RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Johan Van Geyte
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Optimisten weer in de meerderheid

icon
Algemeen20 april, 2016

​De stemming onder de Nederlandse consument is weer positief geworden. Deze maand zijn er 1% meer optimisten dan pessimisten, zo blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Ommekeer na twee maanden van daling

De nieuwe cijfers wijzen op een ommekeer, want vorige twee maanden zakte het consumentenvertrouwen nog weg. Bij de start van 2016 waren er 4% meer positivisten dan negativisten, maar in februari waren er al 1% meer pessimisten, om in maart te komen tot een situatie met 4% meer zwartkijkers.

 

De sterke ommekeer voor april is het gevolg van een aanzienlijk verbeterd oordeel over het algemene economische klimaat. Zowel de beoordeling van de voorbije twaalf maanden als de inschatting van het komende jaar is een pak gunstiger geworden. Voorts nam ook de koopbereidheid toe: de consument vindt de tijd voor grote aankopen nu iets gunstiger.

 

De huidige stand van het consumentenvertrouwen ligt nu ook behoorlijk boven het langjarig gemiddelde, dat op -8 punten staat (8% meer pessimisten dan optimisten). Het vertrouwen bereikte in april 2000 de hoogste stand ooit (27% meer optimisten), maar zakte helemaal weg tot in februari 2013 het dieptepunt werd bereikt (44% meer pessimisten).

 

Schrikkeldag redt omzet van februari

Intussen blijkt immers dat de Nederlandse consument in februari, gecorrigeerd voor het aantal koopdagen, slechts 0,1% meer uitgaf dan in dezelfde maand van 2015: dat is de kleinste toename sinds oktober 2014. De toename kwam bovendien volledig op rekening van de dienstenindustrie, want de verkoop van goederen verliep minder florissant.

 

De omzet van de detailhandel groeide in februari 2016 weliswaar met 2,3% dankzij een toename van de verkopen met 1,8% in volume en 0,5% in prijs, maar dat geeft een vertekend beeld. 2016 is immers een schrikkeljaar met in februari een dag extra. Zonder 29 februari zou de omzet net gekrompen zijn. 

 

Verkoop goederen had het lastig

De omzet van winkels in voedings- en genotmiddelen kwam, niet gecorrigeerd voor het aantal koopdagen, in februari 3,6% hoger uit dan een jaar eerder. Het verkochte volume nam met 2,8% toe, het prijsniveau lag 0,8% hoger. De supermarkten zetten bijna 4% meer om, de speciaalzaken zelfs ruim 4% meer.

 

Niet-voedingswinkels boekten globaal 0,3% meer omzet in vergelijking met februari vorig jaar. De vooruitgang was hier louter het gevolg van hogere prijzen, het verkochte volume viel immers 1,2% lager uit. Sommige deeltakken gingen zelfs volledig kopje onder: zo leden winkels van consumentenelektronica 8% omzetverlies. Ook verkopers van huishoudelijke artikelen en kleding kampten met dalende inkomsten.

 

Winkels in woninginrichting deden het dan wel goed met een groei van ruim 7%. Ook de winkels in doe-het-zelfartikelen en de drogisterijen zetten meer om.

 

De dienstensector kon het ‘genormaliseerde’ verlies in de detailhandel compenseren. Hieraan gaven de consumenten, gecorrigeerd voor het aantal koopdagen, immers 1% meer uit. Uitgaven aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen uit.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN