RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Amazon wil je zaak vermoorden”

icon
Algemeen30 september, 2013

“Amazon wil overal marktleider zijn”

Zo stelt hij dat Amazon in alle landen waar het actief is, op zoek is naar de positie van marktleider, zodat het die markt ook kan bepalen. “Denk niet dat je kunt samenwerken met Amazon. Amazon gaat de structuren en standaarden aanpassen en regisseren.”

 

“Daarnaast is Amazon een uiterst intelligente organisatie die de strategie baseert op klantenkennis. Van alle data die retailers in Amerika over hun klanten hebben, zit 99% bij Amazon.” Daarbij verwijst Molenaar ook naar een uitspraak vaan een voormalig directeur van Amazon: “Amazon is out to kill your business.”

 

Amazon zet ook sterk in op virtuele dienstverlening, zonder fysieke kosten. “Nu al halen ze 1 miljard omzet met het verkopen van data en 2 miljard met hun webdiensten, die ze aan derden aanbieden (webhosting). 3 miljard omzet uit virtuele diensten, daar zijn wij in Nederland een kleintje bij”, stelt Cor Molenaar.

 

Elke retailer zal er onder lijden

Hij vindt dan ook dat retailers zich zorgen moeten maken over de opmars van Amazon in Nederland. “In Engeland en Duitsland is Amazon al actief en breidt steeds uit, met snelle leveringen en klantenservices. Amazon heeft onlangs al contracten afgesloten voor de levering van Nederlandstalige boeken en e-boeken via CB (Centraal Boekhuis).”

 

“De eerste stap is gezet. Vaak denken retailers dat alleen Bol.com hier de pijn van zal voelen, maar kijk eens naar het totale aanbod van Amazon. Het zal iedere retailer en iedere branch treffen“, gaat Molenaar verder.

 

Google wil verbinden

Ook Google is druk bezig op de Nederlandse markt en zal zijn rol gaan spelen. “Google is een andere disruptor die actief zal zijn in Nederland. Nu al hebben ze de zoekresultaten aangepast aan lokale winkels. Google is actief met “image recognition”, location based services en shopping applicaties. Google gelooft in een hybride wereld, waar de klanten zowel online als offline actief zijn op een onvoorspelbare manier”, schrijft Molenaar over Google.

 

Hij toont ook aan hoe Google wil verbinden en momenteel al logistieke connecties uitprobeert, waarbij klanten via Google bestellen en dan vaak binnen 1 uur hun artikels aangeleverd krijgen bij lokale winkels.

 

Omdat online klantendata het hoogste goed is geworden, komt ook steeds Facebook in beeld: op basis van 1,2 miljard actieve gebruikers is er heel veel kennis over klanten, markten en trends. “Dit kan gebruikt worden om deze klanten op het koopmoment te benaderen. Hierbij wordt vooral gebruik gemaakt van de reclamebudgetten van webwinkels en van lokale winkels.” Een miljardenbusiness, weet Molenaar.

 

Mobiele apparaten zijn basis voor de disruptie

De grootste dragers van al die disruptors zijn de mobiele apparaten, zoals smartphone en tablet. “Hierdoor is het mogelijk om te weten wie de eigenaar is, waar die zich bevindt, wat hij daar doet en wat zijn behoefte is. Als deze kennis in “real time” leidt tot directe communicatie”, stelt Molenaar.

 

Hij stelt dat nu al 58% van de Amerikanen een winkel enkel bezoekt om producten enkel later online te kopen en vraagt zich dan ook weer hardop af of winkelstraten zullen evolueren naar showrooms zonder omzet of dat er een nieuw model voor winkels zal ontstaan, met andere logistiek en met integratie van het internet.

 

“Ik denk het wel. Nederland heeft nu nog het voordeel dat ze achterloopt op Amerika, maar dit voordeel moet dan wel gebruikt wordt om direct, zonder enige vertraging, actie te nemen om structuren aan te passen en voorbereidingen te treffen voordat deze Amerikanen ook hier gaan komen, met Amazon voorop. Lethargie en afwachten is wel het slechtste wat je kunt doen”, besluit Cor Molenaar.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN