RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

"Er is nog ruimte zat voor meer discounters"

icon
Algemeen4 juli, 2014

“Ruimte zat”

Action heeft momenteel 312 winkels in Nederland en is nog steeds op zoek naar nieuwe locaties, Big Bazar wil binnen een aantal jaar van 130 naar 200 filialen groeien en ook Op=Op Voordeelshop, dat momenteel 80 winkels heeft, ziet ruimte voor 300 winkels. Het mag duidelijk zijn dat de grote ketens niet geloven dat de discountmarkt in de nabije toekomst verzadigd zal geraken.

 

Ze worden daarin bijgestaan door verschillende retailexperten. “Er is ruimte zat, maar er wordt natuurlijk geen nieuwe markt gecreëerd. De groei van dit segment zal ten koste gaan van supermarkten, drogisterijen, warenhuizen, speelgoedzaken en zaken van Halfords tot Hema”, zegt retailexpert Frank Quix aan Het Financieele Dagblad.

 

Doelgroep groeit

“Mensen die denken dat deze trend weer stopt als de crisis helemaal voorbij is, hebben het bij het verkeerde eind”, zegt ook retail- en marketingspecialist Paul Moers. “De inkomensverschillen worden groter. De middenklasse versmalt en de bovenkant en onderkant groeien. Zeker aan de onderkant zijn mensen door de crisis de waarde van geld weer gaan inzien.”

 

Ook de marktonderzoekers van GfK volgen die redenering. Volgens hen worden discounters voornamelijk bezocht door gepensioneerden met een beperkt inkomen en gezinnen met kinderen met een inkomen lager dan 1.700 euro. Dat zijn twee bevolkingsgroepen die de komende jaren nog zullen groeien.

 

Branchespecialist Ton Bos is het echter niet helemaal eens met die vooruitzichten. “Het retaillandschap zal waarschijnlijk nog verder verschralen, maar noch vastgoedbezitters noch consumenten zijn uiteindelijk gebaat bij een landschap dat wordt overheerst door discounters”, zegt hij aan het FD.

 

Buitenlandse inmenging

Ondertussen hebben ook buitenlandse spelers de Nederlandse markt ontdekt. Zo heeft het Duitse Tedi ondertussen al elf winkels in Nederland en is die voorlopig niet van plan om de expansie in Nederland stop te zetten, al weet het bedrijf zelf niet hoe snel dat zal gaan.

 

Het wordt voor discounters dan ook belangrijk om zich te onderscheiden van de rest. Volgens enkele experts moeten ondernemers meer inzetten op een degelijk online aanbod. “De enige die het doet in deze branche is Kruidvat. Het is dus onzin dat het niet zou kunnen”, zegt Frank Quix. Paul Moers denkt dan weer dat maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk zal worden: “Action en andere Nederlandse partijen doen erg weinig. Tedi is juist zeer actief op dat vlak. Hou die maar in de gaten.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN