RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail NL
Nederland - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • OVERZICHT EVENTS
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retailhunts
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Vierde kwartaal moet veel goedmaken voor non-food

icon
Algemeen14 november, 2013

Crisis dijt na in consumentenbestedingen

Zowel in België als in Nederland is de markt van de non-foodretail het afgelopen kwartaal gekrompen. In Nederland daalde de omzet in de opgemeten markten met liefst 7%, in België kwamen de onderzochte retailsectoren uit op een daling van 3% ten opzichte van dezelfde periode verleden jaar. Al werden in België niet alle zelfde sectoren opgenomen in de studie; zo werd de sector Fashion er dit kwartaal niet meegeteld.

 

De Nederlandse tak van GfK wijst er echter op dat de crisis heus niet de enige oorzaak van die daling is. De op slot zittende huizenmarkt werkt weliswaar de verkoop van de groothuishoudelijke apparaten (-5%) en de doe-het-zelfmarkt (-6%) tegen, maar het wijzigende consumentengedrag is evenzeer een belangrijke factor.

 

Digitalisering minstens even belangrijk

“Industrieën worden meer beïnvloed door het veranderende consumentengedrag en de gewijzigde waardeketen dan door de economische crisis”, stelt het onderzoeksbureau. Zo zorgde de digitalisering ervoor dat de papieren boekenmarkt in Nederland voor het eerst met ‘double digits’ (-11%) is gezakt, net zoals de markt voor fysieke entertainmentproducten (-19%). Ook de reisbranche deelt met -13% in de klappen.

 

In België is de daling weliswaar minder sterk – de verkoopcijfers daalden in het derde kwartaal ook minder dan in het tweede kwartaal, maar cumulatief zakt de Belgische non-foodretail wel verder weg: op jaarbasis is er nu een negatieve groei van 1,6% ten opzichte van 2012.

 

Over dieptepunt heen?

Toch zijn er ook lichtpuntjes: volgens de recentste cijfers heeft het Belgisch consumentenvertrouwen haar hoogste peil sinds juli 2011 bereikt en ook in Nederland zijn er signalen dat het vertrouwen bij de consument weer wat aan het stijgen is. Op Europees niveau groeide de economie in het derde kwartaal zelfs licht met 0,4%. “De geschiedenis leert dat dit veelal een voorbode is van stijgende consumentenuitgaven,” aldus Erik Lejeune, commercieel directeur van GfK Retail & Technology in België.

 

“Sinds het tweede kwartaal groeit de hoop dat de financiële crisis over het dieptepunt heen is. Exporteurs profiteren van een bescheiden groei van de wereldeconomie en de politiek begint terug te komen op het drastische bezuinigingsbeleid dat een remmende werking heeft gehad op de nationale economieën”, vervolgt Lejeune nog.

 

Tips voor de eindejaarsperiode

Aangezien het vierde kwartaal volgens GfK goed is voor bijna 30% van alle non-foodretailomzet, moeten retailers in ieder geval alles op alles zetten in de komende periode. GfK geeft alvast nog enkele tips mee over welke artikelen het, weliswaar in België, goed doen.

 

Zo verkochten accessoires voor mobiele telefoons of tablets het afgelopen kwartaal het best van alle productgroepen, en “als je weet dat in 2012 méér dan 40% van alle tablets in de laatste 3 maanden van het jaar verkocht werden” biedt deze categorie ook nog een enorme opportuniteit voor het jaareinde. Bovendien scoort ook alles wat met koken en lekker eten te maken heeft traditioneel bijzonder goed in december.

 

GfK Nederland beklemtoont dan weer dat het “vak van retailen” gewoonweg veranderd is: “het belang van een goede locatie neemt af en verschuift naar de wil van de retailer om op zoek te gaan naar zijn klant. De vraag is dan ook niet meer ‘hoe krijg ik zoveel mogelijk mensen in mijn winkel’, maar veel meer ‘hoe kan ik mijn aanbod verplaatsen naar een locatie waar mijn doelgroep zich bevindt’.”

 

 

 

De Retail Reports Q3/2013 van GfK Retail & Technology kunt u hier raadplegen voor Nederland en hier voor België.

Meer Algemeen
Bekijk meer
  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Is ‘agentic’ AI de toekomst van retail?

    De volgende generatie kunstmatige intelligentie zal niet enkel antwoorden geven, maar ook autonoom taken uitvoeren. ‘Agentic AI’ – zelfredzame, doelgerichte AI – belooft het retaillandschap ingrijpend te veranderen. Maar is de sector daar klaar voor?

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    Bijna alle Belgische webshops overtreden de wetgeving

    Zo goed als alle Belgische webshops die doe-het-zelfmateriaal, speelgoed of babyartikelen verkopen, overtreden de wetgeving. De meeste handelaars passen hun webwinkel na een waarschuwing wel aan.

  • icon
    Algemeen16 juni, 2025
    “Shoppers gaan vreemd met AI”: de toekomst van retail in zes disrupties

    Consumenten gaan vreemd met AI en kiezen voor huismerken waar ze kunnen. Gelukkig kunnen retailers nog geld verdienen aan andere dingen dan retail. Bain & Company schetst zes trends die de sector de komende tien jaar kunnen hertekenen.

Evenementen
  • 19
    jun
    CATEGORY MANAGEMENT CONGRESS 2025
  • 17
    sep
    CAPTAINS OF RETAIL 2025 – EDITIE II
  • 25
    sep
    RETAIL MARKETING DAY 2025
Meest gelezen
  • icon
    Schoonheid/verzorging13 juni, 2025
    Multipharma blijft groeien, winst smelt weg door investeringen
  • icon
    Food2 juni, 2025
    Colruyt en Delhaize weigeren nieuwe (en dure) Lay’s-verpakking
  • icon
    Vrije tijd19 mei, 2025
    Bax Music opent winkels en webshop weer
  • icon
    Mode30 mei, 2025
    Waarom Nike in België voor ontslagen vreest
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • sociallinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
algemene voorwaarden | privacy policy
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepteren
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.
Non-necessary
Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.
OPSLAAN & ACCEPTEREN