RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Amazon wil je zaak vermoorden”

icon
Algemeen30 september, 2013

“Amazon wil overal marktleider zijn”

Zo stelt hij dat Amazon in alle landen waar het actief is, op zoek is naar de positie van marktleider, zodat het die markt ook kan bepalen. “Denk niet dat je kunt samenwerken met Amazon. Amazon gaat de structuren en standaarden aanpassen en regisseren.”

 

“Daarnaast is Amazon een uiterst intelligente organisatie die de strategie baseert op klantenkennis. Van alle data die retailers in Amerika over hun klanten hebben, zit 99% bij Amazon.” Daarbij verwijst Molenaar ook naar een uitspraak vaan een voormalig directeur van Amazon: “Amazon is out to kill your business.”

 

Amazon zet ook sterk in op virtuele dienstverlening, zonder fysieke kosten. “Nu al halen ze 1 miljard omzet met het verkopen van data en 2 miljard met hun webdiensten, die ze aan derden aanbieden (webhosting). 3 miljard omzet uit virtuele diensten, daar zijn wij in Nederland een kleintje bij”, stelt Cor Molenaar.

 

Elke retailer zal er onder lijden

Hij vindt dan ook dat retailers zich zorgen moeten maken over de opmars van Amazon in Nederland. “In Engeland en Duitsland is Amazon al actief en breidt steeds uit, met snelle leveringen en klantenservices. Amazon heeft onlangs al contracten afgesloten voor de levering van Nederlandstalige boeken en e-boeken via CB (Centraal Boekhuis).”

 

“De eerste stap is gezet. Vaak denken retailers dat alleen Bol.com hier de pijn van zal voelen, maar kijk eens naar het totale aanbod van Amazon. Het zal iedere retailer en iedere branch treffen“, gaat Molenaar verder.

 

Google wil verbinden

Ook Google is druk bezig op de Nederlandse markt en zal zijn rol gaan spelen. “Google is een andere disruptor die actief zal zijn in Nederland. Nu al hebben ze de zoekresultaten aangepast aan lokale winkels. Google is actief met “image recognition”, location based services en shopping applicaties. Google gelooft in een hybride wereld, waar de klanten zowel online als offline actief zijn op een onvoorspelbare manier”, schrijft Molenaar over Google.

 

Hij toont ook aan hoe Google wil verbinden en momenteel al logistieke connecties uitprobeert, waarbij klanten via Google bestellen en dan vaak binnen 1 uur hun artikels aangeleverd krijgen bij lokale winkels.

 

Omdat online klantendata het hoogste goed is geworden, komt ook steeds Facebook in beeld: op basis van 1,2 miljard actieve gebruikers is er heel veel kennis over klanten, markten en trends. “Dit kan gebruikt worden om deze klanten op het koopmoment te benaderen. Hierbij wordt vooral gebruik gemaakt van de reclamebudgetten van webwinkels en van lokale winkels.” Een miljardenbusiness, weet Molenaar.

 

Mobiele apparaten zijn basis voor de disruptie

De grootste dragers van al die disruptors zijn de mobiele apparaten, zoals smartphone en tablet. “Hierdoor is het mogelijk om te weten wie de eigenaar is, waar die zich bevindt, wat hij daar doet en wat zijn behoefte is. Als deze kennis in “real time” leidt tot directe communicatie”, stelt Molenaar.

 

Hij stelt dat nu al 58% van de Amerikanen een winkel enkel bezoekt om producten enkel later online te kopen en vraagt zich dan ook weer hardop af of winkelstraten zullen evolueren naar showrooms zonder omzet of dat er een nieuw model voor winkels zal ontstaan, met andere logistiek en met integratie van het internet.

 

“Ik denk het wel. Nederland heeft nu nog het voordeel dat ze achterloopt op Amerika, maar dit voordeel moet dan wel gebruikt wordt om direct, zonder enige vertraging, actie te nemen om structuren aan te passen en voorbereidingen te treffen voordat deze Amerikanen ook hier gaan komen, met Amazon voorop. Lethargie en afwachten is wel het slechtste wat je kunt doen”, besluit Cor Molenaar.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Belgen sorteren jaarlijks 80 kilo verpakkingen: koploper in Europese afvalaanpak

    België is een topper in het recycleren van verpakkingen. Terwijl consumenten jaarlijks gemiddeld bijna 80 kilogram verpakkingen sorteren, loopt België voorop in de implementatie van de aankomende Europese Verordening rond Verpakkingen en Verpakkingsafval.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Action opent 3000e winkel

    Action viert vandaag een mijlpaal met de opening van de drieduizendste winkel in Europa, in het Italiaanse stadje San Rocco al Porto in het zuidelijke deel van Lombardije.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Handelsoorlog noopt Procter & Gamble tot grote ontslagronde

    De komende twee jaar wil Procter & Gamble wereldwijd 7.000 jobs schrappen, of 6% van zijn totale personeelsbestand. De multinational herstructureert in een reactie op volatiel consumentengedrag en dreigende invoertarieven.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN