RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nederlander vindt A-merken minder onmisbaar

icon
Algemeen14 november, 2013

HEMA al sinds 2008 op één

“Als er één merk is dat Nederlanders niet kunnen missen, is het wel HEMA“, klinkt het bij het European Institute for Brand Management EURIB. Dat kennisinstituut inzake merkenbeleid vraagt al sinds 2008 elk jaar aan een panel van 1.000 Nederlanders welke merken ze absoluut niet kunnen missen.

 

Sinds de start van de meting in 2008 is HEMA steevast de nummer één. Liefst drie Nederlanders op vier zouden het zonde vinden mocht HEMA verdwijnen. Dan volgen het NOS Journaal (68%), dat Albert Heijn (66%) van de tweede plaats verdringt. Kruidvat (64%), vorig jaar nog eervol derde, valt nu net naast het podium.

 

In de top-10 prijken voorts ook nog IKEA (van 6 naar 7, 64%) en Blokker (van 5 naar 9, 61%). Bij de discounters scoort Lidl opvallend beter dan Aldi: Lidl stijgt van 13 naar 12 (58% van de Nederlanders vindt Lidl onmisbaar) terwijl Aldi terugvalt van 15 naar 30 (onmisbaarheidsscore 46%).

 

A-merken “verliezen grip op consument”

De bekende FMCG-merken hebben het dit jaar beduidend moeilijker: van alle A-merken in de top-100 is de onmisbaarheidsscore sinds 2008 gedaald met gemiddeld 14%. Er staan nu nog slechts 29 FMCG-merken in de top-100, en van die 29 gingen er 21 achteruit en stegen er maar zes.

 

Volgens de onderzoekers zitten de crisis – waardoor de consument eerder kiest voor goedkopere huismerken – en de prijzenoorlog onder de supermarkten daar voor veel tussen. “In dit grillige landschap verliezen A-merken hun grip op de consument”, klinkt het bij EURIB.

 

Douwe Egberts (van 11 naar plaats 19) is en blijft het meest onmisbare A-merk, maar ziet zijn score teruglopen van 58% naar 50%. Of anders gezegd: één Nederlander op de twee kan best zonder DE. Ook topmerken als Senseo, Smiths, Honig en Mona zitten in het verliezende kamp. Enkel Heinz (van 101 naar 60) en Old Amsterdam (de kaas wipt van 126 naar 98) stijgen met stip.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Belgen sorteren jaarlijks 80 kilo verpakkingen: koploper in Europese afvalaanpak

    België is een topper in het recycleren van verpakkingen. Terwijl consumenten jaarlijks gemiddeld bijna 80 kilogram verpakkingen sorteren, loopt België voorop in de implementatie van de aankomende Europese Verordening rond Verpakkingen en Verpakkingsafval.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Action opent 3000e winkel

    Action viert vandaag een mijlpaal met de opening van de drieduizendste winkel in Europa, in het Italiaanse stadje San Rocco al Porto in het zuidelijke deel van Lombardije.

  • icon
    Algemeen5 juni, 2025
    Handelsoorlog noopt Procter & Gamble tot grote ontslagronde

    De komende twee jaar wil Procter & Gamble wereldwijd 7.000 jobs schrappen, of 6% van zijn totale personeelsbestand. De multinational herstructureert in een reactie op volatiel consumentengedrag en dreigende invoertarieven.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN