RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Rachid Lamrabat: “Etnomarketing staat vandaag vast op de agenda”

icon
Algemeen2 december, 2016

Twee jaar geleden introduceerde Rachid Lamrabat op de RetailDetail Day etnomarketing in België. Vandaag heeft de marketingspecialist etnomarketing op de kaart gezet en heeft hij zijn eerste boek uit. Waarover hoor je op de RetailDetail Night.

Het is twee jaar geleden dat je op de RetailDetail Day was. Wat is er ondertussen allemaal gebeurd?

R.L.: “Het zijn twee bewogen jaren geweest. Ik was al vijf jaar bezig met etnomarketing, maar die eerste drie jaren was het vooral zaak om de markt en data te analyseren. We hebben heel veel onderzoek gedaan – en dat doen we nog steeds – naar de consument, maar ook naar de bedrijven: welke vragen zij eventueel zouden kunnen hebben, hoe we hen zouden kunnen helpen, …

 

Elke klant, elke vraag is anders. We hebben al die vragendaarom eerst vooral gecapteerd. Je kan namelijk echt niet met knip- en plak-oplossingen werken in etnomarketing, er is niet zomaar een pasklaar antwoord voorhanden. Integendeel: als etnomarketeers moeten we elke keer echt luisteren en zoeken. 

 

Als bedrijf kan je dus ook niet opeens je producten niet zomaar gaan afzetten in die markt, ook al ben je overtuigd dat de multiculturele consument er iets aan heeft. Twee jaar geleden is het zo dan ook in een stroomversnelling geraakt, toen is de markt echt in beweging gekomen. Etnomarketing staat ondertussen vast op de agenda in veel bedrijven.”

 

Twee jaar etnomarketing, twee jaar ook je marketingbureau Tiqah. Voor welke beweging heeft dat gezorgd?

R.L.: “We zijn als bureau volwassen geworden. Daardoor groeit ook etnomarketing uit zijn kinderschoenen. Vandaag hebben we onze succesformule gevonden, met sterke processen en modellen. Zo werken we nu ook samen met WHY5Research (het onderzoeksbureau van Jan Callebaut) voor marktonderzoek, want er is heel veel vraag naar data.

 

Tiqah is een strategisch communicatiebureau, en bij strategie moet je altijd vertrekken vanuit research. Dan volgt het uitwerken van een strategie en de derde stap is implementatie. Het implementeren moeten wij nog zelf doen om perfecte ROI te garanderen. 

 

Dat zijn dingen die we gaandeweg hebben moeten leren. We hebben ook fouten gemaakt: soms zijn we bijvoorbeeld niet assertief genoeg geweest. Maar ondertussen hebben we toch ook al drie internationale klanten, die Europees actief zijn. Ook op internationaal niveau hebben we heel veel respect gekregen voor gedane campagnes met die multinationals.”

 

Je hebt pas ook je eerste eigen boek, met als titel Etnomarketing, uitgebracht. Wat is je bedoeling met het boek?

R.L.: “Met het boek wil ik in de eerste plaats een kader schetsen. Etnomarketing is nog relatief nieuw, dus het is belangrijk om op tijd het speelveld te bepalen. Het is een vertrekpunt, voor ons en voor etnomarketing als domein. Vooral omdat wij alles heel ethisch aanpakken en met een zuiver hart werken, met de oprechte bedoeling om de communicatie tussen de bedrijven en de consumenten te verbeteren. Het zou erg jammer zijn als er vanuit opportunisme of met de verkeerde bedoelingen misbruik gemaakt zou worden van de naam etnomarketing. 

 

Bovendien wil ik met het boek ook capteren wat er de afgelopen jaren gezegd is. Op hogescholen en universiteiten mogen we heel regelmatig cursussen geven aan studenten, en ik wou die studenten ook een boek kunnen meegeven. En natuurlijk zullen ook marketers en ceo’s er enorm veel aan hebben. Ik heb al van een aantal retailers reacties gekregen, maar ik kijk uit naar de verdere feedback van lezers. Ook op het Europese boek dat uitkomt, want er wordt ook een internationale versie gepubliceerd.”

 

Heb je nog tips voor retailers en merken?

R.L.: “Zomaar met tips strooien of met het vingertje zwaaien dat het beter moet, doe ik liever niet. Ik weet hoe moeilijk het, zeker in België, is. We hebben een complex land! Ik weet hoe de chaos is ontstaan, ik ken ook de uitvluchten. België scoort bijvoorbeeld slecht in statistieken rond diversiteit in de tewerkstelling. Ik weet hoe dat zo is gegroeid, dat schets ik onder andere ook in het boek.

 

Etnomarketing is ook iets dat moet rijpen, moet groeien in een organisatie. Het is echt iets strategisch, en strategie hoort ook achter de schermen. Daarom doe ik ook niet aan namedropping, onze klanten mogen communiceren wanneer zij daar klaar voor zijn. Ik ga er niet voor hen mee uitpakken.

 

Maar één ding is wel zeker: etno en alles daar rond is echt de toekomst. Het is ook absoluut globaal aan het worden, niet enkel iets lokaal. Onlangs was ik in Dubai en het is frappant om te zien hoe zij in de Emiraten de wereldleider willen worden in alles voor moslimconsumptie. Zij willen op dat vlak alles controleren, over de hele wereld. Als bedrijven hier niet snel op reageren, palmen de Arabische Emiraten de hele markt in. Daarom: ‘think local, act global’.” 

 

 

Schrijf je nog snel in voor het voorprogramma Game Changers op de RetailDetail Night op 8 december en ontvang er gratis Rachid Lamrabats gloednieuwe boek Etnomarketing bij! Klik hier om in te schrijven. Opgelet: laatste plaatsen!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Gifi verkoopt Zwitserse winkels aan Maxi Bazar

    De Franse discounter GiFi zet zijn financiële herstel verder met de verkoop van zijn dertig Zwitserse winkels. De keten ontsnapte begin dit jaar ternauwernood aan de ondergang.

  • icon
    Algemeen5 december, 2025
    Autodealer Van Mossel legt eigen systemen plat na cyberaanval

    Het Nederlandse autodealerconcern Van Mossel, met 571 vestigingen in Europa, heeft vorig weekend de eigen IT-systemen stilgelegd na een gerichte cyberaanval. Door die snelle reactie bleef de impact beperkt.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
  • icon
    Algemeen24 november, 2025
    Otto trekt zich (nu écht) terug uit Nederland
  • icon
    Mode25 november, 2025
    Foot Locker krijgt Aldi-veteraan Matthew Barnes aan het hoofd
  • icon
    Algemeen10 november, 2025
    JD.com opent in 2026 vijftig nieuwe landpaviljoens om wereldwijde import naar China te versterken
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN