RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hema wil Spaans winkelconcept naar Nederland brengen

icon
Algemeen20 juni, 2016

Hema is van plan om het winkelconcept dat het gebruikt in Spanje uit te testen in Nederland. Spaanse consumenten kopen immers meer dan Nederlandse. In een eerste fase zal het concept getest worden in zes winkels.

Ruimere winkels

Een belangrijk aspect aan het Spaanse concept, dat ook in Frankrijk wordt gebruikt, is dat de halfhoge stellingen die zo typisch zijn voor de Nederlandse winkels verdwenen zijn en werden vervangen door lage uitstaltafels. Langs de andere kant wordt er wel meer gebruik gemaakt van de wanden, om zo op een kleinere oppervlakte op een overzichtelijke manier veel producten uit te stallen. Door de ruimere indeling zal er wel gesnoeid moeten worden in het assortiment.

 

“Klanten moeten in een oogopslag kunnen zien welke producten we aanbieden”, zegt CEO Tjeerd Jegen aan Het Financieele Dagblad. “Waar iets ligt is in Nederland de meest gestelde vraag.” Daarnaast zijn de winkels in het nieuwe concept ingericht in ‘werelden’, zoals wonen, koken, baby & kind en beauty & verzorging. Binnen die werelden worden producten samen gezet volgens bepaalde momenten in het leven van de klant.

 

“Niets onbezonnen”

Jegen wil het concept naar Nederland brengen, omdat de klanten van Hema in het buitenland gemiddeld meer uitgeven per bezoek dan die in Nederland. Bovendien is Hema in het buitenland minder een winkel waar klanten naar toe gaan voor een specifieke aankoop, maar een keten waar ze zich willen laten inspireren en verrassen. “In Nederland staat de thee niet bij de koppen en schotels, maar door dat wel te doen verleid je mensen die alleen voor thee naar de winkel komen om ook iets aan te schaffen dat daarbij past.”

 

Dit jaar zal het nieuwe concept nog in zes winkels worden uitgetest. “We willen niets onbezonnen doen en een nieuw concept niet zomaar uitrollen”, zegt Jegen. “Onze klanten zijn gewend dat de sokken bij de sokken liggen en de onderbroeken bij de onderbroeken, of ze nu voor kinderen of volwassenen zijn. Dat kan je misschien niet zomaar omgooien, omdat mensen nu eenmaal aan die inrichting gewend zijn.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    “Wees de gids voor je categorie”: inzichten vanop het Category Management Congress

    De gouden driehoek tussen retailer, shopper en leverancier: dat is waar de magie plaatsvindt, aldus dagvoorzitter Luc Desmedt van LD&Co. Die drie partijen waren evenwichtig vertegenwoordigd in het gevarieerde programma van het Category Management Congress op 19 juni bij RetailDetail.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Mode en horeca tillen El Corte Inglés naar hogere winst

    El Corte Inglés boekte vorig jaar een solide winstgroei. Vooral huismerken en e-commerce leverden het Spaanse warenhuisconcern meer marge op, terwijl mode en horeca fysieke trekkers waren.

  • icon
    Algemeen20 juni, 2025
    Amazon vervangt medewerkers door AI

    Amazon-topman Andy Jassy noemt de impact van generatieve kunstmatige intelligentie zo ingrijpend, dat de personeelsbezetting de komende jaren zal afnemen. “De manier waarop we werken verandert,” aldus Jassy. “We zullen minder mensen nodig hebben voor sommige jobs en meer voor andere.”

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
  • icon
    Food6 juni, 2025
    Lidl verliest klanten na Duits prijsoffensief
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN