RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg boekt meeste diensten online

icon
Algemeen14 september, 2022
Shutterstock.com

E-commerce is in België weer met 30% gegroeid in het tweede kwartaal, na een al zo sterke groei een jaar tevoren. Onlineshoppen is echt goed ingeburgerd nu, meent BeCommerce, maar de ware toedracht heeft weinig met e-commerce op zich te maken.

7,2 miljard euro online

In het tweede kwartaal van 2022 gaven Belgen 3,5 miljard euro uit online, een stijging van 29% tegenover dezelfde periode vorig jaar. In de eerste helft van dit jaar gaven de Belgen in totaal 7,2 miljard euro uit online. Dat is opmerkelijk, want volgens Salesforce is e-commerce in België net fors teruggevallen ten opzichte van een jaar eerder.

Hoe dat komt? De verklaring ligt bij de online diensten, die Salesforce niet opneemt en BeCommerce wel. Na de coronapandemie doen consumenten zich weer volop tegoed aan evenemententickets, vakantieboekingen en andere diensten, die een jaar eerder nog quasi onbestaande waren. Online diensten kenden een stijging van 75%, geeft de vakvereniging voor onlinehandelaars aan: er werd vorig kwartaal 1,7 miljard uitgegeven aan diensten, tegenover 1 miljard in 2021.

50/50-verdeling is terug

Bijna de helft van alle online uitgaven in het tweede kwartaal ging naar diensten. “We zijn terug naar de 50/50-verdeling tussen producten en diensten van voor de coronacrisis. Onze voorspellingen zijn uitgekomen: belevenissen blijven belangrijk voor de consument, ook in onzekere tijden”, zegt algemeen directeur van BeCommerce Sofie Geeroms. Binnen de dienstensector gebeurde liefst 66% van alle uitgaven online, vooral voor vliegtuigtickets en accommodaties, tickets en pakketreizen.

Onlineshoppen raakt zo steeds meer ingeburgerd: 6,9 miljoen Belgen shopten tijdens het tweede kwartaal van 2022 online, iets meer (+2%) dan vorig jaar. Gemiddeld gaven ze 514 euro uit, tegenover 403 per onlineshopper een jaar eerder. “De Belgische consument durft online steeds meer uit te geven, maar doet dat wel prijsbewust”, legt Sofie Geeroms uit. “Het voordeel van online is namelijk dat je gemakkelijk prijzen kan vergelijken. Zeker in deze onzekere economische tijden, is dat belangrijk voor de consument.” Bijna negen op de tien is dan ook tevreden over onlineshoppen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN