RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Er is nog ruimte zat voor meer discounters"

icon
Algemeen4 juli, 2014

“Ruimte zat”

Action heeft momenteel 312 winkels in Nederland en is nog steeds op zoek naar nieuwe locaties, Big Bazar wil binnen een aantal jaar van 130 naar 200 filialen groeien en ook Op=Op Voordeelshop, dat momenteel 80 winkels heeft, ziet ruimte voor 300 winkels. Het mag duidelijk zijn dat de grote ketens niet geloven dat de discountmarkt in de nabije toekomst verzadigd zal geraken.

 

Ze worden daarin bijgestaan door verschillende retailexperten. “Er is ruimte zat, maar er wordt natuurlijk geen nieuwe markt gecreëerd. De groei van dit segment zal ten koste gaan van supermarkten, drogisterijen, warenhuizen, speelgoedzaken en zaken van Halfords tot Hema”, zegt retailexpert Frank Quix aan Het Financieele Dagblad.

 

Doelgroep groeit

“Mensen die denken dat deze trend weer stopt als de crisis helemaal voorbij is, hebben het bij het verkeerde eind”, zegt ook retail- en marketingspecialist Paul Moers. “De inkomensverschillen worden groter. De middenklasse versmalt en de bovenkant en onderkant groeien. Zeker aan de onderkant zijn mensen door de crisis de waarde van geld weer gaan inzien.”

 

Ook de marktonderzoekers van GfK volgen die redenering. Volgens hen worden discounters voornamelijk bezocht door gepensioneerden met een beperkt inkomen en gezinnen met kinderen met een inkomen lager dan 1.700 euro. Dat zijn twee bevolkingsgroepen die de komende jaren nog zullen groeien.

 

Branchespecialist Ton Bos is het echter niet helemaal eens met die vooruitzichten. “Het retaillandschap zal waarschijnlijk nog verder verschralen, maar noch vastgoedbezitters noch consumenten zijn uiteindelijk gebaat bij een landschap dat wordt overheerst door discounters”, zegt hij aan het FD.

 

Buitenlandse inmenging

Ondertussen hebben ook buitenlandse spelers de Nederlandse markt ontdekt. Zo heeft het Duitse Tedi ondertussen al elf winkels in Nederland en is die voorlopig niet van plan om de expansie in Nederland stop te zetten, al weet het bedrijf zelf niet hoe snel dat zal gaan.

 

Het wordt voor discounters dan ook belangrijk om zich te onderscheiden van de rest. Volgens enkele experts moeten ondernemers meer inzetten op een degelijk online aanbod. “De enige die het doet in deze branche is Kruidvat. Het is dus onzin dat het niet zou kunnen”, zegt Frank Quix. Paul Moers denkt dan weer dat maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk zal worden: “Action en andere Nederlandse partijen doen erg weinig. Tedi is juist zeer actief op dat vlak. Hou die maar in de gaten.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen12 juni, 2025
    “Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

    Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

  • icon
    Algemeen10 juni, 2025
    Marks & Spencer hervat onlinebestellingen na cyberaanval

    Meer dan zes weken nadat een cyberaanval de e-commerceactiviteiten bij Marks & Spencer volledig lamlegde, is de webshop van de Britse retailer weer open. Toch zijn nog niet alle problemen achter de rug.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Belgen sorteren jaarlijks 80 kilo verpakkingen: koploper in Europese afvalaanpak

    België is een topper in het recycleren van verpakkingen. Terwijl consumenten jaarlijks gemiddeld bijna 80 kilogram verpakkingen sorteren, loopt België voorop in de implementatie van de aankomende Europese Verordening rond Verpakkingen en Verpakkingsafval.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN