RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Walmart
  • Onderwerpen BedrijfsresultatenInflatie
  • Geografie Verenigde Staten
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Inflatie duwt meer shoppers richting Walmart

icon
Algemeen16 augustus, 2022
Shutterstock.com

Bezorgdheid om de inflatie doet Amerikaanse consumenten opteren voor goedkopere producten en kleinere hoeveelheden. Discounter Walmart weet in die moeilijke context meer begoede klanten aan te trekken.

Hogere inkomens

Amerikaanse consumenten letten steeds meer op de kleintjes, ziet Walmart. Shoppers opteren voor kleinere verpakkingen en kopen producten als tonijn en bonen in blik in plaats van fijne vleeswaren en rundvlees, verklaart financieel directeur John David Rainey aan CNBC. Ze kiezen ook vaker voor betaling met kredietkaarten in plaats van de gewone betaalkaart.

Consumenten worden immers afgeschrikt door de hogere prijzen voor energie, voeding en wonen. Maar dat is voor een gereputeerde discounter als Walmart niet noodzakelijk slecht nieuws: de retailer trekt nieuwe klanten aan uit hogere inkomensgroepen, en wint daardoor marktaandeel. Het bedrijf komt dan ook met beter dan verwachte kwartaalcijfers.

Beperkte winstdaling

De Amerikaanse Walmart-winkels zagen de vergelijkbare omzet in het tweede kwartaal stijgen met 6,5%. Sam’s Club ging er zelfs met 9,5% op vooruit en had nooit meer leden. E-commerce groeide met 12%. Wel daalde de operationele winst met 6,8%: een gevolg van prijskortingen, een lagere vraag naar producten met hoge marges (zoals elektronica en kledij) en hogere loonkosten.

Al bij al zijn de kwartaalresultaten volgens analisten eerder geruststellend, na de schokkende winstwaarschuwing van vorige maand die negatief afstraalde op zowat de hele retailsector. Walmart verwacht nu voor het hele jaar een winstdaling met 9 tot 11%, iets beter dan de eerder vooropgestelde 11 tot 13%.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen24 juli, 2025
    Hoe eerlijk moeten merken zijn over AI-beelden?

    Aldi Süd zegt voortaan welke afbeeldingen in zijn reclamefolders met artificiële intelligentie zijn gegenereerd. De supermarktketen zwengelt zo de discussie over transparantie aan: een actueel debat, nu ook de modesector mannequins volop vervangt door digitale tweelingen.

  • icon
    Algemeen24 juli, 2025
    Omzetgroei Action vertraagt (maar blijft imposant)

    In het eerste halfjaar van 2025 zag Action zijn omzet met 17,9% groeien naar 7,3 miljard euro. Die groei kwam er vooral dankzij winkelopeningen, al was er ook een vergelijkbare groei met 6,8%.

  • icon
    Algemeen23 juli, 2025
    Waar staat Galeria, een jaar na de doorstart?

    Een jaar geleden kon de Duitse warenhuisketen Galeria zijn insolventieprocedure beëindigen en doorstarten onder nieuwe eigenaars: de Amerikaanse investeerder NRDC en de Duitse ondernemer Bernd Beetz. Ligt de retailer op koers?

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging9 juli, 2025
    Leiderschapswissel bij The Body Shop markeert nieuwe groeifase
  • icon
    Algemeen8 juli, 2025
    Sneller retourneren: Goed nieuws voor klanten en betalingsdienstaanbieders
  • icon
    Vrije tijd8 juli, 2025
    Game Mania herrijst als webshop onder Nederlandse vlag
  • icon
    Wonen25 juni, 2025
    Interieurketen Rivièra Maison valt om na jaren van verlies
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN