RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen ToeleveringsketenWetgeving
  • Geografie EuropaNederland
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Nederlandse retailprijzen hoger door inkoopbeperkingen”

icon
Algemeen27 november, 2023
Sirozy / Shutterstock.com

Nederlandse retailers klagen dat merkfabrikanten hen tegenhouden om in het buitenland te kopen, waardoor de prijzen hoger liggen. Het ministerie van Economische Zaken bevestigt dat nu.

Digitale etiketten

Europese fabrikanten en leveranciers belemmeren winkeliers om hun inkopen over de grens te doen, zo besluit een onderzoek in opdracht van het ministerie van Economische Zaken en Klimaat. Deze territoriale leveringsbeperkingen zouden in Nederland bovendien leiden tot “een hogere consumentenprijs, een lagere winstmarge voor ondernemers en een beperkter productaanbod”.

Retailers gaven in het onderzoek aan dat ze inkoopbeperkingen ervaren bij 2 tot 4% van alle ingekochte goederen. Het kan ertoe leiden dat de inkoopprijzen voor die producten gemiddeld 10% hoger ligt. Vooral doe-het-zelfzaken, supermarkten en onlineplatforms krijgen ermee te maken.

Een van de barrières zijn de taaleisen voor etiketten, aldus de studie. De Nederlandse overheid stelt daarom digitale etiketten voor, die elke consument in zijn eigen taal kan raadplegen. Wel moet de haalbaarheid daarvan nog worden onderzocht. Producenten veranderen soms ook de verpakkingen per land, waardoor retailers moeilijk internationaal kunnen inkopen.

Verbod op inkoopbeperkingen?

“Het onderzoek bevestigt onze vermoedens dat inkoopbeperkingen een breder probleem vormen met negatieve gevolgen voor zowel ondernemers als consumenten. Dat wringt, zeker in tijden van hoge prijzen. Ik heb het onderwerp samen met mijn Belgische en Luxemburgse collegaministers dit najaar op de Europese agenda gezet”, zegt afscheidnemend economieminister Micky Adriaansens. De minister denkt daarbij aan een Europees verbod op territoriale inkoopbeperkingen, eventueel voorafgegaan door een wettelijk verbod in de Benelux-landen.

Laurens Sloot, bijzonder hoogleraar Ondernemerschap in de detailhandel aan de Rijksuniversiteit Groningen, nuanceert echter in een reactie op LinkedIn: de conclusie dat Nederlandse boodschappen 10% duurder zouden zijn, valt niet te onderschrijven vanuit het rapport. Territoriale inkoopbeperkingen willen ook “niet automatisch zeggen dat in Nederland duurder wordt ingekocht dan in Duitsland, België of Frankrijk”. “Daarnaast zijn er vaak lokale inkoopcondities afgesproken tussen fabrikant en retailer, bijvoorbeeld als het gaat om promokortingen.”

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen28 mei, 2025
    Moederbedrijf Temu ziet winstdaling door handelsoorlog

    Als gevolg van Amerikaanse invoertarieven, maar ook van toegenomen concurrentie op de Chinese thuismarkt, gaat de winst 50% lager bij PDD Holdings, het moederbedrijf van de koopjesapp Temu.

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Retailevenement in Parijs van start op cruciaal moment

    (Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële...

  • icon
    Algemeen27 mei, 2025
    Hema verjongt aan vooravond van honderdste verjaardag

    Liefst 125 Hema-winkels kregen vorig jaar een nieuw jasje. Met succes, want de bijna honderd jaar oude keten groeide in 2024 met 2% en wist ook meer jongeren aan te trekken.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Algemeen12 mei, 2025
    Amazon brengt Temu-concurrent Haul naar Europa
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN