Samen met de retailwereld maakt professor Gino Van Ossel zich klaar voor de RetailDetail Night, waar hij zijn jaaroverzicht dit keer in een nieuw jasje stopt. “We weten intussen allemaal dat het moeilijk gaat. Dat hoeven we niet nog eens op te lijsten. Daarentegen: er liggen heel wat boeiende thema’s voor ons.”
Het speelveld is steeds ongelijker
Gino Van Ossel analyseert op de RetailDetail Night dit jaar vooral de uitdagingen en kansen die zich aandienen. “Tien jaar geleden ging het altijd over de snelheid van verandering, vooral gedreven door technologie. Daar is vandaag de complexiteit bijgekomen: het gaat niet alleen meer om technologie. Bovendien verlopen sommige evoluties eerder traag, en gaan andere razendsnel. Dat maakt het voor retailers moeilijk om koers te houden.”
Waar vroeger e-commerce de wereld op zijn kop zette, draait het nu om artificiële intelligentie. “Iedereen vraagt zich af wat AI zal betekenen voor retail,” zegt Van Ossel. “Maar het speelveld is ongelijk. Wanneer een reus als Ahold Delhaize iets ontwikkelt, kunnen ze dat wereldwijd uitrollen. Veel Belgische retailers zijn is heel klein in vergelijking met zulke giganten.”
TikTok-shopping en nieuwe concurrenten
Daarnaast duikt een nieuwe factor op: de geopolitieke context. “We evolueren van een bipolaire naar een multipolaire wereld, waarin elk continent meer op zichzelf terugplooit. Dat voel je ook in retail, via handelstarieven. Europese spelers reageren vaak veel te traag.”
Die mondiale verschuivingen creëren in snel tempo nieuwe Chinese concurrenten. “Het is haast niet te geloven dat Temu amper 2,5 jaar geleden in België is neergestreken,” zegt Van Ossel. “En binnenkort komt ook TikTok Shopping naar België. Dat toont hoe snel het landschap evolueert.”
“We leven in boeiende tijden”
Toch is groei zeker niet alleen aan Chinese disruptors voorbehouden. “Neem Jysk: die Deense keten doet het helemaal anders dan Ikea en is daar erg succesvol mee. Dat bewijst dat er nog altijd kansen zijn voor wie durft te vernieuwen.”
Wat brengt 2026? Van Ossel glimlacht. “Het wordt een moeilijk jaar, dat staat vast. Maar ik noem het liever uitdagend. We leven in boeiende tijden. Voor wie durft te investeren, te experimenteren en relevant te blijven in zijn markt — of dat nu West-Vlaanderen, Europa of de wereld is — liggen er nog altijd prachtige kansen. De sleutel is omgaan met de snelheid, de onzekerheid en de toegenomen complexiteit.”
Mis het jaaroverzicht van Gino Van Ossel op de RetailDetail Night op 20 november niet! Ontdek ook Wouter Kolk (ex-Ahold Delhaize), MediaMarkt (Olivier van den Bossche), Carrefour (Geoffroy Gersdorff), JBC (Anaïs Claes), Trendwolves (Tom Palmaerts) en vele anderen op de line-up.


