RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Consumentenvertrouwen stagneert in januari

icon
Algemeen22 januari, 2015

Net iets boven twintigjarig gemiddelde

Het percentage pessimisten lag in januari 6% hoger dan het aantal optimisten, blijkt uit de maandelijkse enquête van het Centraal Bureau voor de Statistiek. In december was dat nog 7%, een lichte verbetering die wordt veroorzaakt door een gunstigere inschatting van de algemene economische situatie.

 

Met de huidige score is het consumentenvertrouwen net iets beter dan het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar, dat een dominantie van de pessimisten op de optimisten met 8% laat zien. De beste situatie ooit (27% meer optimisten dan pessimisten) werd in april 2000 bereikt, het dieptepunt (met 44% meer pessimisten dan optimisten) in februari 2013.

 

Toch zet die verbetering zich nog niet om in een grotere koopbereidheid: deze deelindicator van het consumentenvertrouwen kwam in januari uit op -9, tegen -10 in december.

 

Verkoop duurzame goederen loopt goed

Intussen blijkt dat de Nederlandse consument in november 2014 globaal 0,6% meer heeft uitgegeven aan goederen en diensten dan in dezelfde maand van 2013. In oktober bedroeg de toename van de verkopen maar 0,2%. De toename komt grotendeels op conto van duurzame goederen: daaraan gaf de Nederlandse consument in november 3,4% meer uit dan een jaar eerder.

 

Vooral huishoudelijke apparaten en woninginrichting lagen goed in de markt. Ook werden meer fietsen verkocht. Aan voedings- en genotmiddelen besteedden de consumenten in november 2,7 procent meer dan een jaar. Diensten, die ruim de helft van de binnenlandse consumptieve bestedingen uitmaken, gingen er maar 0,6% op vooruit. Dat is een lichte krimp tegenover oktober, nog een stijging met 0,7% werd vastgesteld.

 

De bestedingen aan “overige goederen”, waaronder gas en motorbrandstoffen, kwamen in november 4,3% lager uit. Dat lag in lijn met de cijfers uit oktober, die een daling met 4,2% lieten zien.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen28 juli, 2025
    Dit zijn de gevolgen van de Amerikaans-Europese handelsdeal voor de retail

    De handelsdeal tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie heeft misschien een dreigende handelsoorlog afgewend, maar zet wel grote druk op Europese exporteurs. Het akkoord heeft verstrekkende gevolgen voor sectoren als cosmetica, bier, luxeartikelen en voeding.

  • icon
    Algemeen28 juli, 2025
    “Groot risico op illegale producten bij Temu”

    De Chinese onlinemarktplaats Temu doet niet genoeg om de verkoop van illegale producten op zijn platform aan te pakken. Dat blijkt uit de voorlopige conclusies van een onderzoek door de Europese Commissie.

  • icon
    Algemeen25 juli, 2025
    El Corte Inglés investeert drie miljard “om klantverwachtingen te overtreffen”

    El Corte Inglés heeft ambitieuze plannen aangekondigd: tegen 2030 investeert de Spaanse retailgroep ruim 3 miljard euro in het verbeteren van de klantervaring. "Service blijft ons onderscheidende kenmerk,” zegt voorzitter Marta Álvarez.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN