RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Meta-platformen zijn draaischijven van namaak

icon
Algemeen18 maart, 2022

Het krioelt van de nepartikelen op de platformen van Meta, van Facebook Marketplace tot Instagram. Vooral luxehuizen zijn in trek, met valse Louis Vuitton-spullen als absolute koploper.

 

Chinese miljardenbusiness

Namaak op sociale media is een mondiale bedreiging, besluit Ghost Data in een nieuw onderzoek. Net zoals Interpol en de Europese Unie eerder concludeerden, zijn nepspullen online nog wijder verspreid geraakt sinds de coronapandemie. Zeker Facebook-moeder Meta trekt een grote meute “meedogenloze vervalsers” aan, nu het platform zich steeds meer op e-commerce richt maar valsspelers niet onder controle krijgt, aldus het onderzoeksbureau. 

 

Op twintig dagen tijd, in oktober 2021, spotte Ghost Data op Facebook alleen al 26.770 accounts van namaakverkopers. Het gaat hoofdzakelijk om vervalsers die gevestigd zijn in China (gestegen van 43% in 2019 tot 65% nu), maar in mindere mate ook in Rusland (14%) en Turkije (7,5%). Op Facebook en Instagram samen zouden 6000 à 7000 Chinese groothandelaars actief zijn, die hun nepproducten verspreiden via ontelbare accounts en jaarlijks een omzet tussen de 1,6 en 1,9 miljard euro halen.

 

Zes van de tien Louis Vuitton 

Wie koopt van hen en wat? Het volledige bereik is moeilijk in te schatten, maar Ghost Data rekent erop dat de 26.770 getelde accounts al minstens twintig miljoen afnemers hebben. Het gaat dan om mensen die op Facebook ‘bevriend’ zijn met de vervalsers en hen dus expliciet volgen. Via Marketplace en andere wegen zal het aantal kopers echter nog veel hoger oplopen.

 

Aangeboden producten zijn in de eerste plaats modeartikelen en -accessoires van de grote luxehuizen. Bijna 68% van de afgebeelde nepproducten heeft een verwijzing naar de LVMH-groep. In zes op de tien gevallen gaat het om valse Louis Vuitton-artikelen. Andere luxemerken volgen met ruime achterstand: minder dan één op de tien (8,5%) aangeboden nepartikelen doen zich voor als Chanel, 6,7% stelt Fendi voor. Gucci en Prada zijn elk goed voor zo’n 3%.

 

Hardnekkig probleem

Toch is het probleem niet nieuw: al in 2014 stelde Ghost Data aan de kaak dat Facebook adverteerde met namaakproducten. In 2020, in volle coronacrisis, ontdekten de onderzoekers een enorme zwendel van meer dan 10.000 accounts die op Instagram namaakmondmaskers verkochten. Eerder dit jaar bracht een ander onderzoek een reeks groothandelaren aan het licht die openlijk ‘fake’ Apple-producten verkochten op het sociale netwerk.

 

Meta reageert dat fraude en namaak eigen zijn aan nieuwe technologie, maar dat het bedrijf elke dag beter wordt in het weren en aanpakken ervan. Ghost Data countert echter dat Meta onvoldoende reageert en niet drastisch genoeg optreedt. De nepverkopers vinden bovendien constant nieuwe methodes om onder de radar te blijven. Ook voor de rechtmatige merkeigenaars is het daardoor moeilijk reageren.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen6 november, 2025
    Eenvoudig en foutloos onkosten declareren met TCOG en Continia Expense Management
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN