RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Halfords-top trapt na naar Macintosh

icon
Algemeen17 april, 2015

Te strenge voorwaarden bij overname

Volgens Verveen begon het allemaal bij de verkoop van BelCompany, dat oorspronkelijk voortkwam uit een joint venture van Halfords en Pon Holding. Dat werd in 2011 los van Halfords verkocht voor 125 miljoen euro. Vervolgens heeft Macintosh nog jaren moeten zoeken naar een overnemer voor Halfords, dat geen al te beste resultaten voorlegde. Verveen vindt dat Macintosh beide bedrijven samen van de hand had moeten doen.

 

“De beurs was tevreden geweest met 105 miljoen euro. De overige 20 miljoen euro had ik als bruidsschat meegegeven aan de koper van Halfords. Ik had het absoluut niet op de Macintosh-manier gedaan”, zegt Verveen aan De Financiële Telegraaf.

 

Halfords werd echter onder strenge voorwaarden verkocht aan de toenmalige kopman, die nu nog altijd zes franchisewinkels uitbaat. Dertien maanden na de verkoop ging het nog steeds niet goed met Halfords en was er opnieuw een financiering nodig. Volgens Kimenai waren de afspraken rond die financiering te streng en werd er te weinig tijd gegeven om de keten terug op de rails te krijgen. Daardoor liep het uiteindelijk slecht af, met een faillissement als gevolg.

 

Geen oplossingen

Ook de jaren voor de verkoop deed Macintosh te weinig moeite om Halfords te doen groeien: “Macintosh heeft Halfords weg laten kwijnen. Zoals ze nu ook met Kwantum doen. Die keten wordt nu door Leen Bakker verder in de hoek gedrukt”, stelt Kimenai. Macintosh zou als enige oplossing steeds de prijzen hebben willen verhogen. “Dat werkt nooit. Dan prijs je jezelf uit de markt. Dat had niet mogen gebeuren. Nu zijn we de prijzen weer aan het verlagen”, aldus Kimenai.

 

Na het faillissement van de keten maakten een aantal franchisenemers een doorstart en werden er bij curatoren ook nog enkele winkels overgenomen. Zowel Kimenai als Verveen geloven nog in de toekomst van de keten. “Maar liefst 90 procent van de mensen kent de naam Halfords.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Voormalig HEMA-topman Tjeerd Jegen gaat Britse discounter B&M leiden

    De Britse non-food discounter B&M heeft Tjeerd Jegen benoemd tot CEO. De Nederlander was voorheen onder meer topman bij HEMA en Takko Fashion.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Elektro25 april, 2025
    Fnac Darty zoekt verse groei met nieuw strategisch plan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN