RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen InterviewRetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

RetailDetail Congress: “De klantervaring raakt je organisatie in de kern”

icon
Algemeen22 april, 2024
Mastercard

Hoe laat je klanten zo snel mogelijk bestellen maar maximaliseer je toch het winkelmandje? Hoe ga je winkeldiefstal tegen zonder klanten weg te jagen? Al deze vragen kunnen worden beantwoord op basis van inzichten die meestal verspreid zijn over veel verschillende systemen en die Mastercard kan helpen benutten.

De kern van het retailsysteem

Betalen voor een aankoop kan worden beschouwd als een laatste stap, verplicht en nogal administratief, als beloning voor een succesvol klanttraject. In werkelijkheid is het een integraal onderdeel van het klanttraject met veel onderlinge wisselwerkingen. De betaling kan inzichten opleveren die vanaf het begin van het traject kunnen worden benut en omgekeerd door de andere stappen kunnen worden aangewakkerd om nog transformerender te zijn.

Al deze inzichten kunnen zelfs in realtime worden geactiveerd, bijvoorbeeld voor live personalisatie. Omdat Mastercard in het hart van het retailecosysteem staat, richt het bedrijf zich op oplossingen om retailers en consumenten te ondersteunen – verder dan de transactie. Het levert de technologie en inzichten om retailers te helpen innoveren, groeien en de concurrentie voor te blijven in de digitale wereld van vandaag. Op het RetailDetail Congress op 25 april zal Geoffrey Gasq, VP Business Development Data & Services voor Mastercard in West-Europa, laten zien hoe retailers, groot en klein, inzichten kunnen gebruiken om het klanttraject te optimaliseren.

Silo’s doorbreken

Customer journeys zelf zijn ook geavanceerder geworden. Mensen doen online onderzoek, maar kopen misschien wel in de winkel. Daarom moeten retailers echt investeren in hun cross-channelstrategie. Maar hoe zorg je voor hetzelfde niveau van service en ervaring in deze verschillende kanalen? Volgens Mastercard is het noodzakelijk om de silo’s tussen e-commerce en brick-and-mortar te doorbreken.

Klantervaring raakt het hart van een organisatie: hoe kunnen bedrijven de silo’s tussen de IT-teams en de marketingteams doorbreken, die meer flexibiliteit nodig hebben om te kunnen experimenteren zonder dat de IT-roadmaps overbelast raken? Het is ook een kwestie van operationele flexibiliteit. Marketingtechnologieën zijn de afgelopen jaren gegroeid en retailers zijn nog steeds aan het onderzoeken hoe ze er het meeste uit kunnen halen, vanuit een end-to-end perspectief.

Met het Dynamic Yield-platform van Mastercard bijvoorbeeld kunnen retailers hun doelgroepen beter begrijpen en proberen interacties te personaliseren, zowel online als in de winkel. Zelfs loyaliteitsprogramma’s kunnen meer op ervaring gebaseerd worden door gebruik te maken van de juiste inzichten. Tot slot biedt generatieve AI als geen ander mogelijkheden om ongestructureerde gegevens te verzamelen, te interpreteren en ermee te experimenteren.

Zelfs derving is een afweging

Hoe divers de klanten van Mastercard ook zijn, de grote vragen in de retail blijven hetzelfde: “Hoe zorg ik ervoor dat ik het juiste productassortiment heb in relatie tot alle contextvariabelen, op lokaal niveau of meer globaal in vergelijking met de concurrentie? En hoe kan ik retouren beter beheren?” Het feit dat retourzendingen in de fysieke wereld vrijwel onbestaande zijn, maar online kunnen oplopen tot 20%, zorgt voor logistieke problemen voor winkeliers.

Tegelijkertijd neemt ook de fraude toe. Daarom helpt Mastercard bedrijven ook bij het maken van de juiste keuzes om derving te verminderen. Voor de veiligheid kunnen er natuurlijk technologische keuzes worden gemaakt, zoals het installeren van camera’s of kluizen om bepaalde soorten goederen te beschermen, maar dit zal gevolgen hebben voor andere KPI’s, zoals klantervaring, kassatijden, enz. Het is een bewuste afweging die elke organisatie moet maken.

De toekomst is hybride

Wellicht is de toekomst vooral aan hybride retailmodellen, niet volledig maar gedeeltelijk geautomatiseerd. In tegenstelling tot Amazon, die nogal (over)ambitieus was met zijn Just Walk Out-technologie, kijken andere spelers meer vanuit niche-invalshoeken naar kassavrije technologie, bijvoorbeeld een compacte buurtwinkel met een kleiner assortiment maar met veel ruimere openingstijden.

Bovendien hoeven retailers de doorlooptijden ook niet al te veel te verkorten, omdat mensen toch even de tijd moeten nemen om de verschillende keuzes te overwegen. Zelfs bij zelfbedieningskiosken kan er een element van personalisatie zijn door rekening te houden met de context. Hoe verenig je een snelle doorlooptijd met de ambitie om de korf te vergroten? Inzichten helpen bij het vinden van de ‘sweet spot’.

Zelfs verkoopmedewerkers profiteren van hybridisatie. Menselijk advies wordt zeer gewaardeerd, dus is het fantastisch als medewerkers ook voorraden kunnen raadplegen of een persoonlijk klantenbestand kunnen inkijken. Naarmate kassasystemen geavanceerder worden en meer openstaan voor externe diensten, opent zich een enorm scala aan mogelijkheden, maar slechts weinigen zijn al klaar om ze te gebruiken. Daarom is de cruciale volgende stap het verzamelen van alle inzichten en deze in realtime activeren op het juiste kanaal.

Geen enkele onderneming kan dat alleen: Mastercard verwacht dat bedrijven naar een meer open data-architectuur zullen evolueren, waarbij verschillende partners bepaalde delen van de waardeketen voor hun rekening nemen. Mastercard ziet voor zichzelf de rol van orchestrator weggelegd: het bedrijf heeft een netwerkcultuur en verbindt graag een heel ecosysteem.

Op het RetailDetail Congress nu donderdag mag je je behalve aan Mastercards inzichten ook verwachten aan keynotes van Average Rob, Jysk, Gino Van Ossel, Thrive Beer, The Good Roll en nog veel meer!

Laatste kans: bestel nog snel je tickets!
Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Target en Walmart onderuit: kunnen Amerikaanse retailers importtarieven “gewoon opeten”?

    De Amerikaanse retailreus Target ziet zijn omzet dalen en verlaagt zijn verwachtingen voor het hele jaar. Walmart-CEO Doug McMillon waarschuwde al de ‘Trump-tarieven’ de prijzen zullen doen stijgen, en haalde zich daarmee de woede van de president op de hals. Stevent de Amerikaanse retail af op een crisis?

  • icon
    Algemeen22 mei, 2025
    Waarom merken en retailers samen op zoek moeten naar hun meest waardevolle klanten

    Shoppers die trouw zijn aan een merk, zijn doorgaans ook trouw aan de retailer waar ze dat merk kopen. Beide partijen hebben er dan ook alle belang bij om op basis van gedeelde klantdata op hun meest waardevolle klanten te focussen.

  • icon
    Algemeen21 mei, 2025
    Cyberaanval kost Marks & Spencer 300 miljoen pond

    De gevolgen van de recente cyberaanval zullen nog tot in juli voelbaar blijven, waarschuwt Marks & Spencer, dat een impact van zowat 300 miljoen pond (355 miljoen euro) verwacht op de operationele winst.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
Meest gelezen
  • icon
    Mode15 mei, 2025
    Noodlijdend Foot Locker krijgt nieuwe eigenaar
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Food23 mei, 2025
    Intermarché zet niet-strategische fabrieken te koop
  • icon
    Mode12 mei, 2025
    RetailDetail Congress bracht inspirerende verhalen uit mode & lifestyle
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform retailhub, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres:
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres:
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN