RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door redactie Nederland
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Macintosh sluit tachtig winkels in Nederland

icon
Algemeen22 januari, 2013

Tien procent winkels dicht

Macintosh Retail Group is het moederbedrijf van ketens als Dolcis, Scapino, Manfield en Kwantum, met in totaal meer dan duizend winkels in Nederland, België en het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft veel last van de economische crisis en rekent er niet op dat de markt voor 2015 gaat aantrekken. Het is de bedoeling de sluiting van de winkels binnen drie jaar te realiseren.

 

De retailonderneming verwacht evenwel niet dat de sluiting van de winkels tot veel gedwongen ontslagen gaat leiden. Volgens het bedrijf zal natuurlijk verloop voor een belangrijk deel van het vertrek van werknemers zorgen. De te sluiten winkels zijn goed voor een jaaromzet van ongeveer 65 miljoen euro.

 

Investeren in online

In totaal neemt het bedrijf een last van 136 miljoen euro om de operatie te financieren. Dit zal leiden tot een ‘fors negatief’ bedrijfsresultaat, hoewel het operationele resultaat wel positief blijft. De onderneming mikt voor 2015 op een een winst van 30 tot 40 miljoen euro per jaar. Over 2012 zal gewoon dividend worden uitgekeerd, aldus Macintosh.

 

Tegenover de sluitingen staan ook nieuwe initiatieven: Macintosh wil meer investeren in de online verkopen en de hybride-winkelformules, waarbij fysieke en onlinediensten worden gecombineerd. Daarmee zet de onderneming de in 2011 geïnitieerde crosschannelstrategie geïntensiveerd door. Dat gebeurt onder meer met de introductie van bijna 500 Intreza Shoepoints in Nederland, waardoor de klant bij alle formules zowel online als fysiek het gehele aanbod kan kopen.

 

Consolidatieslag

“Het lijkt niet waarschijnlijk dat de marktomstandigheden in 2013 zullen aantrekken. Wij verwachten dat pas in 2014 sprake zal zijn van een langzame ingroei naar een “nieuwe normaliteit” in Fashion. Groei zal in mode vooral moeten komen vanuit de crosschannelaanpak, maar ook door het openen van winkels. Vooral in het Verenigd Koninkrijk is een groter aantal winkels nodig om tot een zodanige dekking te komen dat een wisselwerking tussen online bestellen en fysieke facilitering echt interessant wordt”, aldus de Raad van Bestuur van Macintosh in een toelichting.

 

Naast autonome groei wil de retailgroep naar eigen zeggen ook een vooraanstaande rol spelen in de consolidatieslag die de modemarkt momenteel doormaakt. Macintosh zegt daarbij wel erg voorzichtig te zijn, “omdat eerst duidelijk moet zijn hoe de markt zich verder ontwikkelt en welke spelers daarin voorop lopen of afvallen.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen20 mei, 2025
    Miljoenenrechtszaak dreigt voor Marks & Spencer na cyberaanval

    Schotse klanten waarvan persoonlijke gegevens werden gestolen bij de recente cyberaanval op Marks & Spencer, dagen de retailer voor de rechter. Dat kan leiden tot een miljoenenclaim.

  • icon
    Algemeen16 mei, 2025
    Waarom één consument op drie AI gebruikt bij het shoppen

    Meer dan een derde van de consumenten maakt gebruik van ChatGPT of een andere AI-assistent bij het winkelen. Ook retailers omarmen de technologie in toenemende mate, voor marketingondersteuning en productinnovatie.

  • icon
    Algemeen15 mei, 2025
    Amazon vervoert pakjes per hogesnelheidstrein

    Amazon gaat pakjes vervoeren met de hogesnelheidstrein tussen Lyon en Parijs. Dat resulteert in tijdwinst en een kleinere CO2-voetafdruk, zegt de retailer.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN