RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyse
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[Checkout] De toekomst zit in luiers en puberzweet

icon
Algemeen7 juni, 2024
VyacheslavOnishchenko / Shutterstock.com

Het is in de retail al even wisselvallig als het weer. Miljoeneninvesteringen gaan hand in hand met herstructureringen, donkere wolken wisselen zonnestraaltjes af. Toch is optimisme een gedeelde plicht: van “de grote boîtes” tot wie nog in de luiers zit, iedereen kan het verschil maken.

De rode telefoon 2.0

Uw wekelijkse non-foodoverzicht is deze week een dag later, want er viel een zaal vol HR-professionals in goede banen te leiden op het RetailDetail People & HR Congress. De mededeling dat mensen in HR in de komende tien jaar de belangrijkste mensen in een organisatie worden, dixit futurist en spring-in-’t-veld Thomas Geuken (CIFS), was hen alvast koren op de molen. Hoe ze dat ook aan hun CEO duidelijk moeten maken? Het nieuws volgen lijkt voldoende…

Al kan je je ernstig afvragen of er nog wel zoiets is als een non-foodoverzicht. Uiteindelijk draait het toch allemaal om magen vullen. Zeker als je Colruyt mag geloven. Is Newpharma een onlineapotheek of een excuus of mensen op dieet te zetten? Is Jims een fitnessketen of nóg een excuus om mensen op dieet te zetten? Beide formules hebben nu een directe lijn naar Collect&Go, waar klanten aangepaste voedingstips en recepten recht hun digitale winkelmandje in kunnen pleuren. De nieuwe rode telefoon, maar dan eerder die tussen Washington en het Kremlin dan de prijslijn van weleer.

Tijd voor koopjes

De solden vallen vroeg dit jaar. Bristol pakt de komende weken uit met kortingen van 30 tot 50%, al is het niet van willens maar van moetens. De winkels blijven voorlopig open, terwijl naarstig wordt gezocht naar overnemers, groot of klein, voor delen of het geheel, in het “brede retaillandschap”. Ook wie op zoek is naar ‘big boxes’ vol schoenendozen, kan met andere woorden koopjes doen.

Ook bij Nike zijn het angstige dagen. Na de Verenigde Staten gaat Nike nu banen schrappen in Europa. Het hoofdkantoor in Hilversum hangt eraan, in Geel wachten ze in spanning af. Bij La Lorraine Bakery Group verwelkomen ze iedereen die de mouwen wil opstropen gelukkig met open armen. Ook die van “de grote boîtes”. Dat “nog niet alles perfect” is, zien ze er net als een ‘unique selling proposition’. “Chance, dan kan ik het verschil maken.”

De (on)frisse jeugd

Een poging om het verschil te maken, is wat Shein van zijn kant voorwendt bij de introductie van een heus tweedehandsplatform. Chinese hypersnelle discountmode is voortaan al vanaf 3 euro of zelfs minder te vinden – al moet je er het festivalzweet en de onbestemde vlekken van pubermeisjes dan wel bij nemen. Om de circulariteit te bevorderen en omdat zelfs ongewassen pubers meer duurzaamheid willen, heet het. Greenwashing is ook een vorm van wassen, toch?

Investeren in de jonge generaties was niettemin één van de credo’s gisteren. Dat namen de retailers deze week meteen heel letterlijk: Lidl opent warempel een babywinkel. Op de Antwerpse Meir duikt een pop-upwinkel op van huismerk Lupilu, om de allerkleinsten van hun hoogst absorberende luiers te overtuigen. The Baby’s Corner, van momfluencer en uiteraard mompreneur Sonia Pypaert, neemt in Brussel die andere hoofdstad voor haar rekening. Dat de Belgische winkelstraten weliswaar goed hersteld zijn na corona, maar dat nog altijd een pak (nota bene een derde) minder bezoekers betekent dan tien jaar geleden, nemen ze voor lief.

Het is die positieve ingesteld die ook Zara-moeder Inditex tevreden houdt, Lab9 600.000 euro doet pompen in een dertigste belevingswinkel in Wijnegem en Lego 75 miljoen euro laat investeren in een nieuw distributiecentrum in Tessenderlo. Let op: de Lego-dozen zijn dan wel twee volle werkdagen sneller bij de fans thuis – met een druilerige zomervakantie in het vooruitzicht mogelijk een kwestie van levensbelang. “Optimisme is een morele plicht”, om u een beetje pompeus met filosoof Karl Popper het weekend in te sturen. Ook eentje om zondag mee te nemen in het stemhokje misschien.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Belgen sorteren jaarlijks 80 kilo verpakkingen: koploper in Europese afvalaanpak

    België is een topper in het recycleren van verpakkingen. Terwijl consumenten jaarlijks gemiddeld bijna 80 kilogram verpakkingen sorteren, loopt België voorop in de implementatie van de aankomende Europese Verordening rond Verpakkingen en Verpakkingsafval.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Action opent 3000e winkel

    Action viert vandaag een mijlpaal met de opening van de drieduizendste winkel in Europa, in het Italiaanse stadje San Rocco al Porto in het zuidelijke deel van Lombardije.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Handelsoorlog noopt Procter & Gamble tot grote ontslagronde

    De komende twee jaar wil Procter & Gamble wereldwijd 7.000 jobs schrappen, of 6% van zijn totale personeelsbestand. De multinational herstructureert in een reactie op volatiel consumentengedrag en dreigende invoertarieven.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN