RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Onderwerpen Category Management Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Gebrek aan data mag geen excuus zijn om níét aan categoriemanagement te doen”

icon
Algemeen5 oktober, 2023

Welke factoren bepalen de groeikansen voor retailers en fabrikanten de komende vijf jaar? Data weerspiegelen het verleden, niet noodzakelijk de toekomst, ziet Brian Harris, de “godfather of category management”.

Gemiste kansen

Hoe komt het dat strategische samenwerking tussen retailers en leveranciers veel verder lijkt te staan in de Verenigde Staten, terwijl in Europa vaak een conflictmodel domineert, met retailers die fabrikanten beschuldigen van graaiflatie? “Het zijn twee zeer verschillende culturen. In Europa overheerst het Franse model, waarbij de retailer het als zijn taak ziet om zoveel mogelijk centen binnen te halen van leveranciers, in elke mogelijke vorm en met eender welke middelden. Dat is ongelukkig: het leidt tot tijdverlies en gemiste kansen.”

Aan het woord is Brian Harris, die goed dertig jaar geleden aan de basis lag van categoriemanagement, de methodologie waarbij retailers en fabrikanten strategische samenwerkingen aangaan om nieuwe groeiopportuniteiten te benutten. Hij is formeel: “Meer samenwerking leidt tot significant betere resultaten. Dat weten we uit onderzoek van Advantage Group: die consultant meet de niveaus van samenwerking over de hele wereld en kijkt dan ook naar de resultaten. Waar er geen of slechte samenwerking is, reduceert dat de waarde voor iedereen: consumenten, shoppers, retailers, fabrikanten…”

Omnichannel en AI

Er is geen makkelijke oplossing, weet hij: “Het komt neer op onderling vertrouwen. Het gaat ook over wat elke partij naar de tafel brengt. Als fabrikant moet je een heldere visie hebben over waar de categorie naartoe gaat de volgende drie tot vijf jaar, en hoe je die kansen gaat benutten voor de retailer en zijn klanten. Je kan niet blijven binnenkomen met steeds hetzelfde verhaal: hier is het promoplan voor volgend jaar. Dan zegt de retailer simpelweg: geef me meer.”

Harris bedacht onder andere het achtstappenplan dat vandaag nog steeds de basis vormt voor een correcte implementatie van categoriemanagement. Niet dat er in de afgelopen dertig jaar niets is veranderd: integendeel, categoriemanagement leeft, evolueert en groeit, benadrukt hij in een gesprek met RetailDetail. Hij verwijst naar de implicaties van omnichannel en ziet hoe technologische evoluties zoals AI ongekende mogelijkheden openen.

Kennis efficiënter doorgeven

“Artificiële intelligentie zal het ons makkelijker maken om grote databases aan elkaar te linken en patronen te ontdekken die we voordien niet zagen. Zo kunnen we sneller en accurater opportuniteiten spotten. Daarnaast biedt het ons de mogelijkheid om die opportuniteiten beter te communiceren: laat ChatGTP heel snel en praktisch de AI-analytics samenvatten en die info doorspelen aan de betrokken mensen. De mogelijkheid om kennis veel efficiënter door te geven, wordt een krachtige toepassing. Daar zal ook categoriemanagement zijn voordeel mee doen.”

De sterke groei van retailmedia is ook een bijzonder actueel onderwerp. Harris ziet grote uitdagingen: “Retailers zetten nog vooral in op retailmedia als inkomstenbron, het is vaak power play, maar uiteindelijk houdt men te weinig rekening met de vraag of dit uiteindelijk de shopper ten goede zal komen. Je moet het sterker integreren in je categoriemanagement en shoppermarketingprocessen.”

“Gebruik de data die je hebt”

Op het Category Management Congress van LD&Co en RetailDetail, op 19 oktober, presenteert Luc Desmedt de resultaten van een onderzoek naar het gebruik van categoriemanagement bij non-foodretailers. De methode ontstond immers eerst in de FMCG-industrie. Hoe schat Brian Harris de stand van zaken in bij retailers in doe-het-zelf of elektro bijvoorbeeld? In deze sectoren zijn data immers beperkt beschikbaar.

“Je moet pragmatisch zijn: je gebruikt de data die je hebt. Gebrek aan data mag geen excuus zijn om níét aan categoriemanagement te doen. Als je geen data hebt, dan heb je nog altijd ervaring, opinies… Fabrikanten en retailers moeten samen uitzoeken wat de meest waardevolle data zouden zijn om de categoriemanagementprocessen te verbeteren: onderzoeken, een panel, getrouwheidsdata, focusgroepen… Je kan niet wachten tot iemand anders het doet.”

“Categorieën worden breder”

Per slot van rekening hebben data ook hun beperkingen, stelt Harris: ze zijn historisch, je kijkt altijd naar het verleden. “De echte opportuniteiten komen niet noodzakelijk van projecties vanuit het verleden. Historische trends zetten zich misschien niet door, als gevolg van veranderingen in consumentennoden, in shoppergedrag, concurrentie, tools en technologie… Het is belangrijker om te achterhalen welke factoren de volgende vijf jaar zullen bepalen, dan te weten welke factoren de afgelopen vijf jaar bepaalden. Uit brainstorms of het herdefiniëren van je categorieën bijvoorbeeld ontstaan vaak nieuwe kansen. Categorieën worden breder, niet smaller.”

Mocht Harris helemaal opnieuw kunnen beginnen, zou hij het dan anders aanpakken? “Wat ik zeker niet meer zou doen, is zoals de afgelopen dertig jaar elke week op een vliegtuig zitten om overal ter wereld lezingen en trainingen te houden over categoriemanagement. Vandaag kan ik die kennis overal beschikbaar maken als een digitale, virtuele ik.”

Dat is precies wat hij ook zal doen op 19 oktober: dan beantwoordt Brian Harris vragen van moderator en publiek via een livestream op het 20ste Category Management Congress in Antwerpen. Ook sprekers van LD&Co, GfK en Coca-Cola Europacific Partners staan op het programma, net als een panelgesprek met non-foodretailers. Boek snel je ticket via onderstaande link.

Ja, ik bestel mijn ticket voor het Category Management Congress
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN