RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jan H. Verbanck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Carlos Mendes Aguiar (PostNL): "Datacapaciteit steeds relevanter in supply chain"

icon
Algemeen10 november, 2017

Op de RetailDetail Night spreekt Carlos Mendes Aguiar van PostNL over de robotisering van pakketverwerking, over klantinteractie en over hoe cruciaal informatie-uitwisseling is. Wie wil immers niet precies weten waar zijn pakket zit?

Digitale transformatie

PostNL zit pal in het hart van de logistieke keten: het bedrijf zorgt ervoor dat alles netjes van A naar B wordt gestuurd. Carlos Mendes Aguiar, commercial director parcels and e-commerce Benelux bij PostNL, licht toe hoe dat in zijn werk gaat.

 

Wat beoogt u met uw presentatie op 23 november op de RetailDetail Night?

C.M.A.: “Op die dag komen 850 Belgische retailers samen rond het thema ‘digitale transformatie’ en de impact ervan op retail. Ook voor ons staat dat thema almaar meer centraal in ons businessmodel, en daar wil ik dus graag iets over vertellen. Met name door de digitalisering gaat de functie van de brief erop achteruit, terwijl het verzenden van pakketten door online bestellen exponentieel toeneemt. Meteen komt ook een hele datastroom op gang, want anders dan bij een brief zijn bij een pakket de verwachtingen, zowel bij de verzender als bij de ontvanger, groot inzake informatie over het pakket en het traject dat het aflegt.”

 

Snelle leveringen

Hoe gaat u daar dan concreet richting retailers mee om?

C.M.A.: “Als tegemoetkoming aan die informatiebehoefte hebben wij enkele webapplicaties ontwikkeld, die ontzettend vaak aangeroepen worden, tot meer dan een miljard keer intussen. Datacapaciteit wordt steeds relevanter. Door te investeren in accuraatheid en snelheid helpen we de retailers in hun transformatie naar omnichannel, waarbij het hoofddoel is de verwachtingen van de kopende consument zo veel mogelijk waar te maken.”

 

Uw vertrekpunt is de kopende consument, begrijp ik?

C.M.A.: “Inderdaad. Tot een paar jaar geleden ging je naar de winkel en je haalde er op wat je wilde, maar door de opkomst van e-commerce oriënteert de consument zich online en hij bestelt ook online. Die ontwikkeling ondersteunen wij met snelle levering. PostNL was het eerste postbedrijf dat elke dag, van maandag tot en met zondag, ging leveren, en we leveren ook ’s avonds. Mensen willen zo snel mogelijk in huis hebben wat ze gekocht hebben; snelheid is dus cruciaal, en meer en meer betekent dat: nog dezelfde dag leveren.”

 

Robotisering

Dat vergt continue innovatie van uw logistieke diensten.

C.M.A.: “We hebben alle barrières voor online kopen in kaart gebracht en systematisch aangepakt door er logistieke diensten voor te ontwikkelen. Ik denk bijvoorbeeld aan het terugsturen. We hebben 3000 retailpunten in Nederland; elke Nederlander woont op hooguit vijf minuten van zo’n punt. In België werken we samen met Kariboo en voor Zalando halen we zelfs producten thuis op bij de consument. Voorts ontwikkelen we datagedreven diensten die onze retailklanten in staat stellen om hun performance te optimaliseren.”

 

Hoe maakt u zich klaar voor toekomstige ontwikkelingen?

C.M.A.: “De consument wil steeds meer keuzemogelijkheden en een snellere dienstverlening tegen een zo laag mogelijke prijs. Onze innovaties zijn dan ook gericht op betere bezorgopties, performantere diensten en kostenbeheersing. Daarbij is robotisering een belangrijke driver. We kijken daarbij niet zozeer naar concurrenten, maar hebben oog en oor voor wat de klant wil, om vandaaruit verbeteringen te realiseren. Als een klant snelle service wil, moeten we onze trajecten voor productontwikkeling zo wendbaar en flexibel mogelijk zien te maken. Onze gespecialiseerde teams bedenken oplossingen voor alle onderdelen van de customer journey en voor alle stappen van de klant doorheen ons bedrijf.”

 

Mis je kans niet om de RetailDetail Night 2017 op donderdag 23 november bij te wonen! Klik hier voor meer informatie en tickets.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Italië geeft Apple boete van 100 miljoen euro wegens machtsmisbruik

    De Italiaanse mededingingsautoriteit AGCM heeft Apple een boete van 98,6 miljoen euro opgelegd wegens misbruik van zijn dominante positie op de markt voor mobiele apps.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Galeries Lafayette wil af van BHV Marais

    Galeries Lafayette is exclusieve gesprekken gestart met “een Anglo-Amerikaanse investeerder” om BHV Marais te verkopen, mogelijk al in januari. Het nieuws doorkruist de plannen van de burgemeester van Parijs, die met partners een overname en herontwikkeling tot gemengd project had voorbereid. SGM blijft het warenhuis uitbaten.

  • icon
    Algemeen22 december, 2025
    Dit waren de beste RetailDetail-interviews van 2025

    Ook afgelopen jaar sprak RetailDetail met een hele reeks straffe “industry leaders” uit binnen- en buitenland. We blikken terug op 2025 in tien toonaangevende retailgesprekken.

Meest gelezen
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen25 november, 2025
    Alibaba gaat koste wat kost voor ‘instant retail’ en AI
  • icon
    Wonen5 december, 2025
    Ikea wil capaciteit in VS vergroten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN