RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Sterke groei voor Unilever het voorbije halfjaar

icon
Algemeen4 augustus, 2011

Voedings- en wasmiddelenreus Unilever heeft voor het voorbije halfjaar prima groeicijfers bekendgemaakt. Het Brits-Nederlandse concern, met topmerken als Dove, Lipton en Magnum, zag zijn omzet met 4,1% en zijn winst met 9% stijgen. 

 

De grootste groei kwam het voorbije halfjaar uit was- en schoonmaakmiddelen (6,7%). De afdelingen ijs en drank (6,4%) en persoonlijke hygiëne (5,5%) deden het ook erg goed. Voor de categorie sauzen, dressings en margarines (+4,8%), was de stijging heel opmerkelijk aangezien er nauwelijks een volumegroei was (+0,2%). 

 

22,8 miljard euro omzet

Unilever kan dus terugblikken op een schitterende eerste jaarhelft, met een verkoopsgroei van 5,7%. Daarvan is overigens 2,2 procentpunt afkomstig van volumegroei, prijsstijgingen droegen 3,5 procentpunt bij. De totale omzet van Unilever kwam het eerste semester uit op 22,8 miljard, tegenover 21,9 miljard een jaar eerder. De nettowinst klokte af op 2,4 miljard.

 

Het concern deed het vooral in de groeilanden erg goed: in China en India steeg de omzet met dubbele cijfers en in Latijns-Amerika werd de kaap van de 10% net niet gehaald. In Noord-Amerika en West-Europa waren de marktomstandigheden moeilijker, maar in deze regio’s wist het bedrijf de marges wel op te krikken door minder uit te geven aan reclame en promotie van producten.

Lichte daling van de winstmarge

Analisten keken vooral uit naar de impact van de gestegen grondstofprijzen op de operationele winstmarge. Door een aantal prijsstijgingen en kostenbesparingen bleef de daling beperkt tot 0,2 procentpunt, minder dan analisten hadden verwacht. Enkel bij zijn was- en schoonmaakmiddelen en zijn gamma voor persoonlijke verzorging kon het concern de hogere grondstofprijzen niet volledig doorrekenen.

 

“We maken bemoedigende vooruitgang met het transformeren van Unilever naar een duurzaam groeiend bedrijf. In een lastig en onstabiel klimaat hebben we opnieuw een sterke groei gerealiseerd. Volumes waren robuust en in lijn met de markt, ondanks het feit dat prijzen zijn verhoogd. Dit toont de kracht van onze merken en innovaties”, klinkt het bij CEO Paul Polman.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen13 juni, 2025
    Poundland verkocht voor een pond: 200 winkelsluitingen dreigen

    De Britse discountketen Poundland is voor een symbolisch bedrag verkocht aan het Amerikaanse herstructureringsfonds Gordon Brothers. Hoewel de overnemer een lening van 80 miljoen pond belooft, dreigen tot 200 winkels te verdwijnen.

  • icon
    Algemeen12 juni, 2025
    “Categorieën laten groeien in een wereld waar aandacht schaars is”

    Hoe kan je als merk of retailer promoties slim inzetten om categorieën te doen groeien? In de strijd om aandacht is authentieke shoppercommunicatie op sociale media onmisbaar: “Promojagers verbindt merken met shoppers op het juiste moment, via het juiste kanaal.”

  • icon
    Algemeen10 juni, 2025
    Marks & Spencer hervat onlinebestellingen na cyberaanval

    Meer dan zes weken nadat een cyberaanval de e-commerceactiviteiten bij Marks & Spencer volledig lamlegde, is de webshop van de Britse retailer weer open. Toch zijn nog niet alle problemen achter de rug.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN