RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Een innovatief en retailrijk 2012 gewenst

icon
Algemeen30 december, 2011

“Multichannel is een must”

We mogen er dus zeker van zijn dat het vooruit zal gaan in de retail het komende jaar – en nog razendsnel ook. Retailers worden verplicht multi-channel te denken, want retail verkent tot voor kort ondenkbare nieuwe horizonten: e-tail, f-tail, m-tail, s-commerce, … We kunnen er maar beter aan wennen, want weg te denken zijn ze niet meer. 

 

Retailers zullen ook veel meer moeten nadenken over logistiek, aangezien de nood aan een sterk logistiek systeem exponentieel zal toenemen. De hoge huurprijzen en de schaarste aan goede panden zorgen er bijvoorbeeld voor dat er minder ruimte en dus voorraad in de winkels zal zijn. E-commerce kan een mooie oplossing bieden, zelfs op de winkelvloer: als het juiste maatje niet aanwezig is, kan je in de winkel snel even online bestellen; de levering gebeurt aan huis.

 

Onder meer Telenet heeft ons in 2011 met zijn SmartSpots geleerd hoe je de online- en offlinewereld ook kunt verenigen inzake servicebeleid. Het service-aanspreekpunt blijft centraal georganiseerd, maar dankzij nieuwe technologieën kan de klant toch in elke winkel terecht voor een complete en laagdrempelige dienstverlening: een ideale oplossing in een tijdperk waarin de consument dikwijls veel beter voorbereid is dan de verkoper in de winkel zelf. 

“Alleen met vertrouwen kan je het redden”

Het mag duidelijk zijn dat fysieke retailers in die veranderende omgeving zo hun voordelen houden. Enigszins verrassend zal de consument anno 2012 in al zijn onzekerheid teruggrijpen naar de ‘goede oude’ waarden. Webshopgroep Coolblue die eigen fysieke winkels opent, is daarvan zowat het beste bewijs. 

 

Hét grote voordeel van de ‘brick ‘n mortar’-handelaar is het jarenlange vertrouwen dat hij van de consument geniet. Dat vertrouwen wordt cruciaal wanneer de hele markt de stap naar multichannel zet: enkel gevestigde internethandelaars als Amazon of Bol.com zullen ook blijvers zijn, omdat ze het vertrouwen van de markt al hebben gewonnen.

 

Als een van de trends plots helemaal zichtbaar wordt – of als een van de trends plots duidelijk ontkracht wordt, zullen wij er staan om die evoluties te melden en te duiden…

 

 

Jorg SnoeckDe allerbeste wensen voor een retailrijk 2012 vanwege het RetailDetail-team,

 

 

Jorg Snoeck

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode5 november, 2025
    Stinkbom, spoedschorsing en uren aanschuiven: zo verloopt de opening van de Shein-winkel in Parijs
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN