Over de eerste negen maanden van het jaar steeg de netto-omzet van Action met 17,4% naar 11,2 miljard euro. De non-fooddiscounter groeit dankzij winkelopeningen maar blijft ook nieuwe klanten aantrekken in bestaande winkels: de vergelijkbare omzet steeg met 6,3%.
Meer dan 20 miljoen klanten per week
Action opende dit jaar al 221 bijkomende winkels, wat het totaal brengt op 3.139 winkels in 14 landen. Sinds 24 september is de retailer ook actief in Roemenië: de eerste vier winkels in het land presteren in lijn met de verwachtingen, zegt de keten. Action ligt nu op schema om in 2025 ongeveer 380 nieuwe winkels te openen, waarmee het oorspronkelijke doel van 370 winkels wordt overtroffen.
Ook de bestaande winkels realiseerden een sterke klantengroei, met een bijzonder sterke prestatie in Italië en Spanje. De vergelijkbare omzetgroei werd wel negatief beïnvloed door afnemend consumentenvertrouwen, vooral in Frankrijk. “Tot nu toe verwelkomden we dit jaar gemiddeld 20,6 miljoen klanten per week in onze winkels, tegenover eerder 20,2 miljoen,” zegt Hajir Hajji, CEO van Action.
10 miljoen downloads voor de app
In het derde kwartaal bereikte Action ook een andere mijlpaal: de app, die in 2021 in Nederland werd gelanceerd en intussen in alle Action-landen beschikbaar is, werd meer dan 10 miljoen keer gedownload. In die app vinden klanten informatie over Action-producten, wekelijkse promoties en nieuwe producten, favorietenlijstjes, aanbevelingen en digitale kassabonnen.
Ook meldt de retailer de resultaten van zijn tweejaarlijkse tevredenheidsonderzoek bij de medewerkers. Action behaalde een recordrespons van meer dan 90%: medewerkers konden de enquête tijdens de werktijd invullen. De betrokkenheid binnen het hele bedrijf is verbeterd ten opzichte van het vorige onderzoek en overtrof opnieuw de relevante benchmarks, aldus de discounter.


