RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel: “Dit heeft niemand ooit eerder meegemaakt”

icon
Algemeen14 september, 2022

Wat kunnen retailers doen nu prijs en angst domineren bij de consument? “In tijd van crisis moet je flexibel zijn, ook in je marketingstrategie”, meent Vlerick-marketingspecialist Gino Van Ossel. Hij ziet merken en retailers de pauzeknop indrukken, maar is dat op de RetailDetail Day zelf allesbehalve van plan.

Consumenten zijn vandaag sterk met prijs bezig. Hebben ze nog oor naar andere marketing?

“Je ziet inderdaad bijzonder veel communicatie over prijs. Het klassieke merkdenken staat onder druk. De pauzeknop is even ingedrukt om eerst gehoor te geven aan dé bezorgdheid van de consument in deze tijd van hyperinflatie, en die is heel praktisch: waar vind ik nu voordeel?

Het betekent niet dat de langetermijnkeuzes en -strategieën niet meer geldig zijn, maar de korte termijn gaat nu even voor. Denk maar aan de Kleine Leeuwtjes-actie van Delhaize en zo meer, terwijl Colruyt naast zijn prijsstrategie op langere termijn de Eco-score blijft promoten. Een ex-decaan van Vlerick Business School zei altijd: in tijden van crisis moet je flexibel zijn in je strategie. Dat is wat je nu ziet.”

Hoe kunnen retailers en merken verder antwoorden op die onzekerheid?

“Niemand heeft ooit meegemaakt wat we nu meemaken. Dit najaar valt helaas meer van hetzelfde te verwachten, maar dan nog een beetje erger. De hyperinflatie is nog niet voorbij en er zijn geen aanduidingen dat energie veel goedkoper wordt de komende maanden. Het is ook erg moeilijk om te vergelijken met voorgaande jaren, want we komen natuurlijk uit de al ongeziene coronaperiode.

Het aantal consumenten dat het aan het eind van de maand moeilijk heeft om rond te komen, neemt toe. En dan heb ik het hier over middenklassers die vroeger niet krap bij kas zaten. Post-corona was er dit voorjaar nog knaldrang – mensen gingen nog op reis, naar festivals enz. – maar nu zal dat misschien toch ook uitdoven.

Voor retailers is het belangrijk nu heel goed de afweging te maken waar je op lange termijn naartoe wil en hoe je op korte termijn al kan scoren, meestal op het gebied van prijs en prijsperceptie. Voor de ene sector is dat evidenter dan de ander. In elektro zijn bijvoorbeeld meer functionele en vervangingsaankopen te verwachten, maar ook verhoogde interesse in herstellingen, tweedehands en minder high-end producten. Zorg dat je daar klaar voor bent.

Ook zijn goeie forecasting en scenario’s belangrijk: er komen telkens nieuwe verrassingen bij tegenwoordig, zoals nu plots een tekort aan CO2, maar er zijn tegelijk problemen die opgelost geraken, zoals de dalende graanprijzen. Het is in ieder geval het moment om hoge inventarisrisico’s te vermijden.”

Sprekers als Lucien, IzyCoffee en Lab9 op de RetailDetail Day gaan net wel voor risico met een sterke fysieke expansie. Spelen ze met vuur?

“Dat is net het leuke. Zoals ik zei mogen bedrijven in de huidige crisis de lange termijn niet uit het oog verliezen. Ook in een moeilijke periode wordt toch geïnvesteerd. Op de RetailDetail Day is het thema bewust hoe je een retailapocalyps omvormt tot retailopportuniteit. Onder de sprekers zitten veel ondernemers die volop in de groeifase zitten.

Net nu, voor of tijdens corona hebben ze nieuwe concepten en initiatieven gelanceerd. Hoe halen ze het in hun hoofd, vraag je je misschien af. Wel, dat is net de insteek. Waarin investeren zij nu? Welke kansen zien zij? En hoe pakken zij het aan? Dat zijn zaken waar iedereen van kan leren.”

Klik hier voor info en tickets voor de RetailDetail Day 2022.
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN