RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Mensen worden geboren als ondernemers, maar leren het af”

icon
Algemeen21 september, 2022

Een chronisch tekort aan personeel zet een rem op de groei van bedrijven, ziet Peter s’Jongers van ProTime. “Veel werkgevers denken dat ze het zelf niet in de hand hebben, maar je kan er wél wat aan doen.”

Op zaterdag aan de toog

“Begin al bij de mensen die je hebt”, merkt s’Jongers op. Niet alleen is het in deze tijd van personeelstekorten pure noodzaak om werknemers te houden, het rendement stijgt ook recht evenredig met de tijd. “Hoe langer mensen voor een bedrijf werken, hoe meer ze renderen.”

Werknemersengagement is vandaag de passie en specialisatie van Peter s’Jongers, sinds hij ontdekte hoe impactvol het is voor zijn eigen team. Tijdens zijn Masterclasses bij RetailDetail helpt hij organisaties een sterke bedrijfscultuur creëren. “Een ambassadeur is iemand die op zaterdag aan de toog trots vertelt waar hij werkt en, ‘o trouwens, we zoeken nog iemand, iets voor jou misschien’. Zo’n mensen heb je nodig.”

Hoe krijg je zo’n ambassadeurs? Evenwicht zoeken en bewaken, is een sleutelelement – evengoed in de work-lifebalans, binnen het team als tussen flexibiliteit en structuur. “Er is geen ‘one size fits all’, maar thuiswerk permanent maken is net zo nefast als het verbieden. Niets is zo slecht voor de feestvreugde als altijd thuiswerken. Dan wordt het werk slechts een takenpakket, en dan is een werkgever ook meer inwisselbaar. De mens is een groepsdier, je moet de dingen koesteren die mensen mens maken.”

Meet de hartslag van medewerkers

Controle en regels hoeven daarentegen geen dompers op de feestvreugde te zijn voor Peter s’Jongers. “Tijdregistratie is de hartslagmeter van de organisatie. Het is juist belangrijk om de work-lifebalans in de gaten te houden en werkt net zoals een hartslagmeter bij het sporten: wanneer ga je in het rood en wanneer kan er nog een tandje bij? Ook ten opzichte van het team is het belangrijk om te monitoren, zodat de meest geëngageerde medewerkers niet opbranden.”

“Aandacht is de basis van de werkvloer. Authentieke aandacht bedoel ik dan: weet je echt wie je mensen zijn? Wat hen drijft, wat hun passies en interesses zijn? Het is meteen ook een pleidooi voor kleine teams: je kan tien mensen echt kennen en naar hen luisteren, maar geen 25.”

“Als kind wil je al ondernemen”

Iedereen wil het gevoel hebben dat ze een job doen met impact, daar is s’Jongers stellig van overtuigd. Ongeacht of ze deeltijds werken of zelfs jobstudent zijn. Dat gevoel kunnen werkgevers aanwakkeren door mensen verantwoordelijkheid te geven en ze te laten voelen dat ze deel uitmaken van het grotere geheel. “Als ik aan kassa zit en er is niemand, zit ik dan op de gsm of doe ik iets anders? Het is wat we vaak ‘werk zien’ noemen, maar je kan dat absoluut aanleren. Ze zien het vaak effectief niet, dat is niet van slechte wil.”

Door successen te delen en werknemers ook zelf input rond hun werk te laten geven, nemen medewerkers meer ownership. “Doordat ik hier ben, draait de shop goed. Dat gevoel wil iedereen hebben”, besluit s’Jongers. “De meeste mensen – zo niet alle – worden geboren als ondernemers, maar leren het af: als kind al wil je iets beginnen, initiatief nemen en daar op korte termijn resultaat van zien. Bij pakweg Schoenen Torfs zie je wat zo’n werknemerscultuur echt kan doen. Door het personeel ownership te geven, zijn de winkels fundamenteel veranderd en is dàt geworden wat de keten van andere schoenenwinkels onderscheidt.”

Op 4 november geeft Peter s’Jongers de Masterclass ‘Maak je medewerkers Trots op je merk’. Laat je inspireren door een verhaal over de kracht van een sterke bedrijfscultuur en ga meteen aan de slag met de tips en handvaten.

Klik hier om je in te schrijven voor de Masterclass.
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
  • icon
    Mode29 april, 2025
    Forse winststijging voor Vinted
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN