RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Redactie
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retail krabbelt overeind, maar nieuwe e-spelers geven prijsdruk

icon
Algemeen13 januari, 2015

2014 zette eerste groei in, 2015 zet trend verder

Nadat foodspeciaalzaken, schoenenzaken, consumentenelektronica- en doe-het-zelfwinkels het vorig jaar weer beter deden, zal de omzet ook in 2015 licht groeien. De omzetgroei in de detailhandel heeft in 2014 naar verwachting immers iets meer dan een half procent bedragen. Hiermee wordt het sterke verval in 2012 en 2013 een halt toegeroepen.

 

Met een verwachte groei van 1,3% klimt de detailhandel dit jaar vervolgens geleidelijk uit het diepe dal. Hoewel het consumentenvertrouwen nog wisselvallig is, trekken economische groei, dalende werkloosheid en stijgende
koopkracht de consumentenbestedingen langzaam omhoog.

 

Strijd op prijs verhevigt

De detailhandel krijgt daarmee wel wat lucht, maar er is weinig ruimte om echt op adem te komen. Hoewel volume en omzet stijgen, heerst er in vrijwel alle subsectoren hevige (prijs)concurrentie. Zo daalden in de periode januari-september 2014 de prijzen in de detailhandel met gemiddeld 0,4%.

 

Nieuwe spelers met aansprekende concepten, zowel online als offline, winnen terrein en zetten ‘tradtionele’ partijen onder druk. Dit leidt tot een strijd op prijs en een dalend aantal winkels. De komende jaren vindt volgens het ING Economisch Bureau dan ook een herstructurering plaats van het winkellandschap.

 

Supermarkten: lagere omzetgroei, meer oppervlakte

Supermarkten hadden vorig jaar, ondanks het uitblijven van een algehele prijzenstrijd, te maken met forse prijsdruk. De omzetgroei komt vooral door een toename van de verkopen. Ook dit jaar wordt de prijsstijging relatief beperkt en blijft de omzetgroei, met naar verwachting 1,8%, lager dan in voorgaande jaren.

 

Het aantal grote supermarkten (verkoopvloeroppervlakte >1.000 m²) stijgt niettemin, door middel van nieuwbouw, ombouw en uitbreiding. Ook het aantal kleine winkels (<400 m²) neemt toe door uitbreiding van het aantal stads-, stations en campuswinkels.

 

Hierdoor komt het totale (verkoop)vloeroppervlak op bijna 3,8 miljoen m². Ook voor 2015 staan tientallen verbouwingen en nieuwe winkels van veelal minimaal 1.000 m² gepland.

 

Lichte omzetgroei foodspeciaalzaken

Foodspeciaalzaken komen dit jaar uit op een bescheiden omzetgroei. Het gat in de omzetontwikkeling sinds 2007 (-17,5%) is er echter nog lang niet mee gedicht. Die sterke omzetdaling in de afgelopen jaren kwam zowel door een dalend aantal speciaalzaken als door dalende bestedingen. Wel lijkt dit laatste vooralsnog ten einde.

 

Nederland telt circa 15.000 foodspeciaalzaken met brood- en banketbakkers als grootste groep. Het aanbod van speciaalzaak diversifieert echter: in plaats van zaken met een specifieke categorie – zoals brood, vlees of AGF – komen er meer winkels met een thema-assortiment, zoals producten uit een specifieke streek of keuken (Mediterraan, Aziatisch) of biologische voeding.

 

Het volledige rapport is hier te lezen.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen14 augustus, 2025
    Alibaba lanceert AI-agent voor internationale handelaars

    Alibaba claimt de eerste AI-Agent voor wereldwijde handel te hebben gelanceerd. Het gaat om een geavanceerde uitbreiding voor zijn B2B-zoekmachine Accio, die handelaars in staat stelt om het hele inkoopproces te automatiseren, tot prijsonderhandelingen toe.

  • icon
    Algemeen14 augustus, 2025
    JD.com lijkt helemaal klaar voor overname Ceconomy

    Met uitzonderlijke groeicijfers demonstreert e-commercegigant JD.com zijn bloedvorm. Het Chinese bedrijf, dat straks MediaMarkt onder zijn vleugels neemt, presteerde met name sterk in markten als voeding, verzorging en elektro.

  • icon
    Algemeen13 augustus, 2025
    Onlineplatform Kaufland van start in Frankrijk

    Met de lancering van de online marktplaats Kaufland.fr krijgen Franse shoppers toegang tot meer dan drie miljoen artikelen in meer dan 6400 categorieën. Dat moeten er snel veel meer worden.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN