Schotse klanten waarvan persoonlijke gegevens werden gestolen bij de recente cyberaanval op Marks & Spencer, dagen de retailer voor de rechter. Dat kan leiden tot een miljoenenclaim.
Grote financiële gevolgen
De cyberaanval die Marks & Spencer eind april trof, dreigt enorme financiële gevolgen te krijgen. Niet alleen kon de retailer gedurende drie weken geen onlinebestellingen verwerken en waren er lege schappen in een deel van de winkels, nu start advocatenkantoor Thompsons Solicitors bovendien een collectieve claim tegen de retailer in naam van getroffen Schotse klanten.
Volgens partner Patrick McGuire heeft de keten zijn klanten blootgesteld aan criminele oplichting door hun gegevens niet te beschermen – wat het bedrijf wettelijk verplicht is te doen. “M&S is trots op haar klantenservice en betrouwbaarheid, maar op dit belangrijke gebied hebben ze hun klanten volledig in de steek gelaten.”
De aanval vond plaats net na het afsluiten van het boekjaar en zal dus geen impact hebben op de – naar verwachting sterke – jaarcijfers die de retailer woensdag publiceert. De impact op het eerste kwartaal van het lopende boekjaar zal echter significant zijn: de retailer verloor al 1,2 miljoen pond (1,4 miljoen euro) aan beurswaarde. CEO Stuart Machin zou als gevolg van de hack ook mogelijk meer dan een miljoen pond aan inkomsten uit aandelen en bonussen mislopen.