RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Monoprix
  • Onderwerpen In beeldwinkelconceptwinkelopeningen
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

[In Beeld] Monoprix trekt de kaart van het funshoppen in Waterloo

icon
Algemeen28 maart, 2024
  • Arnaud Schockaert

Differentiatie is het sleutelwoord in de eerste Belgische vestiging die Monoprix donderdagochtend opende in Waterloo. De lokale franchisepartner ziet potentieel voor zeker tien locaties de komende jaren.

Verrassende combinatie

Wanneer je bij Monoprix in Waterloo binnenstapt, tref je rechts het aanbod verse en gemaksvoeding – met onder andere een mooie kaas- en charcuterietoonbank – en links de damesmode en lingerie. Een wat verrassende combinatie, maar wel typisch voor de Franse retailer: “Alles onder één dak is de kern van het concept bij Monoprix: de formule focust op voeding, mode, verzorging en decoratie. Voor België is dat inderdaad uitzonderlijk. We concurreren dus eigenlijk zowel met Zara en met Maisons du Monde als met Delhaize”, zegt Arnaud Schockaert van de Belgische franchisepartner Transversale, die tot nu toe vooral als mode-agentuur actief was maar zich wil diversifiëren.

Schockaert beseft dat de markt heel concurrentieel is, maar benadrukt dat dit concept vernieuwend is voor België: “We hebben uiteraard de nodige marktstudies laten uitvoeren, die uitwijzen dat dit zou moeten werken. We zien expansiemogelijkheden voor zowel Monoprix als Monop’, op een tiental locaties de komende vijf à tien jaar.” Die komen er eerst in het Franstalige landsgedeelte en Brussel, maar Vlaanderen sluit hij niet uit: “Dan zullen we wel de eentalig Franse etiketten moeten aanpassen, maar dat doen franchisenemers in andere landen ook.” Waterloo is al de 138e winkel voor Monoprix buiten Frankrijk

10% lokaal aanbod

Monoprix Waterloo heeft zich gevestigd in een pand van 1336 m² in Centre 115, een winkelpark in het centrum van de gemeente waar ook H&M, Zara, Zara Kids, Damart en Women’secret aanwezig zijn. Het pand bevindt zich deels aan de straatkant, de hoge ramen laten volop het daglicht binnen. Op het gelijkvloers vinden klanten voeding, damesmode en verzorging. Op de eerste verdieping zijn er de afdeling kindermode – één van de sterktes van de retailer – decoratie en tafelsierkunst. Hier bevindt zich ook een rusthoek met tafels. Later dit jaar gaat het terras open.

Deze winkel heeft zowat 10.000 referenties in de rekken: 60% food, 40% non-food. Het assortiment is bijna volledig identiek aan het Franse aanbod, 10% is lokaal. Bloemen bijvoorbeeld komen van bloemist Helianthus uit Ukkel. Er liggen ook enkele Belgische wijnen in de voor de rest hoofdzakelijk Franse wijnkelder. Dat aanbod wil Monoprix graag nog uitbreiden: wijn is een speerpunt voor de keten.

Drie huismerken

In voeding vormen de drie huismerken Monoprix, Monoprix Gourmet en Monoprix Bio in hun onderscheidende verpakkingen het niet zo geheime krachtige wapen van de retailer, die immers op differentiatie mikt. 50% van het voedingsaanbod in deze Belgische winkel zit onder die huismerken – dat is meer dan de 30 à 40% die de Franse winkels hebben.

In textiel is alles van Monoprix. De afdeling schoonheid en parafarmacie heeft dan weer haast uitsluitend A-merken in het aanbod. Typisch zijn de samenwerkingen die de retailer aangaat met externe experts, met bekende designers en modeontwerpers bijvoorbeeld. Het stokbrood werd ontwikkeld met Frédéric Lalos, die verkozen werd tot “meilleur ouvrier (beste artisanale bakker) de France”.

Een prijsspeler is Monoprix niet: alles draait om de goede prijs-kwaliteitverhouding en om winkelplezier. “Les courses plaisir”, zoals de Fransen het noemen. Funshoppen dus, in tegenstelling tot de wekelijkse corvee van de boodschappen. Afgaande op de enorme belangstelling tijdens de eerste openingsdag hebben de inwoners van Waterloo daar wel oren naar.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

  • icon
    Algemeen26 mei, 2025
    Meir krijgt nieuw kleedje: van winkelstrook naar stadsboulevard

    De Meir, de drukste winkelstraat van Antwerpen, wordt binnenkort helemaal vernieuwd. Het winnende ontwerpteam wil de Meir omvormen tot een multifunctionele stadsboulevard die niet stilvalt na sluitingstijd.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN