RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Crisis blijft de kerstman bespaard volgens Q&A

icon
Algemeen16 december, 2011

Kerstomzet status quo

Volgens Frank Quix van Q&A zal de kerstomzet gelijk blijven of maximaal 1% dalen, in tegenstelling tot – onder meer – de voorspellingen van brancheorganisatie Detailhandel Nederland. Hoewel er van alle kanten negatieve geluiden op de consument afkomen, zullen ze dus niet veel minder gaan besteden aan het kerstfeest van 2011.

 

Wel zullen de fysieke winkels klappen krijgen, aangezien de bestedingen via online winkels met zo’n 6% zullen stijgen. Mensen die bezuinigen doen dat vooral op cadeaus (53%) en mensen die meer besteden doen dat voor al aan eten en drinken (36%). Hoewel het restaurantbezoek gelijk blijft, wordt op beide dagen door ongeveer de helft van de Nederlanders thuis gegeten.

Tweede kerstdag is winkeldag

Het onderzoek van Q&A, dat in de afgelopen week is uitgevoerd, peilde bij ruim 1250 Nederlandse consumenten behalve naar consumptiebestedingen ook naar andere plannen voor de opkomende kerstdagen. Zo kwam het bureau tot de conclusie dat het aantal consumenten dat vindt dat de winkels op tweede kerstdag open zouden moeten zijn, fors is gestegen. Inmiddels heeft 19% van de Nederlandse consumenten deze mening, goed voor een stijging van bijna 40% ten opzichte van 2009.

Minder religieus en meer nep

Bovendien viel in het onderzoek op dat het religieuze aspect van Kerstmis in de afgelopen twee jaar minder belangrijk geworden is. In twee jaar tijd is het aantal mensen dat dit belangrijk vindt, gedaald van 49% naar 44%. Het aantal mensen dat aangeeft tijdens de kerst zeker niet naar de kerk te gaan is dan ook gestegen van 58% naar 66%. Nederlanders willen de komende kerstdagen dan ook voornamelijk gebruiken om lekker te ontspannen. Zowel op eerste als op tweede kerstdag is dat de belangrijkste bezigheid.

 

De pakjes liggen vanaf dit jaar overigens voor het merendeel onder een kunstboom; 51% van de Nederlanders heeft een nepboom in huis.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen25 juni, 2025
    Hoe Amazon de “strijd tussen Kong en Godzilla” escaleert

    Amazon trekt de komende jaren zo'n 44 miljard dollar uit voor grootschalige investeringen in het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. De Amerikaanse techreus breidt nu vooral buiten de grote stedelijke centra uit.

  • icon
    Algemeen24 juni, 2025
    Opinie: “De nieuwe retailstrategie: denk als een merk, handel als een uitgever”

    Wie vandaag wil overleven, moet méér zijn dan een retailer. Je moet denken als een merk, handelen als een retailer én werken als een uitgever. Klinkt ingewikkeld? Geen zorgen, ik leg het je stap voor stap uit.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN