RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De consument van morgen koopt in de metaverse. Bent u klaar?

icon
Algemeen13 september, 2022
Maarten Leyts, Trendwolves

Hoe bereid je je als retailer voor op de komst van Generaties Z en Alpha? Zij grijpen automatisch naar hun smartphone en zijn vertrouwd met virtuele werelden. Retail zal zich in de toekomst dus (ook) op die smartphone moeten afspelen, en in het metaversum.

De consument van binnen 20 jaar

“Van Gen Z – de generatie geboren tussen 1996 en 2015 – weten we dat ze niet loyaal is, maar weinig op heeft met merken en zeer goed geconnecteerd is: 82% kijkt meteen op de smartphone als ze iets willen doen. Retail zal zich daar dus moeten afspelen, op de smartphone,” zegt Maarten Leyts, oprichter van Trendwolves.

Voor Generatie Alpha, geboren vanaf 2016, geldt dat nog veel meer: deze kinderen werden tijdens de pandemie noodgedwongen in virtuele werelden geduwd voor hun sociale interactie. Ze bewegen zich comfortabel in omgevingen als Minecraft of Roblox. “Dat heeft een enorme impact tijdens hun vormingsjaren. Zij zijn de consumenten van binnen 20 à 30 jaar. Ze hebben vandaag al een beeld van hoe ze willen kopen, zich ontspannen en zich verenigen in de toekomst.”

Kopen in het metaversum

En dat zal dus deels in het gedecentraliseerde web 3.0 zijn, en in metaversums, virtuele 3D-omgevingen. Jongeren raken vandaag al vertrouwd met NFT’s, tokens, virtueel bouwen, of digitale kleren en schoenen kopen voor hun avatar. “Je kan veronderstellen dat we in de toekomst niet meer over websites of webshops zullen spreken, maar van e-commerce stores in de metaverse, waar je bijvoorbeeld kledij kan passen in een virtuele omgeving, met je avatar. Of denk aan ‘try-on-marketing’ voor juwelen en horloges. Dat is booming business. Ook brillen kan je vandaag al virtueel passen dank zij ‘augmented reality’. In een ideale wereld komen al die technologieën samen.”

Moet je daar als retailer dan nu al mee bezig zijn? Ja, zegt Leyts: “Ik zie dat bijvoorbeeld JBC dit heeft opgepikt en nu inspanningen doet om binnen de metaverse een virtuele omgeving te creëren waar je kan gaan shoppen. Ze openden een winkel in Fortnite. Dat is een goede zaak, want de verwachtingen van jonge generaties rond technologie veranderen snel. Het is wel een en/en verhaal, een multichannelverhaal. Maar de impact van mobiel zal steeds groter worden. Nu komt daar nog eens de metaverse als kanaal bij. Generatie Alpha groeit daarmee op.”

Exclusieve masterclass

Er is nog een weg af te leggen, geeft hij toe. “Niet alle metaversums zijn al mobiel, bijvoorbeeld. De technologie heeft tijd nodig om volwassen te worden. Ze zullen pas top zijn op het moment dat generatie Alpha de markt zal betreden. Zolang men geen inspanningen doet om dit kanaal naar een mainstreampubliek te brengen, zit je met een issue.” Maar dàt het er komt, lijdt geen twijfel.

Hoe zal het koopgedrag van jongere generaties consumenten evolueren? Hoe bereid je je vandaag al voor op retail in de metaversums van morgen? Daarover geeft Maarten Leyts op 23 september een exclusieve masterclass bij RetailDetail in Antwerpen. Deelnemers verkrijgen inzicht in de doelgroep jongeren. De workshop reikt concrete handvaten aan om je als retailer voor te bereiden op een toekomst in het web 3.0. Met interessante cases en unieke inzichten uit het binnenkort te verschijnen boek ‘Generation Alpha in Beta – Kidsmarketing in a changing world’. Schrijf je nu in via de knop hieronder.

Ik neem deel aan de masterclass ‘Generation Alpha, de Metaverse Generation’

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen28 juli, 2025
    Dit zijn de gevolgen van de Amerikaans-Europese handelsdeal voor de retail

    De handelsdeal tussen de Verenigde Staten en de Europese Unie heeft misschien een dreigende handelsoorlog afgewend, maar zet wel grote druk op Europese exporteurs. Het akkoord heeft verstrekkende gevolgen voor sectoren als cosmetica, bier, luxeartikelen en voeding.

  • icon
    Algemeen28 juli, 2025
    “Groot risico op illegale producten bij Temu”

    De Chinese onlinemarktplaats Temu doet niet genoeg om de verkoop van illegale producten op zijn platform aan te pakken. Dat blijkt uit de voorlopige conclusies van een onderzoek door de Europese Commissie.

  • icon
    Algemeen25 juli, 2025
    El Corte Inglés investeert drie miljard “om klantverwachtingen te overtreffen”

    El Corte Inglés heeft ambitieuze plannen aangekondigd: tegen 2030 investeert de Spaanse retailgroep ruim 3 miljard euro in het verbeteren van de klantervaring. "Service blijft ons onderscheidende kenmerk,” zegt voorzitter Marta Álvarez.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN