RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hema blijft krimpen in België

icon
Algemeen30 juni, 2016

De Nederlandse keten Hema blijft het moeilijk hebben in België: het voorbije kwartaal zakte de omzet in ons land (en Luxemburg) met 4,5%, na een daling met 0,4% vorig jaar. Dat was wel een van de schaarse minpunten op een knap rapport.

Nieuwe Franse winkels stuwen internationale omzet

De totale omzet van Hema steeg immers met 2,2% naar 270,3 miljoen euro, een stijging die vooral werd gedragen door Frankrijk (+33,6%) dankzij liefst negen nieuwe winkels. Op België-Luxemburg na groeide de keten in al haar markten: in thuisland Nederland met 0,7%, in Duitsland met 6,9% en in de rest van de wereld (Hema heeft ook winkels in Spanje en het Verenigd Koninkrijk) met 15,1%.

 

Alle productgroepen zagen hun omzet stijgen: de omzet van de kledingafdeling steeg met 3,7% in vergelijking met het eerste kwartaal van 2015, de sector huishoudelijke artikelen & persoonlijke verzorgingsproducten ging met 2,4% omhoog en de food-omzet groeide met 2,2%.

 

Verlies blijft fors, maar krimpt

Heel wat andere indicatoren gingen ook omhoog: zo steeg de like-for-likeomzet met 1,2% (al was die stijging iets kleiner dan vorig jaar) en noteerde het genormaliseerde EBITDA zelfs zijn grootste stijging sinds 2010, met +19,7%. De brutomarge ging dan weer de hoogte in door lagere kosten (met name qua voorraden) en lagere afprijzingen. Zonder concrete cijfers te noemen claimde Hema ook een stijging van het aantal klantbezoeken en van het marktaandeel.

 

Desondanks moest Hema opnieuw rode cijfers optekenen: het nettoverlies over het eerste kwartaal bedroeg 14,7 miljoen euro. Toch is het bedrijf daar niet ontevreden over, want een jaar geleden bedroeg het nettoverlies nog 19,5 miljoen euro. CEO Tjeerd Hegen stelt dan ook: “De betere resultaten hebben geleid tot een verdere vermindering van het netto verlies. We liggen op koers met onze langetermijnstrategie om de operatie in de Benelux te revitaliseren, onze internationale expansie te versnellen en e-commerce te versterken. Onze focus blijft op het verder verbeteren van de operationele processen en de financiële resultaten.”

 

In de marge maakte het negentig jaar oude bedrijf ook bekend dat Mariëlle de Macker (48) op 1 september wordt toegevoegd aan het directieteam, na haar benoeming tot HR-directeur. Een andere vrouw die doordringt tot de toplaag van Hema is Tanja Dik: de 47-jarige volgt Dolf Collee op als lid van de raad van commissarissen.

 

 

 

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN