RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Maarten Reul
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

V&D, hoopvol door goed 2011, valt Duitsland binnen

icon
Algemeen29 maart, 2012

Uitbreidingen naar Duitsland, …

Sinds vorige week verkoopt V&D al kindermode van zijn eigen merk V&D Kinder Fashion in twee Duitse winkels van Karstadt (Berlijn en Stuttgart). Die introductie was blijkbaar zo’n enorm succes, dat de Duitsers meteen verder willen: ze stellen zeker tien winkels voorop, en bovendien zou het huismerk ook op de webshop karstadt.de kunnen komen.

 

Daar houden de Duitse plannen van V&D echter niet mee op: volgens De Telegraaf zal ook de collectie die couturier Mart Visser speciaal voor V&D maakte, dit najaar de oostergrens oversteken. Ook dochter La Place, de groene restaurantketen, zou intussen die stap willen wagen.

 

… uitbreidingen binnen Nederland, …

Binnen Nederland kondigde V&D ook uitbreidingen aan: zo komt er nog dit jaar een winkel bij in het Noord-Brabantse Uden en op een plaats “die binnenkort bekendgemaakt zal worden”. Sinds de opening van V&D Venlo (2008) stond het aantal eigen winkels op 62, tegen Nieuwjaar zouden dat er dus twee meer moeten zijn.

 

Verder blijft de keten investeren in renovaties: in april zouden er drie vernieuwde vestigingen moeten openen en ook voor mei zijn er al grote plannen. Die passen allemaal in de strategie van V&D om vol voor de (hogere) middenklasse te gaan: winkels moeten ‘belevingswerelden’ worden, aldus de keten. Daarom wordt het aanbod van A-merken ook nog eens aanzienlijk uitgebreid.

 

… en uitbreidingen online

De allergrootste vestiging van V&D is volgens de keten zelf intussen echter de webshop geworden: vorig jaar kende die bijna een verdubbeling (van 15 naar 27 miljoen euro omzet). Dit jaar hoopt de keten weer op een bijna-verdubbeling, die de omzet van vd.nl naar de 50 miljoen zou moeten brengen.

 

Woordvoerster Inge van Langelaar spreekt van een ‘omnichannelstrategie’: “Onze klanten leven in de zowel fysieke als digitale wereld waar we onderdeel van zijn. V&D wil haar klanten inspirerende producten en service bieden via bricks (onze winkels), clicks (onze webshop), flicks (onze folders) en ticks (onze mobiele app).”

 

Sterke, maar vage groeicijfers

De keten heeft ook alle redenen om ambitieus te zijn: naar eigen zeggen kende V&D in 2011 de grootste groei in jaren en “voor het vijfde jaar op rij sterkere groeicijfers dan de markt”, al werden gedetailleerde cijfers niet bekend gemaakt.

 

Relatieve groeicijfers werden wel rondgestrooid, vooral de groei van de verkoop van babykleding (+20% in een sector die 6% kromp) werd met trots meegedeeld. Ook de persoonlijke verzorging (+13% tegenover een marktgemiddelde van +3%) deed het erg goed, gedragen door het A-merk Rituals.

 

Duurzame vernieuwing

Tot slot deelde V&D mee onlangs een nieuw distributiecentrum van 56.000m² te hebben geopend in Nieuwegein. Dat was niet alleen nodig om de omzetgroei en vooral de boom in de internetverkoop te kunnen bijhouden, maar door grote investeringen in duurzaamheid zou ook het kostenplaatje naar beneden moeten.

 

Dat geldt ook voor de investering in het wagenpark (volledig vernieuwd op drie jaar tijd) en voor de optimalisatie van de winkeldistributie: die zou moeten resulteren in een daling van het dieselverbruik van maar liefst 30% en een reductie van 1,2 miljoen gereden kilometers.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen17 juni, 2025
    Oxford Street wordt “zo snel mogelijk” autovrij

    Een voorstel om Oxford Street autovrij te maken, krijgt de overweldigende steun van lokale handelaars. De Londense winkelstraat wordt straks een voetgangerszone, in weerwil van de tegenstand.

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?

    De volgende generatie kunstmatige intelligentie zal niet enkel antwoorden geven, maar ook autonoom taken uitvoeren. ‘Agentic AI’ – zelfredzame, doelgerichte AI – belooft het retaillandschap ingrijpend te veranderen. Maar is de sector daar klaar voor?

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Bijna alle Belgische webshops overtreden de wetgeving

    Zo goed als alle Belgische webshops die doe-het-zelfmateriaal, speelgoed of babyartikelen verkopen, overtreden de wetgeving. De meeste handelaars passen hun webwinkel na een waarschuwing wel aan.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN