondertussen kun je stellen dat het een paradepaardje is geworden.

 

Momenteel hebben we eigen vestigingen in Nederland, Luxemburg, Duitsland en Frankrijk. Daarnaast werken we met lokale partnerships in 20 landen waar we geen eigen vestigingen hebben, zoals in Spanje, Portugal en zo meer. Een retailer die in diverse landen actief is, heeft op die manier over alle landen heen één aanspreekpunt bij ons…

Hoe bedoel je “de Nederlandse retailer kent dit soort dienstverlening niet”?
H.J. :  Een sociaal secretariaat bestaat niet in het buitenland. Als sociaal secretariaat doen wij niet alleen de loonberekening voor onze klanten, we zorgen er ook voor dat zij juridisch in orde zijn en nemen zelfs de verantwoordelijkheid op ons naar de overheid.  Met wetgeving die zo snel verandert als de onze is dat een zeer belangrijke service. 

 

Daarnaast ondersteunen we onze klanten ook nog op de andere domeinen van personeelsbeleid, zoals werving en selectie, loonbeleid, ontwikkeling en evaluatie. Dit concept is uniek in Europa! Wij bieden een helpende hand, zodat onze klant zich kan bezighouden met zijn core business.

 

Als wij met een project starten bij een Nederlandse retailer trekken ze daar grote ogen. Met name het kostenplaatje is van een totaal andere dimensie. In Nederland werken ze zoals gezegd met een payrollprovider die enkel de software levert. Daarnaast moeten ze dan nog tal van advocatenkantoren en consultants aanspreken. Als je de optelsom maakt van al die facturen en daar naast legt wat ze bij ons betalen, verschijnt spontaan een glimlach op hun gezicht.

 

Klanten van SD Worx kunnenbij één centraal aanspreekpunt terecht met de meest diverse vragen. Zij of hij speelt de vragen  door naar specialisten die hier intern werken. Sneller, eenvoudiger en efficiënter: dat zijn onze sleutelwoorden!

 

Wat jullie doen is dus echt complex?
H.J. : altDat kan je wel zeggen. In België is het nu iets rustiger wegens de nog te installeren regering. Maar zodra we een nieuwe regering hebben, zal de ene nieuwe wetgeving na de andere van de band rollen.

 

Wij moeten die nieuwe wetten dan omzetten in onze verschillende softwaretools. Als je bedenkt dat we dat moeten doen voor alle landen waarin  we actief zijn, en dat we sector per sector inzoomen, dan begrijp je dat onze 450 programmeurs hun handen meer dan vol hebben. Bovendien blijven we de kaart van de innovatie trekken, wat ook een belangrijke investering is.

 

Het is logisch dat de personeelsdienst bij al die veranderende regelgeving graag onze ondersteuning vraagt, aangezien het quasi niet meer te volgen is. Zolang mensen in dienst blijven, valt het allemaal nog te overzien. Wanneer er echter personeelsbewegingen zijn, stijgt de werkdruk voor de personeelsdienst.

 

Hoe gaan jullie tewerk bij een nieuwe retailklant?
P.V.O. : Wij gaan ter plaatse  en halen alle puzzelstukjes uit elkaar. Vervolgens zetten we de puzzel terug ineen, maar met een veel hogere efficiëntiegraad.  Dit betekent dikwijls dat we heel wat zaken voor de klant automatiseren.

 

Retail is een sector met heel veel verloop in vergelijking met andere sectoren. Het specifieke aan retail zijn bovendien de uiteenlopende uren, zoals zaterdagwerk, avondwerk, zondagopeningen, deeltijdse werknemers en dergelijke meer. Dat zijn allemaal technische uitzonderingen die administratief voor veel werkdruk zorgen. Alles wat daaraan gekoppeld is, kunnen wij loontechnisch onderzoeken. Indien nodig laten we onze mensen een tijdje meedraaien in het bedrijf, zodat we een duidelijk beeld krijgen.

 

Het is voor een retailbedrijf niet eenvoudig om de loongegevens door te geven aan hun sociaal secretariaat.  De vele gerantes sturen de gepresteerde uren door naar het hoofdkantoor. Dat gebeurt dikwijls via excellbestanden of op papier.  Het hoofdkantoor moet die gegevens dan via een looninvoerpakket doorgeven.

alt

Maar vaak zitten er in de papieren al heel wat fouten en gebeuren er nog meer fouten bij het overbrengen van de gegevens. Dergelijke fouten kosten de onderneming veel geld. 

 

Doordat SD Worx ter plaatse meedraait, kunnen we vaak een beter proces op poten zetten. Stapje per stapje voegen we efficiëntie aan het proces toe, zodat de personeelsdienst van het retailbedrijf op het einde een goed geoliede machine is.

 

Wij maken ook steeds een draaiboek waarin het volledige proces wordt uiteengezet. Als er dan verloop is op de HR afdeling, weet de vervanger steeds wat hij/zij moet doen,zodat stressscenario’s vermeden worden. Onze dienstverlening gaat vaak nog veel verder: we kunnen ter plaatse ondersteuning bieden en zelfs (tijdelijk) het payrollproces volledig op ons nemen.  

 

Wie zijn jullie klanten?

P.V.O. : Als we in een shopping center of winkelstraat rondkijken, stellen we tot onze vreugde vaak vast dat quasi de helft klant is. We berekenen maandelijks  voor 35.000 werknemers in de sector de lonen. Het valt ons bovendien op dat 80% van onze grote klanten in de retailsector in volle expansie zijn.  Daarom is de sector voor ons uiterst belangrijk.

 

Dank voor uw tijd, heren.

Voor meer informatie kunt u terecht op www.sdworx.be.

Meer In bleed
Bekijk meer
  • icon
    In bleed5 april, 2018
    Waarom marktplaatsen vandaag én morgen de place to be zijn

    Marktplaatsen boomen wereldwijd, maar springen de Belgische bedrijven wel mee op de kar? Nog veel te weinig, zo vindt Mike Boon van Kinderenkoning en eWINGS. Wat de voordelen ervan zijn, dat vertelt hij binnenkort op het RetailDetail Congress. Koning Marktplaats In 2010 richtte Mike Boon Kinderenkoning op, een website die...

  • icon
    Algemeen20 maart, 2017
    “Winkelen moet gestript worden van alle waardeloze momenten”

    De keuze waar retailers vandaag voor staan, is simpel: ofwel versnel je de winkelervaring ofwel vertraag je ze. Dat stelt Cate Trotter, trendhoofd bij Insider Trends, en een van de key-note sprekers op het RetailDetail Congress van 27 april. Ben je ermee akkoord dat winkels vandaag eerder marketingtools zijn dan...

  • icon
    In bleed19 april, 2016
    Picnic bezorgt nu ook in Utrecht

    Picnic bezorgt sinds maandag ook in Utrecht: de online supermarkt wil na een uitrol in de wijk Leidsche Rijn geleidelijk uitbreiden over de stad. Dit zal naar verwachting deze zomer zijn. Start in de vierde stad van Nederland Utrecht is met zo’n 175.000 huishoudens de vierde stad van Nederland. “We...

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen18 april, 2025
    Internationale Europese e-commerce maakt comeback
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
  • icon
    Algemeen8 mei, 2025
    Wordt elke handelaar een geldautomaat?
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN