RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Nieuwe Hema voor veranderde consument”

icon
Algemeen15 september, 2014

Impulsen en ervaringen

“De consument is echt veranderd de afgelopen jaren. Waar hij vroeger meer functioneel kocht, koopt hij nu meer op impuls. Hij wil meer ervaring. Hij wil altijd alles op hetzelfde moment, zowel online als in de winkel”, stelt Van Zetten.

 

Om in te spelen op die veranderingen, is de inrichting van Hema nu meer gericht op impulsen en het verleiden van de klant. Zo probeert Hema zijn klanten nog steeds functionele producten aan te bieden, terwijl ze moeten worden aangespoord om ook nieuwe zaken te proberen.

 

Verrassend vermogen

“Aan de ene kant zie je basisartikelen, die je gewoon altijd nodig hebt. Die doen we nu in de wanden, zodat je gemakkelijker kunt navigeren en daar waar veel klanten komen, brengen we veel meer impulsartikelen, zodat we onze vernieuwing veel beter kunnen laten zien.” De basisartikelen zullen daarom ook veel minder vernieuwd worden dan de impulsproducten, die tegen een grote snelheid zullen roteren.

 

Om Hema zich daarbij te laten onderscheiden ten opzichte van de concurrentie is enkele maanden geleden ook een nieuwe bedrijfsunit opgericht, die moet waken over het “verrassend vermogen” van HEMA. Eén van de eerste realisaties in dat kader is een nieuw assortiment dat de naam ‘De Blijmakers’ mee heeft gekregen. Klik hier om er meer over te ontdekken op het Youtube-kanaal van RetailDetail.

 

Ook online veranderingen

Ook op vlak van online zijn er bij Hema veranderingen doorgevoerd. Alle fotokiosken worden omgebouwd naar internetzuilen, waar je foto’s zal kunnen laten afdrukken, maar ook meteen online kan bestellen. “We gaan nog meer assortiment toevoegen, dat we niet in de winkel hebben, maar dat alleen online is.”

 

Ronald van Zetten komt ook terug op de financiële perikelen die de laatste tijd rond Hema hangen. “Ik vind het erger voor het merk, dan voor mij persoonlijk en in veel gevallen is het ook misplaatst en niet terecht. Wat wel gebeurd is, is dat wij dit jaar geherfinancierd zijn.” Hij bevestigt echter wel dat het merk ijzersterk is en dat de financiële positie sterk is: “De realiteit is dat we een gezond bedrijf zijn.” Volgens hem zal 2014 een transitiejaar worden (klik voor filmpje) en moeten in 2015 de veranderingen echt hun effect hebben.

 

Tot slot stelt hij dat de uitbreiding naar het Verenigd Koninkrijk succesvol is en dat ze daarom de uitrol over het Kanaal willen versnellen (klik hier om het hele interview te zien).

 

Beauty en food krijgen ook makeover

Bij de makeover van Hema werd ook Hema Beauty onder handen genomen. Zo vertelt Ellen Visser van Hema dat elke winkel een nieuw make-upmeubel krijgt (zie filmfragment), waarin het complete assortiment beter tot zijn recht moet komen. Volgens Visser is één op de vijf make-upproducten die in Nederland worden verkocht, afkomstig van Hema.

 

Ook Rob Heesen, directeur food & horeca, vertelt over enkele veranderingen binnen zijn sector (klik voor filmpje). Zo wordt het assortiment bij Hema biologischer, zal er geen gebruik gemaakt worden van onnatuurlijke geur-, kleur- en smaakstoffen en waar mogelijk zal er duurzaam gewerkt worden – terwijl de prijzen niet de hoogte in zullen gaan. Een biologische variant van een product zal dus niet duurder zijn dan de niet-biologische.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen13 juni, 2025
    Poundland verkocht voor een pond: 200 winkelsluitingen dreigen

    De Britse discountketen Poundland is voor een symbolisch bedrag verkocht aan het Amerikaanse herstructureringsfonds Gordon Brothers. Hoewel de overnemer een lening van 80 miljoen pond belooft, dreigen tot 200 winkels te verdwijnen.

  • icon
    Algemeen12 juni, 2025
    “Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

    Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

  • icon
    Algemeen10 juni, 2025
    Marks & Spencer hervat onlinebestellingen na cyberaanval

    Meer dan zes weken nadat een cyberaanval de e-commerceactiviteiten bij Marks & Spencer volledig lamlegde, is de webshop van de Britse retailer weer open. Toch zijn nog niet alle problemen achter de rug.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN