(Publireportage) Vijf jaar geleden stonden retailexperts in de rij om voorspellingen te doen die achteraf zeer onnauwkeurig bleken, over de toekomst van de detailhandel in een tijd waarin online boodschappen boomden en de rol van supermarkten in twijfel werd getrokken omdat de pandemie de onlineverkoop van eten, drinken en essentiële artikelen versnelde.
En toch is de retailmix van 2025 verre van het door bezorging gedomineerde model dat was voorspeld en blijven veel shoppers de voorkeur geven aan het bezoeken van winkels. In plaats daarvan is unified commerce [alle kanalen werken consistent en naadloos] dominant geworden.
Nu worden retailers echter geconfronteerd met onzekerheid over wereldwijde tariefonderhandelingen, verstoringen van de toeleveringsketen en een derde AI-technologiegolf na Google en Meta.
De kritieke vraag voor de retailers is hoe ze een evenwicht vinden tussen investeringen en nieuwe diensten, hoe ze de kanalen integreren en prioriteit geven aan winkels, click-and-collect en bezorging voor hun klanten.
Tussen 2024 en 2029 voorspelt Forrester een toename van de online verkoop in Europa van 389 miljard euro in 2024 tot 565 miljard euro in 2029 in de vijf belangrijkste landenmarkten – Frankrijk, het Verenigd Koninkrijk, Duitsland, Italië en Spanje. De verwachte jaarlijkse groei is iets vertraagd en tussen 2023 en 2029 wordt een samengestelde jaarlijkse groei van 7,8% voorspeld, waardoor de online verkoop in 2029 een aandeel van bijna 21% zal hebben, vergeleken met 16% in 2024. Tegen 2029 zal de offline verkoop jaarlijks met 1,7% toenemen, voorspelt Forester.
“Dit is een kritiek jaar in de vermenging van fysiek, digitaal en nieuwe technologie”, zegt Arnaud Gallet, Retail Business Unit Director bij NRF 2025: Retail’s Big Show Europe organisator Comexposium. “De retailers die zullen floreren zijn degenen die alles omarmen, van klantenservice in de winkel tot nieuwe AI-levering en ervoor zorgen dat het allemaal onderdeel voelt van één merk.”
De show vindt plaats in Parijs van 16-18 september en vervangt de al lang bestaande Paris Retail Week. De organisator en de National Retail Federation komen samen voor het allereerste Europese evenement van de NRF na hun succesvolle samenwerking in Singapore met een Aziatisch evenement.
Het overkoepelende thema van dit jaar in Parijs is ‘Retail Together’ en voorregistratie is nu open, zodat bezoekers hun pasjes kunnen bestellen, plus in een veelzijdig evenement is het uitgebreide conferentieprogramma ook online beschikbaar en zullen er rondleidingen door winkels in Parijs en rondleidingen door expo’s zijn voor een evenement dat naar verwachting meer dan 15.000 internationale bezoekers naar de Franse hoofdstad zal trekken. Exclusieve Retail Store Tours langs Parijse flagshipstores zullen deel uitmaken van de mix.
Een belangrijk onderwerp zijn de kansen en uitdagingen rond AI. Tijdens de jaarlijkse NRF Big Show in New York aan het begin van het jaar werd gezegd dat 2025 het jaar is waarin retailers moeten beginnen met AI-geleide projecten in plaats van alleen maar testen en leren.
Tegen de tijd dat NRF 2025: Retail’s Big Show Europe naar Parijs komt, moet de branche weten hoe ver de retailwereld is gevorderd – van het toenemende gebruik van agentic AI voor klantrelaties en communicatie tot AI als optimalisator van de toeleveringsketen, omdat retailers en merken veerkrachtige en flexibele toeleveringsketens willen bouwen om te kunnen omgaan met veranderende omgevingen.
Retailers zullen ook naar hun inkoopmarkten kijken en overwegen of ze hun productie moeten uitbreiden naar markten zoals India, dichter bij hun doelmarkten komen met nearshoringstrategieën of zelfs proberen te profiteren van de uitdagingen in de toeleveringsketen in de VS nu bekende leveranciers hun export naar Noord-Amerika opschorten terwijl er afspraken worden gemaakt over tariefregels.
In deze tijd van wereldwijde volatiliteit en economische en politieke onzekerheid is het nog nooit zo belangrijk geweest om deel uit te maken van Europa’s grootste retaillancering, zoals NRF 2025: Retail’s Big Show Europe staat voor het samenkomen van de meest invloedrijke spelers uit de branche in een markt die voortdurend in beweging is.
Het evenement wordt de grootste retailbijeenkomst in Europa en zal alle belangrijke industriethema’s, uitdagingen en kansen voor de belangrijkste Europese retailmarkten en alle belangrijke disciplines behandelen, waaronder: naadloze unified commerce; winkelontwerpinnovatie en -uitrusting; logistiek en de toeleveringsketen; MVO en ESG; marktplaatsen; betalingsinnovatie; CRM-systemen; en het intelligente gebruik van data.
De enige manier om betrokken te zijn bij de verandering is er deel van uit te maken en NRF 2025: Retail’s Big Show Europe zal retail echt samen zien.
Om deel te nemen aan NRF 2025: Retail’s Big Show Europe, klik hier: nrfbigshoweurope.com