RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Automatisering onontbeerlijk voor tevreden e-commerceklanten”

icon
Algemeen9 november, 2017

Om shoppers een naadloze omnichannel-ervaring te bieden, moeten retailers investeren in de digitalisering van hun bevoorradingsketen. Hebben uw winkelmedewerkers een accuraat zicht op de voorraad in de winkel en het magazijn?

Ongeduldige shoppers

Europees onderzoek uitgevoerd door Sapio Research in opdracht van auto-ID-specialist Zetes toont aan dat 78% van de consumenten nooit meer bij een retailer zouden kopen als ze drie keer geconfronteerd werden met een late of onvolledige levering. Een derde van de klanten verliest al na één foute levering het vertrouwen. Wanneer onlineshoppers merken dat een item niet voorradig is, zal één op drie de volledige transactie verlaten of naar de webshop van een concurrent gaan. 70% wil niet langer dan vijf minuten wachten om te weten of een product op voorraad is, 30% houdt het al na twee minuten voor bekeken. En 58% van de consumenten zal niet geneigd zijn bij een retailer te kopen wanneer het retourproces moeilijk is.

 

“Consumenten worden steeds veeleisender en ongeduldiger. Om hen tevreden te houden, is een performante logistieke flow onontbeerlijk”, zegt Bruno Vandewalle, countrymanager bij Zetes. En dat is een stevige uitdaging.

 

Complexe processen

“Vroeger was de bevoorradingsketen simpel: producten gingen in bulk van het warehouse naar de winkel, en dan pas naar de consument. In een omnichannelcontext ligt dat anders: producten kunnen van het warehouse naar de winkel gaan, of naar een afhaalpunt, of via een ander warehouse rechtstreeks naar de consument thuis, of van de ene winkel naar de andere…”  Ook retourmanagement is een grote uitdaging voor retailers. “Zeker in drukke periodes is het erg belangrijk dat teruggebrachte goederen snel weer beschikbaar worden gemaakt voor de verkoop. Kortom, de processen zijn veel complexer geworden.”

 

Voor een goeie e-commerce ervaring moet je als retailer exact weten waar elk product zich op elk moment bevindt. Dan kan je mensen verschillende opties bieden: vandaag nog afhalen, morgen leveren… Het doel is om in real-time over accurate data te beschikken. Dat is onmogelijk als je dat proces niet digitaliseert en automatiseert.

 

Auto-ID systemen verhogen de efficiëntie en halen de fouten uit het proces, aldus Vandewalle. Belangrijk, want de consument is weinig vergevingsgezind. Bovendien garanderen deze oplossingen een grotere commerciële flexibiliteit. De platforms bevinden zich in de cloud en mobiele apparaten kan je huren. De systemen kunnen dan ook vlot worden opgeschaald met het oog op piekmomenten, zoals de komende eindejaarperiode.

 

Voorraad in de winkels

Enkele cases illustreren dit verhaal. “Een Britse speelgoedretailer die klant is van ons, kiest ervoor om zoveel mogelijk voorraad in de winkels te hebben. Daar kunnen online bestelde producten binnen het uur klaarstaan om af te halen. Anderzijds heeft de retailer ook een e-commercemagazijn dat binnen de zes uur aan huis levert.” Dat kan enkel wanneer die retailer op elk moment zicht heeft op de beschikbaarheid van zijn voorraad. Dichter bij ons doet een moderetailer dat ook: de voorraad bevindt zich grotendeels in de winkels, met als gevolg veel interne transfers van de ene winkel naar de andere. Zonder automatisering zou dat algauw in het honderd lopen. Digitalisering is onontbeerlijk voor wie tevreden omnichannelklanten ambieert.

 

Ook benieuwd hoe automatisering de klanttevredenheid verhoogt? Bruno Vandewalle spreekt op 23 november in het voorprogramma “Omnichannel retail: de digitale evolutie in de Retail Supply Chain”, in de aanloop naar de RetailDetail Night. Klik hier voor meer informatie en om je in te schrijven.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN