RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Yoni Van Looveren
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Verkoop en aantal fysieke speelgoedwinkels loopt sterk terug

icon
Algemeen5 december, 2016

Sinds het crisisjaar 2009 is de verkoop bij fysieke speelgoedwinkels flink teruggelopen: vergeleken met 2008 ligt de omzet in 2015 maar liefst 35% lager. Ook in 2016 is de verkoop tot nu toe afgenomen.

20 procent minder winkels

Ook het aantal speelgoedwinkels kent een dalende trend. Begin 2008 waren er in Nederland nog 1.375 fysieke winkels, die in handen waren van 965 speelgoedbedrijven, begin 2016 waren er nog maar 660 bedrijven die samen in totaal 1.100 winkels hebben. Dat is een daling van maar liefst 20%. In de provincie Utrecht daalde het aantal winkels zelfs met een derde. Enkel in Overijssel is er sprake van een lichte stijging: daar zijn nu 90 speelgoedwinkels te vinden, tegenover 85 in 2008. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

 

De terugval bij de speelgoedwinkels moet niet ver gezocht worden: speelgoed is een categorie die steeds meer aan populariteit wint bij online winkels, wat ervoor zorgt dat de omzetten bij de fysieke winkels teruglopen. Onder andere bol.com is de voorbije jaren een grote speler geworden op vlak van speelgoed.

 

Een groot deel van de speelgoedwinkels opereren trouwens onder de vlag van Bart Smit, Toys XL en Intertoys. Die drie formules zijn eigendom van Blokker en worden binnenkort samengevoegd onder Intertoys. Door de drie ketens samen te voegen, hoopt Blokker vooral meer te kunnen verdienen aan de online verkoop. 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 augustus, 2025
    Pinterest werpt zich op als slimme assistent voor online winkelen

    Dankzij een nieuwe focus op visueel zoeken via artificiële intelligentie steeg de omzet bij Pinterest vorig kwartaal met 17%. Het platform zegt consumenten steeds vaker richting aankopen te kunnen gidsen.

  • icon
    Algemeen8 augustus, 2025
    Wibra mikt op 70 Belgische winkels dit jaar

    Na de opening van de 65ste Belgische winkel gisteren plant Wibra dit najaar nog een vijftal winkelopening in het land. Daarmee zal het winkelnetwerk bijna verdubbeld zijn sinds de doorstart vijf jaar geleden.

  • icon
    Algemeen6 augustus, 2025
    Stakingsaanzegging tegen verruiming openingsuren

    De Waalse vakbond CNE Commerce heeft een stakingsaanzegging van onbeperkte duur ingediend, uit protest tegen de "catastrofale" hervormingen. De christelijke vakbond verzet zich onder andere hevig tegen de soepelere openingstijden voor winkels.

Evenementen
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 juli, 2025
    Blokker ziet gros franchisenemers afhaken
  • icon
    Algemeen15 juli, 2025
    Waarom Shopify AI-bots tegenhoudt aan de kassa
  • icon
    Food23 juli, 2025
    Lotus Bakeries daagt Holie’s voor de rechter wegens suikerscore
  • icon
    Algemeen31 juli, 2025
    Blokker-eigenaar Roland Palmer ziet potentieel voor 200 winkels
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN