RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
  • Onderwerpen Analyse
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Dit wordt 2024 volgens Jorg Snoeck

icon
Algemeen29 december, 2023

Net zoals de wereld ondergaat de retail turbulente verschuivingen. Van de complexe consument tot het outsourcen van werk aan AI-bots: 2024 dwingt bedrijven om strategische keuzes te maken – en gemaakte keuzes in vraag te stellen…

De consument

In het tijdperk van de mens – ook wel bekend als het Anthropoceen – verschijnen oorlogen, klimaatverandering en ongelijkheid dagelijks op onze schermen en op ons netvlies. Vanzelfsprekend drukken deze turbulenties ook hun stempel op het aankoopgedrag van de consument. Fragmentatie en personalisatie zijn nu de sleutelwoorden, de tijd van “one size fits all” is voorbij. Alleen door grenzeloos te denken, kunnen retailers nog grote oplages per niche bereiken.

Toch houden nog veel retailers vast aan verouderde beelden van een “traditioneel”, wit gezin met twee ouders en twee kinderen als “standaardconsument”. De realiteit is echter dat gezinsstructuren voortdurend veranderen, en wat ooit als norm gold, nu plaatsmaakt voor diversiteit en complexiteit. Wie vasthoudt aan achterhaalde opvattingen, kan het wel vergeten.

Ook de verdamping van (huishoud)budgetten kan niet over het hoofd worden gezien. Waar eens de grote sommen geld werden besteed aan traditionele aankopen, zien we nu een verschuiving richting ervaringen zoals reizen en een groeiende voorkeur voor tweedehands producten. De consumentenvraag zelf is geëvolueerd, en deze verschuivingen hebben een “bullwhip effect” gecreëerd: de veranderingen in de vraag worden versterkt naarmate ze door de toeleveringsketen gaan. Dit benadrukt de noodzaak voor bedrijven om wendbaar te zijn en snel te reageren op de veranderende dynamiek van de markt.

De regeltjes

Te vrezen valt dat de aanhoudende geopolitieke onzekerheid bepaald niet zal bijdragen aan onze gemoedsrust volgend jaar. Zolang er geen sectorakkoord is, mogen we ons ook aan verdere sociale onrust verwachten. Europa legt ondertussen steeds strakkere boeien op via verplichte ESG-rapportage en GDPR-wetgeving. Deze regelgevingen zullen ongetwijfeld economische repercussies met zich meebrengen, wat de vraag doet rijzen: hoe moeten merken en fabrikanten zich aanpassen aan deze onontkoombare veranderingen?

Het traditionele lineaire systeem, waar de keten eindigt met weggooien, behoort tot het verleden. De toekomst is er een van ’take back’: het terugnemen en hergebruiken van materialen na gebruik. Hoewel dit een positieve stap is naar duurzaamheid, brengt het ook aanzienlijke kosten met zich mee. Niet alleen zijn er de nodige investeringen, ook vormen bijkomende accijnzen, btw, verpakkingsbijdragen en zwerfvuiltaks extra lasten.

De fysieke Europese grenzen gaan tegen de vlakte in een wereld van onlinewinkelen en internationale inkoopmodellen. Niet alleen grote retailers en inkoopgroeperingen, maar ook politici maken van de strijd tegen territoriale inkoopbeperkingen een prioriteit, iets wat de merkfabrikanten in hoge mate ergert en verontrust. Bij één Europa hoort echter ook één regelgeving, en dat betekent een mogelijke ramp voor vadertje staat.

De winkel

In de toekomst kopen consumenten geen merken, ze verbinden zich ermee. We evolueren van een productgerichte naar een verhaalgedreven retail, waarbij de kracht van een merk niet alleen ligt in wat het verkoopt, maar in het verhaal dat het vertelt. Deze verschuiving betekent dat bedrijven moeten transformeren, zichzelf heruitvinden als ‘story businesses’ om relevant te blijven in een wereld zonder fysieke grenzen.

Zonder die fysieke grenzen bevindt België zich in een delicate concurrentiepositie. Alle vergelijkbare producten kunnen elders ter wereld worden gekocht, zoals het zoekmachine-dominerende Temu pijnlijk duidelijk maakt. Aangezien België een duur land is, met dank aan de overheid en personeelskosten, kost het Belgische bedrijven marge en eventuele winst als ze willen meegaan in de prijswedloop.

Nog meer bedrijven zullen naar franchise-oplossingen grijpen, aangezien de cao’s in België zijn voorbijgestreefd als we competitief willen blijven. Het is dat of sluiten. 2024 wordt een scharnierjaar waarin deze transformaties zich zullen versnellen, mogelijk wel met toenemende spanningen en stakingen.

Deze transformatie zal ook de rol van de hoofdkantoren herdefiniëren. Ze evolueren naar servicehubs, waar cruciale functies zoals facturatie, logistiek en marketing worden uitbesteed naar landen met lagere loonkosten. Dit resulteert in een gefragmenteerde internationale arbeidskracht, ondersteund door remote smartworkers en kunstmatige intelligentie. Ook logistieke oplossingen verhuizen nog meer naar het buitenland.

Groot, groter, grootst

De recente interesse van de Chinese e-commercereus JD.com in Ceconomy, het moederbedrijf van Saturn en Media Markt, geeft blijk van een significante trend. Sinds de zomer lopen er overnamegesprekken, en als deze tot een deal leiden, zou dat de Europese elektronicamarkt flink overhoop halen. Chinese bedrijven worden inderdaad steeds dominanter in Europa. De haven van Zeebrugge draait al op Chinese vrachtschepen, terwijl er in Luik nog eens 30.000 tot 50.000 m² Alibaba-depot bijkomt. Vragen over onze strategische keuzes dringen zich op.

Productiebedrijven anticiperen op deze globalisering door verkooppunten op te kopen om hun afzetgebied veilig te stellen, waarmee ze de traditionele grenzen tussen productie en verkoop verder afbreken. Ook de voorspellingen van vorig jaar blijven gelden: zeker in het supermarktlandschap is de ruimte schaars, de verliezers kunnen niet anders dan afdruipen.

Jumbo groeit te traag in België en blijft massa’s geld lekken. Hoeveel zal dit jaar in de kerstenvelop zitten? Mogelijk een stuk minder, want de Nederlandse nummer twee kampt op de thuismarkt met marktaandeelverlies en povere financiële resultaten. In plaats van consumenten de duidelijkheid te geven die ze verwachten, zet Jumbo zijn 7 Zekerheden nota bene om in 7 Onzekerheden. Jammer, want het is een prachtige retailer met zeer knappe winkels.

Bij Sligro is het ondanks de winnende overname van Metro ook al vechten met de duim omhoog of omlaag. Met het ontslag van de Belgische directie is ineens de navelstreng met de klant doorgeknipt, terwijl men er niet in slaagt om een eenduidig IT-systeem te ontwikkelen. Het zijn allemaal tekenen aan de wand.

En dan is er de Colruyt-groep, die duidelijk inzet op gezondheid, voeding en energie. De afslanking van de non-food afdeling met Dreamland doet speculeren over de toekomst van de mode-afdeling. Zullen ze dezelfde truc toepassen in 2024? De marktleider staat voor een keerpunt, en de zakenwereld kijkt met ingehouden adem toe welke koers er gekozen zal worden.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN