RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Cor Molenaar: “Toekomst voor retailers als V&D? Die is er niet”

icon
Algemeen10 april, 2015

Het waarom van de retailrevolutie

“Iedereen vertelt wat er gebeurt in de retailsector – leegstand, faillissementen, toename van e-commerce – en beschrijft daarmee de symptomen, terwijl de echte vraag is waarom dat allemaal gebeurt. Hoe is het zo kunnen gaan? Waar komen die veranderingen in het koopgedrag vandaan?” vertelt Cor Molenaar, professor aan de Erasmusuniversiteit van Rotterdam, over wat hem ertoe aanzette om zijn nieuwe boek te schrijven.

 

“Daarom heb ik het onderwerp eens grondig wetenschappelijk onderzocht, en zo ben ik erop uitgekomen dat de mensen tegenwoordig duidelijk ander gedrag vertonen. Er zijn drie grote factoren die daarvoor zorgen: de technologische ontwikkelingen (het internet dat er altijd en overal is), het zogenoemde recessiesyndroom en een nieuw socio-economisch profiel.”

 

Onder dat laatste verstaat Cor Molenaar een sterke groei in het aantal eenpersoonsgezinnen: “Vandaag woont al 30% alleen. Dat brengt ook een heel ander consumptiegedrag met zich mee. Als je alleen woont en geen tijd hebt om te winkelen, koop je online. Als je daarentegen alleen thuis zit en niks om handen hebt, dan ga je naar de winkels.”

 

“E-commerce? Oude wijn in nieuwe zakken!”

Het succes van onlineverkoop is volgens Molenaar dus een symptoom, maar geen oorzaak op zich. “Men steekt de schuld voor de moeilijkheden in de retailmarkt al te gemakkelijk op de druk vanwege e-commerce. Die webshops zijn nochtans alleen maar antwoorden op veranderd koopgedrag. Het enige wat een webshop anders doet, is aan huis laten leveren, daar waar je het bij een traditionele winkel zelf moet halen. Onlineverkoop is oude wijn in nieuwe zakken; dat geen echte vernieuwing.”

 

Wat dan wel echt disruptief is? “Platforming, zoals bij Alibaba of Airbnb, of nog Uber. Zij zorgen voor een directe verbinding tussen aanbieders en eindconsumenten, waarmee ze de volledige traditionele supply chain laten imploderen. Het hele model van de retail, met al zijn tussenschakels en margevreters, wordt op die manier gewoon veel te duur.”

 

Willen organisaties deze disruptieve verandering overleven, dan moeten ze aanpassingen doorvoeren – in hun aanbod, marketing, flexibiliteit, logistieke processen, abonnementsformules én financiële modellen, meent de retailprofessor. Elk facet moet onder de loep genomen worden. Misschien kan er wel iéts behouden blijven, maar je moet sowieso eerst elk element herbekijken. Als je dat niet durft, kan je het wel vergeten.”

 

Miss Etam is “echt gewoon dom” geweest

Het faillissement van de Nederlandse Etam-groep donderdag verwondert Cor Molenaar dan ook helemaal niet. “De echte oorzaak: niet snappen dat de spelregels veranderd zijn. Ze hebben dan wel gauw een webshop geopend, maar ze vragen er precies dezelfde prijzen en geven er exact hetzelfde assortiment als in de winkels. Dan hoef je niet verwonderd te zijn dat onlineverkoop verlieslatend is.”

 

“Ze hadden de winkels leuker kunnen maken. Of meer geld vragen online, of er een beperkt assortiment aanbieden. Maar wat echt gewoon dom was, is dat ze zijn gaan verkopen bij Zalando en Wehkamp. Dat zijn rechtstreekse concurrenten, die zo niet alleen geld op hun rug verdienen maar ook precies weten wat en hoe Etam Groep verkoopt! Als ze per se op een marktplaats wilden, hadden ze beter voor Amazon of bol.com gekozen.”

 

Ondernemerschap, geen private equity

Het einde van de huidige golf faillissementen is volgens Molenaar helaas nog niet in zicht: “Zowel in Nederland als in België mogen we ons aan dergelijke gevallen blijven verwachten. De Belgische markt is altijd wat trager, maar het gaat ook daar komen. Het gebeurt overal, in alle volgroeide Westerse markten.”

 

Eén van de boosdoeners noemt professor Molenaar ‘private-equity’-investeerders, die vandaag bij heel wat grote retailnamen de plak zwaaien. “Zo goed als alle retailketens die in handen van private-equityspelers zijn, zitten in de moeilijkheden. Private equity is heel goed als de markt groeit, maar als de markt begint te krimpen, gaan ze in de kosten snijden. Dan kan je echter de nodige investeringen niet meer doen en op den duur verkoop je gewoon niet meer.”

 

“Hoe ik de toekomst van retailers als V&D zie? Niet, die is er niet. In een krimpende markt is private equity de doodsteek voor de retail.” Wat dan wel de oplossing is? “Ondernemerschap, dat moeten we terugkrijgen. Als ik hoor dat een CFO de nieuwe CEO wordt van een retailbedrijf, houd ik mijn hart al vast. Een CFO, die kijkt naar spreadsheets in plaats van naar de klant.”

 

Klant wil shoppen op zaterdagavond

“Je moet tegenwoordig echt héél dicht bij de klant staan, en ik geef grif toe dat het erg moeilijk is, hoor. Als ik retailers zeg dat ze op zaterdag ’s avonds open moeten zijn, want dat de klant dan wil shoppen, hoor ik als reactie dat dat niet haalbaar is. Ik begrijp dat wel, maar het is nu eenmaal wat de consument wil.”

 

“Alle ontwikkelingen van de laatste twee, drie jaar had ik met de voorbereidingen van mijn boek al voorspeld. De problemen bij Macintosh, Hema, V&D, Schoenenreus, … het zat er allemaal aan te komen. In mijn boek kunnen ze nu ook lezen wat er morgen nog te gebeuren staat en wat ze kunnen doen om zich alsnog aan te passen”, besluit Molenaar.

 

 

 

Op 23 april stelt Cor Molenaar zijn nieuwe boek ‘Kijken, Kijken… Anders Kopen’ voor op het bijna uitverkochte RetailDetail Congress in Schelle. Wil je erbij zijn? Schrijf je dan nog snel in voor het voorprogramma #experience, met gratis aansluiting bij het hoofdprogramma.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN